Gå til innhold

Totrinns snøfres


Gjest

Anbefalte innlegg

Privat bruk inneber ca. 0,5 mil med brøyting kvar gang eg brøyter. Har ein TERRA fres, men den er håplaus i kram snø. Så den vert ikkje nytta i år, pga mykje kramsnø. Poenget er at fresen MÅ ta alle typar snø. Og ein toyrinns er nok å føretrekka framfor V fres som allereie har...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt en 25-30 år Terrafres, men har de siste 4 sesongene kjørt en Westbjørn 2250 uten problemer og det kan ikke sammenlignes med gammelfresen. Storparten av snøen de siste årene har kommet ved +/- 0 grader.

Så etter mine erfaring ser jeg ikke behovet for to-trinnsfres til \&quot\;normal\&quot\; vegbrøyting.

En V-fres følger \&quot\;terrenget\&quot\; bedre enn to-trinnsfresene som er tverrstillte og (for)korte slik at vegen blir \&quot\;staupete\&quot\;.

Ser det her snakkes om freser i området +/- 80000,- og om en da oppnår et bedere resultat med en fres til 40000,- har du fått frigitt ca.40000,- til andre formål. Det er jo også noe å ta med seg. Hva med en måneds ferie isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein nabo kjøpte ny DUUN til ca. 40000, ca 240 brei og med noko utstyr. I og med eg har V-fres er eg skeptisk til ny fres sidan den er veldig dårleg på kram (kanskje turr i botnen og blaut oppå=håplaust) snø. Mest truleg er dei nye fresane betre enn dei som vart laga for 30 år sidan, men er ikkje overbevisst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Eg kom til å tenkja på noko i kveld. Er det mogleg å få ein V-fres til å ta kramsnø betre? Kan eg fjerna nokre \&quot\;stenge\&quot\; på propellen? Dusja den med diesel/olje inni?

 

Fresen er og for smal til traktoren, nokon som veit om ein kan montera kantvinge eller forlenga vingene på ein eldre Terra V-fres?

 

Er takksam for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er greit nok, men synes selv det bare er en nødløsning. Prøv heller å puss bort eventuelle hakk og lignende i sidene og innmatingskruen, og lakker/mal den med en slitesterk lakk. (hammerslaglakk) Kantvinge er ikke noe problem på noen freser, bare pass på så du ikke kommer for nær bakhjulet. Lag gjerne kantvinger på begge sider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polering og/eller lakkering. Silikon kanskje, men da får du ikke lakk til å feste etterpå. Ellers må du vel til med større omgjøringer og det er vel ikke så aktuelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet ut V-fresen med to trinns for noen år siden. Har Westbjørn 2450S og dalen 1012, og fornøyd med det. Går iallefall i all slags føre. Sliteskoene er litt plagsomme på westbjørn i slitasje og konstruksjon, ellers en bra fres. Men Dalen er nok den beste, og prisen er jo der etter. Ser mange kjører i mye slitsomt føre med nye v-fresere og det går bra. Men ikke når lakk osv blir slitt, da begynner problemene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TERRA fres eg har. Får prøve med hammerright og ei el. to kantvinger,,viss ikkje det går, så vert det ein ny DUUN eller Westbjørn fres...trur eg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjorne81_1

Jeg har en liten MF 240. Har en gammel orkel fres om ikke tar kram snø.

Det må jo være bedre for meg som har liten traktor å kjøpe 2 trinns. Driver kunn med litt små rydding. 2-3 gårdsveger.(ca 1,5km)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en Globus 230 Vfres som jeg pussa ned med stålbørste på vinkelsliper, for så å ha på 2 strøk grunning og deretter 2 strøk med emaljelakk.Den ble veldig glatt og fin og har ikke hatt problemer med noen slags snø enda.. har også holdt bra.. Kanskje et lag klarlakk utenpå også hadde vært en ide? har holdt bra, og det på 4 sesongen nå.. Ved vask ev snøfres på våren, kunne det kanskje være en tanke og legge på ett strøk eller to med maling, så er den klar til høsten igjen uten problemer?! er jo som regel ofte værst den første snøen!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...