Gå til innhold

Yuchai minigravere fra FK


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ikke noen erfaring med disse graverne, men jeg vet deletilgangen er bedrøvelig. Det står nok noen maskiner \&quot\;slaktet\&quot\; rindt på FK avdelingene for å holde de som er solgt i \&quot\;live\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var å kika på desse maskinene på ei messe. Då hadde Fk teke med heile spekteret- også ei 13t. Eg sit til daglig i kobelco/hitachi og har kjørt fast dei siste ti åra.

Yuchai fungerte greit,men ikkje heilt sykron. Virka til å ha blitt brukt dårlig gods , og dårlige løysinga. Motoren og tilgongen til den var derimot bra. Ope og enkelt. Eg likte ikkje innstiginga, og det var stort sett manuelle funksjonar. Også på 13t.

 

Som gardsgravar får ein ei ny maskin med garanti. Men personleg hadde eg nok like gjerne kjøpt ei brukt \&quot\;kvalitets-maskin\&quot\;. Eg synest eksp. at 5t til kobelco er ei god maskin. Denne får du også rimelig som importmaskin.

 

Til sist er alt prisvurderinger, smak og behag. Her i området er eit par av maskinene i bruk, og har enno ikkje hørt om noko problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1
Har heller ingen erfaring med disse maskinene, men har erfart at brukt kvalitet oftest er å foretrekke fremfor nytt middelmådig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Grunnen til ajeg kjøpte en Yuchai YC45 var at jeg hadde sett nok trøstesløse \&quot\;vrak\&quot\; på nett fra diverse lysskye importfirmaer. De så vel ganske geie og \&quot\;nyovermalte\&quot\; men var ikke CE godkjente, manglet samsvarserklæringer. Hadde ikke nordisk el-pakke med stort nok batteri, dynamo,starter etc. Lite eller ikke arbeidslys etc. Og når jeg spurte norske forhandlere om deler til disse \&quot\;avvikerne\&quot\; så sa de rett ut at det i mange tilfeller var vanskelig å skaffe deler, og at det kunne ta veldig lang tid.

Da syntes jeg det var bedre å kjøpe en \&quot\;kineser\&quot\;

som egentlig var bygd opp av kjente komponenter levert fra EU land og Japan ( Cummins, Kawasaki,

Parker etc), og som var veldig \&quot\;enkle\&quot\;

Og erfaringa mi har vært god så langt.

Og om FK bruker noen maskiner som \&quot\;organdonorer\&quot\;, så hva har vel det å si. Man får i hvertfall hjelp. Når det gjelder komfort og støy etc så er vel ikke disse maskinene de aller beste, men for periodisk bruk så synes jeg det er helt greit.

Har nå en Yuchai YC 55 på prøve, og den virker veldig myk og nøyaktig på hydraulikken. Og sterk

som bare f....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hva den skal brukes til, skal den brukes privat hjemme på gården er det sikkert helt OK, vurderete også en sånn en, en gang.

het vel sumo eller, noe helt likt FK gravere. Da jeg hørte på fk hadde de ikke peiling på kombi hyd og hk feste. så er det deletilgangen, det hjelper ikke og ha oljefilter og diesel filter liggende. også må man tenke på annenhåndsverdien hvem vill ha et 7 års gammelt kina produkt? gi bort pris ja!

Da jeg hørte på sumo var det lokketilbud med tur til bauma gensere etc. min konklusjon: kjøp gangbar vare som er anerkjente. idag kjører jeg en hitach 8t og angrer ikke ett sekund på de tusen ekstra det kostet. skal få igjen det samme som jeg gav i innbytte og da har jeg hatt maskin i 1 år.

På FK kjøper jeg kraftfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja jeg mente ikke at det var ei proffmaskin, men ei grei gårdsmaskin, som det også gikk an å bruke

til enkle oppdrag for hyttefolk etc. Mao. ett fullgodt alternativ til bruktimport.

 

Mvh Kåre L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Hva med brukt Volvo ECR58? Har sett det er noen til salgs, er fine å kjøre og du får mer igjen når du selger den. Kina maskiner kommer, men er nok litt ferskt enda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må huske på en ting her når det gjelder maskiner produsert i Kina, at Yucai fabrikken har har i en årrekke vært underleverandør av deler til andre maskiner, feks bommer.

Yuhai fabrikken leverer i overkant av 5000 gravemaskiner i året, sså helt håpløst kan det vel ikke være. når det gjelder reservedeler er det mye kjente komponenter i disse maskinene blant annet motorer fra cummins og kubota, hydr komponenter fra toshiba, husco parker osv.

Tror disse maskinene har fremtiden for seg og jeg er ikke bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Svein_Ulrik_1
Virker som ei bra maskin . har sjøl ei 1.5 t einaste minus hitil er rust etter 6 måner litt dårleg kansje . Men til min bruk heilt greit. Uten om rusten så klart . Men no har ho jo stått et år ut hoss fk før eg fekk ho .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
PK: Kor har du det fra at deletilgangen til disse maskinene er dårlig????? Kan du nevne ka felleskjøp avdeling du har sett \&quot\;slakta\&quot\; gravemaskiner for å skaffe deler til dei som ennå svive? Så vidt eg vett selges disse maskinene ennå,og fk har ingen planar om å slutte med å selje dei heller.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Heisann..

Har en YC45 og er kjempefornøyd med maskinen. En ser og føler at kvaliteten er \&quot\;lavere\&quot\; på brytere ol. inne i hytta, men de fungerer jo.

Ellers på motor,hydraulikken og selve maskinen er den helt topp. Jeg for min del kommer ikke til å kaste vekk tusenvis av kroner for å få bedre brytere ol. inne i hytta, da maskinen er like god som andre kjente merker.

En kjempegod gravemaskin..og er til å anbefale.. Kan også anbefale servicen på FK på maskinene i området Rogaland....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Jeg har en 4.2 tonner og den er kjempekjekk. Sviver fint, kraftig og flott. Det eneste negative er at det fort kommer rustangrep på dem, så tectyl og lakk må nok inngå i vedlikeholdet. Min har nå vært brukt ca. 400 timer (1 år) og ingen feil/mangler. MEN - det er kinesik og mye er grovt og enkelt, slarket og mye dårlig gods/stål. Heller denne enn noe vrak som en proff har solgt billig til en forhandler. Import ? - Aldri. Det blir ikke bedre vedlikeholdt i utlandet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på ny yc 85, ser at denne ofte er opgitt med større motor enn andre 8t maskiner, dette skulle vel vere en fordel? ellers nokon som har erfaringar etter litt lenger tids bruk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå en yuchai yc 5.5, 5.6 tonner.

Bytta inn en yuchai YC 4.5, som hadde gått ca 170 timer. Den ble litt lita til mitt behov, men var ellers ei helt grei maskin. Den jeg har nå er knallgod, og med rekkevidde og styrke på høyde med andre merker. Veldig god hydraulikk. den har nå gått 200, delvis i utleie, uten noe tull. Tett og fin. Det eneste negative jeg kommer på er førerstol uten fjæring, og litt dårlig defroster.

Men dette blir ordnet nå. Jeg kan trygt anbefale dette produktet, til dem som vil ha ei rimelig og enkel maskin.

Mvh Kåre L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører Volvo og har en Ecr 88 og en Ec 180. Når jeg kjøpt 88`enså vurderte jeg Yuchai pågrunn av prisen, men som sagt så må man vel kjøpe det sjåføren vil ha. Også var jeg litt skeptisk til åssen det gikk vis det skjedde noe med maskina om FK i hele tatt kunne noe. men høres ut som det er mange som kjører Yuchai og er strålende fornøyd med maskinene sine. Men når du graver mange timer så vil du kanskje ha ei maskin med litt ustyr og en Viktig ting er rotortilt, men sikkert en ålreit billigraver til enkle tomteoppdrag og gårdsdrift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
  • 3 måneder senere...

Hei har en Yuchai 3.4 tonn gravemaskin fra 2005 so eg kjøpte i fjor. Nå har eg oppdaget at beltene faller av maskinen når eg kjører den ut i ulent terreng. Ser ikke ut som om det er noe som er spesielt slitt i understellet og beltene ser helt ok ut. Nytter heller ikke å stramme beltene til det ytterste. Er det noen som vet hva som forårsaker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...