Gå til innhold

orkel tx 90


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer og kjøpe meg ein orkel tx90 2004 modell.

Skal brukes til å transportere ein 3,7tons mminigravar, og masse-transport!

Egner denne hengeren seg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vurderer og kjøpe meg ein orkel tx90 2004 modell.

Skal brukes til å transportere ein 3,7tons mminigravar, og masse-transport!

Egner denne hengeren seg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Den hengeren passer nok godt til ditt bruk ja. Så lenge du ikke skal kjøre grovpukk, lesset med 30-tonns gravemaskin daglig, så er en sånn henger midt i blinken!\;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
7 hk. pr. tonn totalt, altså innkludert traktor.. I tillegg kan ikkje tilhenger være tyngre enn 1,5 ganger vekta på traktoren, ETTER at vekta fra tilhengeren på traktorens krok er lagt til traktoren, og trukket fra tilhengervekta.. Var dette forståelig forklart?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Orkel tx 100.

Genial henger til mitt bruk. Veldig fleksibel da det er fint å kunne slå ned sidelemmene av og til.

Har ikke brukt den så veldig mye enda, men det virker som den tåler en del. Har kjørt litt jord og pukk, og også litt stein. Men vil nok være litt forsiktig med å kjøre for mye grov masse med den. Til det passer Orkel DX... bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xeobib: tror ikke dette vil bli et stort problem med en 5,5 tonner.I tilfelle vil det være nok å ha noen treklosser til å blokkere pendlinga på boggien med.Da flytter du vippepunktet nesten helt bak. Har ikke sett at metamid har støtteben bak, men de kan leveres med hydraulisk boggie-blokkering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en T100 med hydraulisk baklem. Har laget kjørebruer som er festet på den til å kjøre opp graver på. Tar dem av hvis jeg skal kjøre masse. Har i tillegg låsing mellom planet og ramma.

Funker kjempebra å slipper kunststykket med å klatre opp med graveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har en tx90, å vi flytter en 8 tonner uten problem, og balansen i hengeren er så god at vi har enda ikke vært plaget med at verken kassa eler traktoren løfter seg. Hengeren har to svake punkt\; den hydrauliske baklemmen som er laget i vanlig stål, så den er litt myk, og karmlåsene, men de er lette å bytte hvis de ryker, men vil anbefale å bytte til annen type lås enn de originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Orkel er ingen problem å klatre oppi med graver.. Jeg hadde sjøl ein metamid, og problemet med den var det store overhenget bak hengsle-boltene, slik at planet løftet seg framme når jeg la tyngden av graveren bak.. Måtte støtte under hjørnene bak, hjelper jo ikke å låse boggi når planet løfter seg fra ramma.. Bortsett fra det, er metamid den største dritt-hengeren jeg har hatt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xeobib, jeg har tx90 og 4,5 tonns minigraver. jeg bruker ikke støttebein bak for å klatre opp i hengeren. Jeg tipper planet så det er løftet ca 40 cm fra ramma i framkant når jeg klatrer oppi. (For at det skal bli litt lavere opp på hengeren) Traktor veier 4,5 tonn. Ingen problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke metamid men en metsjø metax,virker lik metamiden!(i konstruksjon) Og jeg får ikke fulrost hengeren har på følelsen at den vil være moderne i 20 år

Overheng på henger er vel ingen stor fordel om en skal bjesse med graver på kanten inn og ut men ved tipping av tunge lass gang på gang,så har det mye å si for kraft og efekt behovet-vel vel arti å bare diskutere litt!

Hei Lien om du kun skal bruke hengeren til gravemaskin transport og masse kjøring hadde jeg heller vurdert en med dumper kasse,gjerne med godt hardox stål i, skal den gå i gårdskjøring er de med muligheten til å brette ned karma lettvine men i lengden på anlegg er fast kasse best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her, at du ikke behøver støttebein.

Lilleseth har dette på sine dumperhengere, så hvis du vil se dette så ser du på side 50 på denne web adresse

http://www.lilleseth.no/prisliste_08-09_skjermoppl%C3%B8st_36_57_redskaper.pdf

Har selv en 4,5t graver på en weckman 90 og det er ingen problem og klatre opp på den uten støttebein, men jeg låser planet så det ikke løfter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deerer: hva er det du misliker med Metsjø hengerene? Synes dei virker solide. Du får tipplås til planet på metsjø, så det ikke skal vippe. Og hengeren er etter min mening god å dra på veien (fin balanse, og jobber lite med traktoren). Minuset kan være lite krokvekt ute i terrenget, men der vil boggieløft være til hjelp.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv ein tx90 med innleggskarme, stødig og grei henger.Som nevnt tidliger er karmlåsene svake, så eg vil annbefale at ein nytter bolter i toppen av karmene slik det er lagt til for, litt meir arbeid når ein skal åpne, men mykje sikre.

Er særs viktig i framhjørna vis det blir trykk på framkarmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...