Gå til innhold

hva er best av Dalen 2012 eller Duun TF 255


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Jan_Eirik_1

Heisann!! Av disse to er Dalen fresen overlegen den andre. Vi kjøpte ny Duun TF 255 i 2006 og kjørte med denne i 2 vintre. Fresen fungerte greit, men vi ble ikke helt fornøyd med den. Skruen mater mer enn vifta klarer å ta unna, noe som fører til at den sender mye snø framover igjen, og framdriftshastigheten må reduseres betraktelig. Ved tung snø, og hvis du reduserer turtallet på traktoren får du ikke nok fart på vifta, og fresen går tett. Vi lånte oss en Dalen 2012 andre halvdel av vinteren 2007/2008, og det var en helt annen fres. (å en helt annen prisklasse da) Dalen har en mye større kapasitet en Duun fresen, noe vi testet i praksis etter en skogsvei. Ca 15-20 cm tørr snø, -5 grader. Duun klarte 4,5 km/t før vifta ikke greide å svelge unna, mens Dalen klarte 7,0 km/t og da greide ikke traktoren å kjøre fortere. Vi solgte Duun fresen før denne vinteren, men siden vi har noe mindre brøyting i år synes vi Dalen 2012 ble dyr nok, vi valgte derfor en Tokvam THS 240 Big, en fres i samme prisklasse som Duun fresen. Tokvam fresen har ikke så stor kapasitet som Dalen 2012, men vesentilg høyere enn Duun TF 255. Av Duun TF 255 og Dalen 2012 ville JEG valgt Dalen fresen, men du bør absolutt vurdere Tokvam THS 240 Big, eller THS 255 Big som den nå heter!\;-)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Jeg sjekket produktkatalogen til Eik senteret på nett, og der står Dalen 2012 veil fra 110 000,- Får den nok for noe rundt der inkl kantvinger, og evt hvis du skal ha noe annet ekstra!!\;-)

Tokvam THS 255 Big koster mellom 80 og 90 tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor den største Dalenfresen? Dalen 2010 er også ein veldig bra fres, og den er meir på samme størresle som Duun fresen. Prisforskjellen på Dalen 2010 og 2012 er 20-25 lapper, og prisforskjellen på Duun TF 255 og Dalen 2010 er då berre nokre få lapper. Har Dalen 2010 og Westbjørn S-2450 i dag, og Dalen er ein klar vinner. Bruker traktor med ca 180gamp, og det funker utmerket. Dalen sin store åpne innmaterskrue er suveren,og mykje bedre enn den som er på Westbjørn-fresen iallefali. Her i bygda har fleire entrepenører prøvd forskjellige rimlegare freser enn Dalen, men gått tilbake til dalen igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med freser`n. Min far kjøpte sin første Dalen 2010 for 10 år siden, bruker den til kommunal brøyting. Nå byttet vi ut den gamle til en ny 2010, den har standard bredde på 2,50 m. Har ikke bruk for kantvinger pga smal bru. Har brøytet i 30% stigning i 13 km/t med 10 cm snø.. Det er ikke verd 30.000,- ekstra for bare 10 cm bredere fres (2012), Den er dessuten 200 kg tyngre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdere selv en dalen 2010,men vil vite hvorden den fungerer ,når man er minst er like avhenging til og dra med seg snø(rydding av kryss og store plasser),bruker i dag en stor v fres og den er grei den så lenge det ikke er mye sørpe/slaps som må freses vekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gh: veit ikkje kva du legg i store plasser, men eg har ekstra nedbrekk på tuten, og styrer strålen på framsida av fresen(mellom fresen og bakhjulet), slik at eg får snøen inn i fresen igjen. Dermed brøyter man lett dei plassane der det ikkje går å styre strålen til sida.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med store plasser ,mente jeg 50-60 meter lang med garasje rekker på en side så ei bredde på 15m så kommer det parkerte biler, er da avhenging av og dra snøen til endene (har flere slike plasser og rydde),det var derfor jeg lurte på hvordan det kommer til og funke med ein to trinns fres. i byggefeltet går det helt greit og frese.kjører i dag ei jd 6330,greier den og dra en dalen 2010 på folke vis+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
gh: Du treng ikkje vere redd for å bruke Dalen 2010 på JD 6330,det går heilt fint:-) Det med å dra med seg snø i fresen i forhold til v-fresen du har trur eg også går greit. Med så stor innmaterskrue, så er det plass til mykje snø. Du kan eventuelt få laga til kantskjer som bygger litt fram på sidene, så tenker eg du får med meir snø enn på v-fresen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest snomannen_1

Dalen 2010 er ein veldig driftsikker fres!

 

Direkte frå katalogen, og heilt sant:

Med spesialutviklet girkasse, sentralt plassert i freserhuset som overfører kreftene direkte til innmaterskruene og utkasterviften. På denne måten slepp du effekttapet ein normalt har på totrinnsfresere, og du får meir ut av traktoren og blir mer effektiv. Denne løsningen har langt færre deler og er dermed meir driftssikker. Drev og lager ligg godt beskytta i eit støypejernshus

.

Me hadde ein Duun 255 før, men på grunn av den tunge brøytinga vår, så sleit me både lager og kjeder i fillebitar. Det var også problem med at den sideforskuva vifta gjorde til at me heile tida måtte brøyte store plassar frå venstre mot høgre. Gjorde me omvendt, så låg det att rankar mellom kvar tur. Den greidde ikkje å mate nok.

Dersom du har brøyting som eit levebrød, så unn deg ein Dalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...