Gå til innhold

Dumperhenger.


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei.

Ser etter dumperhenger, har sett litt på chieftain henger, nokon som har erfaring med dei?

Skal gå i nydyrking, og anlegg med sprengstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest temlav_1

Hei!

 

Kjøpte 14t chieftain i vinter og har fått kjørt den en del iløpet av sesongen.

Chieftain er solide og velbygde hengere som jeg absolutt kan anbefale andre. Er meget godt fornøyd selv.

Største hodebryet er som før omtalt dekkvalg. Kjører selv med 445/65-22,5 fungerer bra både på vei og på mere bæresvake plasser, men på nydyrking kan det nok bli problem hvis det er bæresvak jord. Samtidig er breie lavprofildekk fint lite egnet i sprengtstein.

 

Var forøvrig i kontakt med flere andre som hadde kjøpt chieftain før jeg handlet. Fikk bare gode tilbakemeldinger, en hadde passert 2000 timer med steinkjøring på sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars : Har lesset og kjørt en del weckman 130, småstein, jord, og større stein.. Har tre negative ting foreløbig.

 

1- sidekarmene er lange uten støtte på midten, så når en stor stein ruller inni dem fjærer dem ganske mye, dette utvikler seg til en \&quot\;mage\&quot\; på karmen.

2- Ved mye veikjøring skulle man hatt fjæring.

3- Kornkarmene er ei hel ramme, ikke seksjonerte karmer, lite praktisk å lagre samt at den må heises på.

 

ellers virker den solid, bremser er fine og lysene er beskytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Noen som har greie på hvor høy en bailey ti/tolv tonner blir med 505/17 dekk. Planhøyde? Skal opppå med en fem tonns kubota.

 

Orkel DX120 er 110cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HARDOX:

En dumperhenger MÅ ha hardox i HELE kassen. Slipper du en stor stein i en hengerkasse uten Hardox deformeres kassen øyeblikkelig. En henger uten Hardox er ingen dumperhenger! Hardox leveres i to kvaliteter Hardox 400 og Hardox 450. Der tallet angir trykkfastheten. Selv om det ikke ser ut som så stor forskjell er Hardox 450 mye sterkere enn Hardox 400 i praksis. De virkelig seriøse dumperprodusentene benytter derfor Hardox 450 selv om dette er dyrere. Ved bruk av Hardox 450 er det derfor ikke så nødvendig med så mange støttekarmer på utsiden. En kan også gå ned på ståltykkelsen. Derfor har f.eks. Foss Eik kun forsterket kassen foran og bak. Noen få andre dumpere leveres også med Hardox 450 i kassen.

 

Sveisekvaliteten er også viktig, men vanskelig å kontrollere uten å vite metoden produsenten bruker.

 

FJÆRING:

Jeg mener at fjærende understell er viktig for å kunne kjøre tunge lass langs veien i 40km/h. Pendelboggi egner seg svært dårlig. Generelt vil jeg si at fjærende understell er en stor fordel for alle typer hengere hvis de ikke skal brukes som skogshengere eller veldig mye i utmark.

 

Har selv en pickupvogn med fjærende akslinger og den er helt suverent langs veien. Du kan kjøre i 40 km/h på grusvei med vasshull uten problem. Å kjøre en Weckman henger med pendelboggi på samme vei med samme fart er en torturopplevelse. Både for meg, traktoren og hengeren selv.

 

Absolutt ingen problem å kjøre på dyrka mark med pickupvogna også. De fleste fjærende akslinger har en mindre pendelfunksjon i konstruksjonen. Fjærende akslinger har ofte noe lengre avstand mellom akslingene som minsker det totale marktrykket/akseltrykket.

 

Men jeg ser noen fjærende akslinger med kun ETT (!) fjærstål i hver fjæring. Det blir ufattelig mye tyngde som skal absorberes i ett fjærstål. STYR UNNA! Bør være minimum 4 fjærstål.

 

HJULUTRUSTNING:

Det er mange innlegg om dekkbredde, men få om diameter. Mange leverer dekk på 22,5 toms felg. Andre med helt ned i 17 toms. Det er klart at rullemotstanden og flyteegenskapene til et 22,5 toms dekk er mye bedre på et 17 toms dekk. Dette gjelder forsåvidt ikke bare dumpere, men alle typer hengere. Det er bare en eneste fordel med 17 toms dekk\; og det er prisen.

 

EGENVEKT

Ellers er jeg enig med \&quot\;thomas\&quot\; som påpeker vektforskjellen mellom forskjellige produkt. Egenvekta sier helt klart noe om stivheten, rammestyrken og kvaliteten til hengeren. Men husk at en kasse med 10mm gorrjern veier også mye.

 

PRIS

Det er ikke vanskelig å produsere en dumperhenger billig. Men det er vanskelig å lage en kvalitetshenger billig. Stålkvalitet, ståltykkelse, akselkvalitet, lysutstyr, dekkutrustning styrer mye av prisen på produktet. Merk at en del rimelige dumperhengere oppgir pris uten Hardox, disse er produsert av gorrjern. Hardox må bestilles som \&quot\;ekstrautstyr\&quot\;. Be om pris med Hardox 450, så får du et bedre sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalle001: jeg er enig i nesten alt, men bare nesten.

Fjøring:

fjøring og bare 1 fjørblad: har du hørt om noen som har røket her i Norge? Det har nemlig ikke jeg etter å ha solgt Richard Western som har dette systemet i ca 7 år. I Sverige er det solgt over 500 Richard Western-hengere siden 1996 og 3, TRE!!!! fjører har røket, alle på nye hengere for et par år siden. Sannsynligvis legeringsfeil. Men jeg har sett en rekke bladpakker som har havarert.

Richard Western har for øvrig et understell som er slik konstruert at fjørene kun får vertikal belastning, ikke noe horisontal. Har sett en rekke hengere med bladpakker der de har klippet styringsbolten i bladpakken ved påkjøring av et hinder (horisontal belastning).

 

Hardox

Hardox 450 er vel nå nesten standard hos alle, Richard Western inkludert. Hardox 400 kan være vanskelig å få tak i, i enkelte land og det blir da billigere med Hardox 450 pga lavere fraktkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...