Gå til innhold

Mye snakk om luftslott....


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kommet godt igang med planlegging av fjøs til smågrisproduksjon.

Har en eiendom klar, den er på 168 daa totalt. ca 12 dyrka og resten dyrkbart.

Spredeareal nok rundt eiendommen som er avtalt med bonden om at jeg skal få spre på.

 

På eiendommen er det en gammel fjøs som kun er brukbar til lager, og et hus som må rives.

Planen er å bygge til full konsesjon smågris, antall pulje uker er ikke helt bestemt ennå.

 

Huset mitt er ca 5 km unna.

 

Så til sp mine.

 

Er det "idioti" å bygge for alle disse millionene i denne trange tiden?

Blir det kr nok i DB til å leve av?

Er det før mye jobb i en grisfjøs iforhold til evt overskudd.?

Og sist men ikke minst, blir den en belastning og kjøre til fjøset flere ganger for dag eller funker d greit

 

Kore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Smågrisproduskjon uten hus like ved er galskap! Husk i grisinga er du kanskje inn å ut av fjøset 10 ganger en dag inseminering 4 ganger dyrlege, drektighetsundersøking alarm på foranlegget Evt mauell foring av purker smågris 4 ganger i døgnet osv. Du kommer til å angre! Kjøp deg en orntlig gård hvis du skall satse 10 mill som det vil kreve å bygge full konsesjon kombinert. Smågrisproduskjon= er du skikkelig dyktig kan du tjene bra er du dårlig så tjener du veldig veldig lite kanskje ingenting hvis du har litt lån. Er du middels så tjener du nok som en ok melkeonde/sauebonde dvs ikke fett men du overlever men timelønnen blir nok nærmere 70 kr pr time når du tar med avkastning ppå egenkapital.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kore_1

I tegningen til fjøset er der ett oppholdsrom med kjøkken og sov, dusj osv. så fasilitetene er gjennomtenkt som følge av at d er 5km til fjøsen.

 

og jobb mengden vet jeg om, jobber endel hos en kompis som har smågris/formerings fjøs.

 

men den største grunnen til at jeg spør om dekningen er at jeg synes di tallene som kommer frem i nortura og andre oppsett er noe høy. DB på rundt 1 mill etter renter og avdrag synes jeg høres mye ut.(prod 4200 smågris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Må vel være 1 mill i db før renter og avdrag.... Altså etter fòr strø og dyrlege osv er trekt i fra. Bygger du da for 7 mill, så trenger du jammen 1 mill for å betale lån , strøm ,vedlikehold osv for å sitte igjen med noe til deg selv etterpå....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nå vet ikke jeg din sivilstatus, du trenger heller ikke og svare på det for min del, dette er bare til informasjon så man kan tenke på det hvis det skulle være aktuelt.

 

5km kan være veldig langt hvis man har barn i en alder hvor de ikke burde være hjemme alene.

 

Kjenner noe som hadde ca 3km fra fjøset før de fikk bygd kårbolig, og han sa det værste var hver gang det var en borte, og man var alene hjemme, når man da plutselig måtte til fjøset på grunn av ette eller annet. Å kle på en unge som ikke er i det rette hummøret, samtidig som man kanskje er litt stresset, er ikke en god kombinasjon.

 

Nå var dette bare midlertidig da de hadde fått byggetilatelse, når den første ungen kom. Å basere seg på et pauserom over leng tid uten og ha forhåpninger om kortere reisevei, når man har små barn vet jeg ikke om er så godt for et forhold, kan fort bli gnisninger hvis den ene part er borte i en hektisk peiode, og man må farte mye frem og tilbake.

 

Som skrevet over, dette er ikke for og snoke i ditt privatliv, så du trenger ikke og svare på dette. Dette er ment som informasjon også til andre som kanskje har same utfordring, det er ikke altid det bare er pengene som betyr noe når man skal bygge. Er avstandene litt større en på et vanlig gårdsbruk, kan det være andre ting en økonomien som gjør at man finer ut at dette skulle jeg ikke ha begitt meg ut på.

 

Ellers ønsker jeg deg lykke til med byggingen, og som grisebonde hvis du finner ut at dette er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...