Gå til innhold

Uplog


Gjest

Anbefalte innlegg

noen som har erfaring med tellefsdal Uplog montert i fronthydraulik/laster? skal kanskje begynne med brøyting og har lyst til ha fronthydraulik og pto på traktorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har erfaring med tellefsdal Uplog montert i fronthydraulik/laster? skal kanskje begynne med brøyting og har lyst til ha fronthydraulik og pto på traktorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Tellefsdal Uplog 5m som vi kjører på Jd 7700 denne sitter i Brøyteplate med parrelogram. Vil ikke anbefale deg å kjøpe fronthydralik til dette bruket og frontlaster er enda svakere til denne type kjøring eventuelt vil jeg hatt med kjetting løft i laster og brøyteramme under traktor.

Men dette er alt for dyrt utstyr til kjøpe ved oppstart husk at et sterkt og kompakt skjær koster ca 120 000 kr(Tellefsdal Pris) Men skal du bruke den på frontlaster eller fronthydrlaik må du han en fryktelig kraftig hydralik som tåler harde belastning og selv om Tellefsdal mener Sjokkventilen tåler de fleste slagen er jeg ganske skeptisk til det har selv bøyd en laster på en vikeplog derfor er jeg av natur skeptisk til dette systemet med trima eller hmw kobling.

Men husk på at det 1,5t du skal løfte på en fronthydrlaik eller laster og det er J tungt. Derfor må du ha en tung traktor som sitter godt på når plogen begynner å bli full. Men vil heller anbefale deg Vikeplog som er universal skjær til forskjellige stillinger til forskjellig oppgaver. Men Uplogen er veldig effektiv til å bruke på store plasser og gangfelt, man kan også ta av vingene å bruke dette som et kommunalblad som fint ved vegbrøyting for da blir skjæret 3,2m

 

Men dette er mine tips, dette er alt for dyrt utstyr til kunne bruke i en oppstarts periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Etter å ha lagd trekkspill av ei brøyteplate vil jeg i alle fall aldri ha noe mer enn ei skuffe eller Snowflex i lasteren... Greit nok at det ikke var sjokkventil på diagonalplogen jeg kjørte med, men det er heller ikke mer vandring å ta av om man kjører på noe i ytterkant av \&quot\;bakre\&quot\; enden på hovedskjæret på en U-plog.

 

Ellers tror jeg trådstarter bør høre på Svein - veldig mye fornuftig fra en fagmann der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med Gjerstad Klappvinge 4300 m (U-Plog) på L60E hjullaster. Min personlige erfaring er at dette er for stor og kraftig utstyr til traktor bruk. Det er ingen traktor lastere som er beregnet på disse påkjenningene som disse breie skjærene påfører maskin/laster under snøryddig. Skjæret har sjokk ventiler, men det hindrer ikke at hjulasteren på 14 tonn kastes rundt ved stopp i fortau/kummer. Men skulle du velge et slikt skjær, er det lurt å velge et skjær som ikke er for bredt. Samt kjøre langt roligere enn vi gjør under rydding med hjullaster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det blir noe u-plog, har hvert og hørt på 3 meters v-plog idag, mulig det blir en sånn montert i brøyteplate tilpasset fronthydraulik, tiden får vise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brøytet med u-plog 2,60m plate og hyd. vinger på 0.90m i fronthydraulikk i flere år uten noen problemer selv om det til tider har buttet godt uten at fjæring/sjokk. har slått ut. kjenner også flere som kjører på samme måte uten å ha hørt om at noen har hatt problemer, tror det er en overdrevent skepsis til dette rundt om kring. Skulle noe skjeså er det nok trekkstengene som ryker og det er ingen voldsom kostnad,en annen fordel er jo at en fronthydraulikk kan brukkes til så mye mer en fks paralelogram.Skal du kjøpe u-plog anbefaler jeg STARK som forhandles av en kar i drammen som jeg i farten ikke husker navnet på, dette skjæret er vi veldig fornøyd med og tror prisen på det nå ligger på rundt 80 tusen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker et gammelt skjær som er mellom 3,5 og 4,5m avhengig av stillingen på vingene. Går uten sjokkventiler og gasskuler, og står på laster med trima-kobling, traktoren er en 95 hk som veier 4 tonn.

 

Fordelen med uplogen er kapasiteten på store plasser. Du kan kjøre roligere enn med skuff og du slipper så mye striper, du slipper å løfte snøen opp i haugene, bare dytter den opp, og allikevel er den mye mer effektiv enn skuff. Har ikke hatt problemer med belastning på lasteren, men så kjører jeg rolig og holder meg unna kumlokk og sluk, for det blir et voldsomt moment hvis vinga treffer i ytterkant. Det viktigste med slikt utstyr er å bruke hodet og ikke kjøre uvørent, men slik er det jo med alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...