Gå til innhold

Vikplog diagonalplog?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe diagonalplog, vikplog eller lignende til brøyting av skogsbilveger, hvor det kan forekomme stein som stikker opp i veibanen. Derfor tenker jeg at jeg har behov for noe som løser ut for stein eller andre hindringer. Det kan også bli endel snø så jeg trenger noe med iallefall litt kasteevne. Og det skal monteres i frontlift på en NH T6070. Har også mulighet til og ta unna med freser da kantene blir for høye.

Det jeg er ute etter er tips og produkterfaringer rundt dette, hva bør jeg velge, vikplog eller diagonalplog og da evt hvilke type/produsent?

Finnes det vikploger som har litt kasteevne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe diagonalplog, vikplog eller lignende til brøyting av skogsbilveger, hvor det kan forekomme stein som stikker opp i veibanen. Derfor tenker jeg at jeg har behov for noe som løser ut for stein eller andre hindringer. Det kan også bli endel snø så jeg trenger noe med iallefall litt kasteevne. Og det skal monteres i frontlift på en NH T6070. Har også mulighet til og ta unna med freser da kantene blir for høye.

Det jeg er ute etter er tips og produkterfaringer rundt dette, hva bør jeg velge, vikplog eller diagonalplog og da evt hvilke type/produsent?

Finnes det vikploger som har litt kasteevne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke da en god gammeldags spissplog?

* Godt egnet på relativt smale veger med liten trafikk

* Billigere

* God (bedre) kasteevne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikeplogen egne seg best til brøyting av plasser.

Blir det for høge kanter så klarer den itte å hive ut snøen. Diagonalplogen er itte egnet på veg med mye svinger. I så fall må den væra moderne, med sving på heile plogen. I venstresvinger er den bare en halvmeter brei og i høgresvinger blir den plutselig fire meter brei. Da vil traktoren gå rett fram ved mye snø. Spissplogen er OK hvis den høgre vingen er minst en meter lengre enn den venstre. Gjerne halvannen meter også. Da klarer du hele vegen med å kjøre tur-retur. Men er det trafikk etter vegen er spissplogen lei. Den snøen du kaster over på venstre sida da du kjører innover kan treffe biler. Og så tråkker trafikken ned den snøen så den er hard før du kjem utatt.... Gamle lastebil spissploger finner du overalt, til en billig penge. Det er som regel Ankerløkkens. Men har du traktor med minst 130 hk så trur je det er best å kjøpe en moderne diagonalplog. Med sving på, og utløser på skjærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i og har vurdert spissplog, men jeg er skeptisk til hvordan frontliften vil tåle dette. Ingenting som løser ut ved evt. hindringer.

 

Er det ingen vikploger som klarer å kaste snøen noe særlig?

 

Hvilke type/produsent av diagonalploger er det som er best. Eller om dere har noen erfaringer/anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Når det er snakk på diagonal- og vikploger, vil jeg anbefale dere en titt på Pronars ploger.

 

De er nå ytterliger forsterket og utbedret etter kundeønske og fremstår som veldig solide. De kan lett sammenlignes med mer kjente ploger på markedet, men Pronarplogene selges til bare \&quot\;halve\&quot\; prisen.

 

Ta en titt på våre nettsider www.aasvestadmaskin.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøre med brøyteplate festet i festet for trekkarmene forran. Dette fordeler kreftene utover i hele ramma på traktoren. Claas på 225 gamp. Vi har en diagonal plog fra AM-TEHO, med sving. Bruker omtrent aldri svingen på brøyting, liker og ha plogen ganske rett på turen innover slik at det blir en ok bredde første turen. Så kjøre 1,5 gang pr brøytetur for og få fin veg. Det er ikke utløser på slitestålene, med det er jo skjokkventil på de nyere diagonalplogene med sving. Skal du kjøre skjær rett i fronthudralikken må de sveise på en bolt langt framme på den ene armen og en annen bolt innerst på venstresiden av frontløftet. Så setter du et toppstag og strammer det til slik at slarken er borte. Dette vil medføre at du plutselig fordeler like mye krefter til andre siden når du støter borti noe. Har vridd flere fronthydralikker på brøytinga. Så det er plate som er tingen. Gi faen i spissplog, det er ikke brukbart til og brøyte gårdsvegen med en gang. Kjøp deg ett brukt tellefsdal eller GMI kan anbefale deg AM-TEHO også selv om parralellogrammet der ikk er av de bedre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonym

Jeg villa anbefalt og kjøpt ein Spissplog med bra kasteevne og hat ein lett fres bakpå til og ta at vis det blir før høge kante, vi kjøyrer med diagonalplog og spissplog på lastebil og vi kjøpte ein Hjulastar og fres og frese kantene http://www.gmi-as.no/index.php?option=com_content&amp\;view=article&amp\;id=103:spissploger-type-a&amp\;catid=10:spissploger&amp\;Itemid=62

Dene vil jeg anbefalem, vi kjøyrer med denne når det driv som verst ellers kjøyrer vi med Diagonalplog: http://www.gmi-as.no/index.php?option=com_content&amp\;view=article&amp\;id=93:type-hda-std-fast-med-sidependling&amp\;catid=9:diagonalploger&amp\;Itemid=52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...