Gå til innhold

Kjøpe mjølkekvote.


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det rett og kjøpe mjølkekvote når ein kan produsere mengda ein kjøper første året,og prisen er 4 kr literen??

Eller skal ein vente på at Tine deler ut kvote i massevis eller er dette ein draum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 4 kr literen ville jeg ha kjøpt, selv med usikkerheten som ligger rundt kvoteordningen fremover. Valgte selv å leie i år, i forbindelse med kommende utvidelse, da kjøpt kvote her omkring ligger på ca 5,50-6 kr. Usikkerheten er som du sier hva som skjer med kvotene fremover, og hvor mye den vil være verdt om noen år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at dere gidder å kjøpe dere mere arbeid jeg. Ingen som skulle fått betalt fem flate øre for hverken å selge eller leie ut kvote. Dette er kun med på å premiere den passive bruker.

 

Vil dere øke inntektene på egen gard så kjøp heller 50 søyer. Det er stort underskudd på lammekjøtt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe seg arbeid????ja det kan eg med og kjøpe 50 sau,det vert ikkje mykje meir arbeid med og ha 5-6 ekstra kyr,og viss ein ikkje vil jobbe so e det vel enklaste å avslutte heile jordbruket..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at å betale for en rett til å jobbe mer blir litt feil. Samme om du kjøper kvote av private eller staten,eller leier kvote.

Selv driver jeg med sau og ammeku. Forholdsvis lite aktuelt å skulle betale noen noe som helst for å få &quot\;lov&quot\; til å dra på meg mer arbeid ved å øke enten sauebesetningen eller ammekubesetningen i et marked som har for lite kjøtt.

Men problemet er jo det samme nå som det har vært de siste 40 år at gardbrukere tror alt blir bedre bare de får mere jord,mere dyr,mere kvote osv.

&quot\;Bare naboen gir seg nå&quot\; så jeg får tak i jorda. Da blir alt bra....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zts: Gardsbruka var MYE større for 150 år siden.....derav Gnr 1 br nr 1.2.3 osv. Det er sånn at verden går framover enten en vil eller ikke. Skal en ta i bruk ny teknologi, med tanke på maskiner og melkerobot osv må en naturlig nok produsere meir pr bruksenhet. Da en bruker kapital på å rasjonalisere bort arbeidskraft, mens en for hundre år siden gjerne jobbet 4-5-6 mann pr gård. En kan ikke si at vi vil ha melkerobot, og traktor til 6-700 tusen, men ikke mer en 15 kyr. Ikke meg imot, men folk som skal betale gildet (staten) vil ikke godta det. Men klart ,en må ikke bli så få at en mister miljøet, og vi lever jo i et nokså kupert land med hardt klima, så bruksstørrelsen vil jo begrense seg litt selv.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvid:

Folk må få ha hvor mye de vil for meg,men det er prinsippet om at du skal betale for en rett til å produsere(arbeide) som provoserer meg.

En annen ting som det begynner å bli surving om, er at alle hunndyr fra neste sommer skal på beite. Det synes jeg er helt riktig. de som har så mye dyr/ku at de ikke kan ha dyra på beite har tydeligvis ikke bygd etter ressursgrunnlaget på garden.

Det er en del av varemerket til norsk landbruk med dyr ute på beite. Skal matproduksjonen foregå i industrifjøs hvor dyra ikke får komme ut mener jeg at vi like godt kan flytte matproduksjonen til land med lavere produksjonskostnader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...