Gå til innhold

Levere sau til slakt som privat person.?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver så smått med sau som hobby.

 

Lurte på om noen kunne svart meg om eg kan levere til slakt som privat person

Da eg har dette som hobby og ikkje er registrert enda med foretak.?

 

Har noen vær'er som eg ikkje vil forè på i vinter.

 

Er det noen maksimum grense for hvor mange dyr man kan sende som

privat person evt.?

 

Håper noen kan svare;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja du kan levere privat. Men hvis det bare er snakk om ett par stk ville jeg vurdert å slaktet selv grunnet transport utgifter o.l. Svigerfar sendte nettopp 2 kraftige geiter til slakt som hadde gått fritt i 2 år her. Fikk 200 for begge to.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest omh_1

Hei.

 

Har 6 vær lam fra i fjor, 2 vær som er 3 år og 2 som er gått ut på dato.

Muligens noen lam fra i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vær får du så og si ingen ting for. Leverte noen lam litt seint for noen år siden og fikk 10 kr for de som ble klassifisert som vær. Slakt selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym
Noen som vet hvordan det stiller seg om jeg vil levere et par sau til slakt, og få kjøttet tilbake?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette har jeg litt erfaring med. Jeg fikk på et tidspunkt 2 søyer av en nabo som jeg brukte som gressklippere. Så kjøpte jeg en vær til dem. Så fikk jeg lam. Så skulle de slaktes, osv.

 

Det som jeg gjorde litt tungvindt for meg selv var at jeg ikke hadde en god plan for hvordan jeg skulle administrere sauene på de forskjellige tidene av året. Med det mener jeg at jeg ikke visste hvor jeg fikk tak i for, at jeg burde hatt kalvegodt stående før lamminga, hvordan jeg skulle slakte dem, hva reglene for slakt var, hvordan jeg skulle være registrert hos mattilsynet, hvem jeg kunne kjøpe livdyr av i kommunen, slakteweb, osv. Men en må jo også prøve det for å lære de.

 

Det er ikke vanskelig å flytte sauene ute i marka, det som er vanskelig er administrasjonen av sauene.

 

Neste gang jeg har sau vil jeg nok bruke mer tid på å få papir-siden av produksjonen til å bli like bra som dyre-siden.

 

Kanskje du kunne få tak i en utdannet avløser med kompetanse på administrasjon til å gi deg et kurs mot en eller annen sum!?

 

Mvh Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Her roter en seg inn i så mye regler at Mattilsynet selv vil ha trøbbel med å svare tror jeg.. Når det er sagt, du henter jo ikke ut noe tilskudd for sauer eller lam, så det letteste er kanskje og be en sauebonde i nærområdet og ta imot lammene du vil sende også sender han dem sammen med sine egne. Da kan dere dele transporten. Aller lettest er det hvis han leverer som om de var sine egne, men det er vel sikkert regelmessig feil. Men da er det selvfølgelig en smal sak og ta tilbake kjøttet, ferdig levert på døra. Nå er det mye regler for flytting av sau mellom besetninger, men det er jo lov for folk å samle lammene som skal slaktes, så da burde det være greit innenfor reglementet. Hvis ikke kan du ta en prat med slakteri, de er som regel veldig hjelpsomme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...