Guest TorH_1 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Hei! Har en Dalen 2010 totrinnsfres som vi aldri blir kloke på. Har vel så og si prøvd alt som er mulig å prøve for og få den til og gå rolig. Problemet er nemmelig at den hopper, noen ganger i takt med skruen og noen ganger slik den vil selv. PS, skruen tar ikke nedi veien hvis noen tror det. Hopper like jævlig hvis du kjører på hjula og legger igjen 5 cm til gadd også. Begynner med gynginga i trepunkten helt plutselig. Prøvd fast toppstagg og hydralisk. Annen høyde på stagget på traktoren og på fresen. Til ingen nytte. Hjula er bra uten slark i lagrene. Kjøre den på \"\; hæla\"\; hjelper heller lite. Eneste som hjelper er asfalt vei, da kan du dra inn toppstagget og kjøre den rett på stålet og hvile den på sidestålet. Man kan ikke kjøre den på stålet på grusveier uten skikkelig såle så da ma den gå på hjula, da kommer problemet igjen. Forbanna fres! Hva tror dere? Skal prøve den nå neste snøfall igjen hvis ikke blir det en annonse på finn.no det neste. Kjøpte den ny i 08 eller 09. Brukt veldig lite pga den hoppinga. Kjører med v fres i stedet! Håper på skikkelige svar fra de som har lignende fres og har erfaringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Hei! Har en Dalen 2010 totrinnsfres som vi aldri blir kloke på. Har vel så og si prøvd alt som er mulig å prøve for og få den til og gå rolig. Problemet er nemmelig at den hopper, noen ganger i takt med skruen og noen ganger slik den vil selv. PS, skruen tar ikke nedi veien hvis noen tror det. Hopper like jævlig hvis du kjører på hjula og legger igjen 5 cm til gadd også. Begynner med gynginga i trepunkten helt plutselig. Prøvd fast toppstagg og hydralisk. Annen høyde på stagget på traktoren og på fresen. Til ingen nytte. Hjula er bra uten slark i lagrene. Kjøre den på " hæla" hjelper heller lite. Eneste som hjelper er asfalt vei, da kan du dra inn toppstagget og kjøre den rett på stålet og hvile den på sidestålet. Man kan ikke kjøre den på stålet på grusveier uten skikkelig såle så da ma den gå på hjula, da kommer problemet igjen. Forbanna fres! Hva tror dere? Skal prøve den nå neste snøfall igjen hvis ikke blir det en annonse på finn.no det neste. Kjøpte den ny i 08 eller 09. Brukt veldig lite pga den hoppinga. Kjører med v fres i stedet! Håper på skikkelige svar fra de som har lignende fres og har erfaringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Henke_1 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Ubalanse i skruen..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorH_1 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Tja, iblant hopper den som den vil og andre ganger i takt med skruen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Har du prøvd den på flere ulike traktorer? Hopper den på bare en eller på flere traktorer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Prøv med mere luft i hjulene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Har du kjørt så mye at slitestålet er slitt plant mot veibanen? Sitter slitestålet skikkelig fast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sørøya_Sau_Chopper_1 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Hei. Har hatt samme problem før, løsningen for meg er: 1. Juster fresen skikkelig, så den ikke går for hardt på stålet, og med riktig vinkel. 2. Bruk fast toppstag. 3. Riktig lufttrykk. 4. Senk farten, de gangene jeg får hopping nå, så er det pga for tung høyrefot \;) 5. Så fort du får såle, ta av hjula og kjør på skia. Hjula vil bare fortsette å gå i evnt vaskebrett etter hoppinga, men skia vil gå over. Følger du dette vil du få fin og helt ren vei uten hopp :) Fresen min går ihvertfall som en drøm nå, det eneste som kan være et problem er smal og rund vei, da går skjæret å rir på midtryggen i veien uten støtte av hjul/ski, og da hender det at det skjærer nedi og blir litt hopping. I mine øyne er dette noe av det bedre av snøfresere, og jeg skal aldri tilbake til v-fres. Håper dette hjelper, og lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest snomannen_1 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Sidestål og slitestål bak må ha lik høgde! Slitestålet frå Dalen har for dårleg kvalitet, og slit difor fortare enn det korrigera stålet som du forhåpentlegvis brukar bak. Dalen må levere skikkelg slitestål til sidene! Fresen ligg rolegare dersom den kviler på både sider og bakende, det gjev betre resultat enn om du kviler på hjula. Hjula er som ein sprettball. Uansett er hopping eit problem med både diagonalplog og fres. Er det blaut sole, så må ein stille utstyret omtrent som ein stemmer ei fele! Det verste med hopp, er at det øydelegg all glede med vidare brøyting. Har du ikkje tilgang på høvel, så kan du snu stålet og køyre seint. Då får du skikkeleg kvass egg! Dette skrapar godt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sørøya_Sau_Chopper_1 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 http://dalen.no/sno/snotips.htm Her står det godt beskrevet hvordan du stiller fresen. Ellers så bruker jeg å sveise på \"\;striper\"\; av plogstål på sideståla da dem blir slitte, nye orginale er vist laget av gull hvis du ser på prisen...., og kjører med vanlig 12 mm vendbare plogstål bak. Blir fin fin vei :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorH_1 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Hei du Sørøya sau &\; chopper! Har prøvd fast toppstagg, men så har jeg så mye forskjellige veier og er helt nødt til og justere dette på hver enkelt vei. Har noe gangvei, asfaltvei, smal grusvei, bred grusvei og steinrøys. Hva vil du si med riktig vinkel, har stilt min så den hviler på sidestålet og står i vater med vifta! Har vel 3 bar i hjula, så er nok luft. Faenskapen hopper ifra 2 km til 20 km, kommer jeg over 20 går den rolig, men har da nokså problemer med og holde kanten så det går ikke i lengden. Er helt nødt til og kjøre i en 10-15 km for og bli ferdig med roda på døgnets 24 timer. ifjor vinter fikk vi ikke til slitesåle så kjørte med hjul hele sessongen de gangene jeg kjørte den. 3 turer ble det med den ifjor og 60 med V-Freseren.Den er ubrukbar sånn den er nå. Mener å huske den fungerte bra det første året, men så har det vært lett å få slitesåle siden. Så da går vel faenskapen nedi alt som heter ujevnheter. Flere i bygda her som kjører 2012 og har aldri problemer. Kan liksom ikke skjønne problemet mitt.. Men er uten tvil en meget bra fres i store snømengder. Kan hende det ikke er lurt og kombinere V fres kjøring og totrinns kjøring. Holde seg til totrinns og lage såle etter den. V fres følger jo veibanen mye bedre og skraper U`en i veibanen. Har kjørt så lite at jeg har enda ikke skifta slitestål på 2 trinnseren enda. Går 4-5 sett på V fresern i løpet av vinteren. Nå skal jeg prøve som det sto på det siste inlegget jeg fikk av deg! Takk for hjelp sålangt. Kommer tilbake her etter neste snøfall. Kjører John Deere 6430 på 2010. Kjørte før med claas arion 640, men der begynte krysset og brenne.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorH_1 Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Sveiser du på sidestålet på det som er igjenn? Eller rett på skråget på fresen? Har stilt inn faenskapen idag på verkstedgulvet og så ut til og fungere. Kommer tilbake her etter neste snøfall med tilbakemeld! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sørøya_Sau_Chopper_1 Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Hei. Høres bra ut at det ser ut til å fungere. Jeg sveiser på det som er igjen av de gamle sideståla ja . Bestilte nye første gangen som jeg lagde en pappmal fra, men går fint å bare \"\; ta d på hæl\'\'\'\'n\"\; og. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorH_1 Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Får grava og spørja meir med det samma. Sveiser du på siden eller rett under? På V Freseren sveiser jeg utenpå og pusser av svaisen igjen ved bytte. Bruker ei manganblanding slik som går på veghøvel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sørøya_Sau_Chopper_1 Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Jeg sveiser d butt i butt under, men d spiller egentlig ingen rolle, men det blir uten tvil sterkere med overlapp, hvis d er plass ift bolter og innmaterskruer eller skroget. Jeg sliper litt fuge, og sveiser små strenger med litt mellomrom, ser ikke nødvendigheten av å helsveise. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest blåmann_1 Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Hei jeg har ikke lest alt i denne strengen, men vær veldig oppmerksom på medbringerene for innmateskruene. Hvis disse er tatt av (akslene fra gearboksen) kan de ha bltt satt feil på. Disse skal stå 180 grd. på hverandre.. Har gjort feilen selv \;-( Satt dem likt og fresen spratt som en kanin. Men du kan også sjekke om hjula er runde.. Hadde først en 99 mod og byttet til en 08 mod pga bredden. Men for en forskjell!! det var som to helt forskjellige freser. 08 mod.\'\'en er helt fantastisk på all slags snø.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorH_1 Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Prøvekjørte fresen en 4-5 timer nå den 22 desember. Fungerte ganske bra, men hoppet nå inniblant på hovedveien. Riktig nok hadde den jævla alpintmaskina belta veiene så var noe vaskebrett etter den. Fast toppstagg gjør det jo vanskelig og høvle gadden etter f. eks en slik maskin. Så det var et minus. Men i drevsnøen på noen store sletter gikk det som en drøm. Ble mildt og ikke fått prøvd den mere enda, men skal vel komme litt hvitt gull den 1 januar! Ønker alle snøkjørere og andre tullinger et godt nyttår med masse snø! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Terje_G_1 Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Synes det er merkelig at fresen nærmest må kjøres medfast toppstag. Har min 3. 2010 og sliter med hopping. Kjører en JD6430 trinnløs og liker fresen, men ikke hoppingen. Kan av praktiske grunner ikke bruke fast toppstag. Liker heller ikke hjula som jeg mener har for svake felger og med fordel kunne ha vært bytte om til 13\"\;. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest snomannen_1 Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Noko av grunnen til hoppinga, kan vera vektbalansen i fresen. Den vert noko framtung pga girkassa. Ein annan årsak kan vera vinklinga på stålet. Ein må no tru at Lid Jarnindustri AS har kontrollert dette, men ein kan aldri vita. HMV-ramma kan no tyde på at dei ikkje har prøva fresen på ein traktor før dei sette den i produksjon. Den som eg har (2006), er så framoverbøygd at akslingen kjem imot ramma dersom eg ikkje passar på. Det fyrste eg måtte gjera, var å ta av plastbeskyttelsen på akslingen for å få plass.... Den er vistnok endra no. Eg klaga på dette direkte til Lid Jarnindustri AS, og sikkert fleire med meg. På ein liten traktor gjekk det nok bra, men ikkje på ein stor trakor med høg akseltapp. Eg er så eg lurar på om hmv-en er noko av årsaken til hoppinga. den vert ikkje så fast som eit direkte-feste. Litt slark her og litt slark der kan fort gjeva eit dårleg brøyteresultat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TorH_1 Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Har HMV kobling på min også, kjørt den 100 timer på JD 6430 nå i høst, fikk den til og gå rolig der etter mye om og men. må bare gå på hjulene og stålet bare sleiker oppå gadden. Skal den ta gadden, må hjulene ikke være i nærheten. Har satt den over på Claas`n som er meget høy på tappen. Der tar akslingen oppi hmv`n med en gang hvis du kjører over en kul i vegen.. Så har tatt 3 akslinger på den tiden vi har hatt fresen.. Så er det noen som har et trepunkts feste til salgs så er jeg inetresert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest snomannen_1 Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Eg fekk tilbod om å bytte til trepunkt gratis då eg klaga, men eg har no aldri kome så lang. Her har produsenten gjort ei kjempetabbe, så eg trur du kan få same tilbod som meg om du klagar. Det er kjedeleg å ta akselen kvar gong ein gløymer seg bort. I verste fall kan ein knekke akseltappen. Eigentleg så er 2010 for låg til ein stor traktor. 2012 har høgare girkasse, og eg angrar på at eg ikkje gjekk for ein slik. Sjekk HMV ramma på fresardelen for sprekkar. Ramma mi rauk tvers av. Men, uansett så er Dalen 2010 eit bra produkt. Me har 2010 på sjette året, og har ikkje bytt eit einaste lager, bare ein haug med slitestål. Den går i full brøyting på ein haug kommunal-brøyting. og privatbrøyting i Vest Telemark. ca 60 rundar pr sesong. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sørøya_Sau_Chopper_1 Posted January 15, 2012 Share Posted January 15, 2012 Hei igjen. TorH: Bra at det ser ut til å fungere, og det som snomannen sier høres vettig ut, det blir fort litt mer slark med hmv. Har det selv, og det fungerer for meg, men ser at det slarker litt mer. Terje G: At en fres, og spes en totrinnsfres skal kjøres med fast toppstag ser jeg som helt naturlig, ihvertfall så lenge den skal gå i endel veibrøyting. Det er bare å sammenligne med frontmonterte skjær og ploger, feks paralellogram. At det kan være fint med hyd. toppstag på fresen ved brøyting av innkjøringer o.l. \"\;småbrøyting\"\; det er en annen sak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegard Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Hei Skulle lete etter noe info på hjemmesiden til dalen om fresene. Men de var fjernet derifra. Kommer det nye modeller når til vinteren? Noen som sitter på litt info? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Kommer ny 2011 0g 2013, har kommet brosjyre på den, EIK har den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Dei nye fresane frå DALEN, 2011 og 2013 blir å sjå på Dyrsku`n 14- 16 September. Prototypar har vore på testing her i området dei to siste sesongane. Etter det eg har høyrt har fresane vore svært godt likt av brøytarane som har prøvd dei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.