Gå til innhold

Orkel 2310


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Vegard_1

Orkel er vel av de beste v-fresene i vanskelige forhold. Prismessig er v-fres veldig gunstig, men har du en del kjøring, og mye skiftende vær - som gir vanskelige forhold kan totrinnsfres være noe å tenke på.

 

Men jeg har ikke problemer med å anbefale Orkel jeg - storfornøyd med den 2300\'en jeg har kjørt i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville nok valgt Dalen. Har selv en Orkel 2310 + Med orkel er att det er stor plass invendig når en rydder kryss og lignende der en må dra med mye snø. - Er att det er dårlig skrapeefekt.

Dårlige slitestål.

Ikke hjul.

Mangler slitestål under viftehus.

Problemer i kram snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste hva du skrev vegard. må si att jeg er av ulik oppfatning av orkel 2300, stikk motsatt. ikke beste fresen jeg har prøvd tetta seg på kram drivsnø, når den åpna seg igjen kom det ut bare snøballer. brøyter ikke fint. lager såle som bare det. men denne var brukt mye så den kunne kanskje trengt ett strøk maling innvendig. naboen har masse snøbrøyting og han har kun orkel 2310. og mener denne er den råeste fresen. han bytter fres hvert år da. jeg synes ikke han brøyter fint. har hatt en tokvam og det er den beste fresen jeg har hatt. nå har jeg en globus fres, + der er kraftige slite stål. tar såle, etter orkel fresen utskiftbare slite stål under viftehus god kapasitet. -er ganske liten innvendig tetter seg ved oppstart full i snø.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Enten har vi veldig forskjellige definisjoner på hva som funker, eller så viser dette at det faktisk kan være veldig stor forskjell på maskiner som egentlig skal være like. Hva som er grunnen til uenigheta her veit jeg ikke, men jeg har ikke kjørt annet enn Orkel og Dalen, og vil helt klart velge Orkel. Men det finnes helt sikkert andre bra freser og :) At blant annet Tokvam lager bra vinterutstyr er det ikke noen tvil om...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel mye bra,men personlig kommer jeg best ut med globus. Kjøpte ny tokvam 230 for sju-åtte år siden. Hva som var galt med den vet jeg ikke men den fungerte rett og slett ikke.Dessuten var det ikke hardox men vanlig flattstål under viftehuset på den. Så kjøpte jeg globus 230 og ble meget godt fornøyd.Den ble for liten så da prøvde jeg vestbjørn 245,identisk med globus å se på men gikk ikke spesielt bra i kram snø,pluss at den gikk veldig tungt. Men den hadde bra kastelengde. Så for min del endte det med at jeg kjøpte igjen globus 245 for to år siden,og det angrer jeg ikke.Kjenner også folk som kjører orkel og er godt fornøyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Orkel 2310 er en god v-fres, så du vil nok bli godt fornøyd med den!!=)

6-hengsla innmatere og vifta nærme bakken gjør at snøen stort sett kommer greit inn i vifta. Under ekstreme forhold kan det nok bli litt trasig, men da er det nok kun to trinns som gjelder, og en helt annen pris.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg vet ikke hva du skal brøyte, men til en vanlig gardsvei + noe små rydding har du nokk en kjempe fers.

 

Jeg er entrmenør, og før jeg kjøpte ny V-fres fra dalen noen år tilbake, hadde jeg en orkel. En \&quot\;type v-fres\&quot\; med to vifter fra 80-tallet med skjær bak på fresen noe jeg savner felt. Den fresen var god til å være så gammel. Tong, så den la seg godt ned.

 

Kjører en traktor med K-70 og v-fres hele året. Fresen kan du jo kjøre fort med og ta unna kanter. Har en annen traktor som går med 2-trins fres fremme. Dalen 2010 og dalen skjær bak. Den bruker jeg på gangveier og plasser der snøen skal vekk. Vil si at 2-trinns fresen er super, tar alt. V-fresen er også god, selv om den ikke tar så store snømegner. Men går fint å ta de små, i en fin fart. Vet at orkel sin e minst like god som dalen, vuderer selv orkel fres. Dalen er best på 2-trinn (kanskje) og etter det jeg har hørt folk sakt orkel best på v-fres.

 

Tror du gjør et godt kjøp, legg gjerne igjen en tilbake mld når du har handlet og hva du synes om den du har kjøpt. Orkel er laget i norge for norske forhold: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

To svar i ett her. Til trådstarter først, jeg har kjørt litt Dalen 978, og jeg velger Orkel før den. Dalen-fresen laga jo bare ei sky med tørrsnø, fikk aldri helt styring på hvor den havna. Men som jeg sa tidligere, det kan være skummelt stor forskjell på maskiner som skal være like.

 

Og en liten dum kommentar til kv til slutt. Stemmer jo at Orkel er laga i Norge for norske forhold, men så er jo både Dalen, Tokvam og Globus norskproduserte og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Vi har en Orkel 2310s utrolig fin fres under dårlig forhold har også en Dalen 2005 som jeg sjøl ikke synes er så bra på kram og vanskelig snø. Den største vi har er en Nokka Tume 3291 Urban Booster en utrolig god fres men den trenger mye snø å jobbe med,

men den er tung og det blir veldig fint etter den. har også en Globus 230 som er et fint alternativ til gårdsfres osv men blir for liten til kjøre tung og kram snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anonym
Er det noen som har erfaringer med 2-trinns snøfres? Jeg vurderer kjøp av dette, men er jo så utrolig mange å velge mellom. Kunne fortrinnsvis tenke meg en lite brukt fres til 80-100 hk traktor. Bakmontering, men mulighet for front eventuelt. Takk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale deg en Dalen 2010, solid og effektive, trenger fra 80 hk og oppåver, kan slepes og rygges, men skal du ha den frontmontert må du ha vendegirkasse. er noen brukte 2010 på finn.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1

Velg ein to-trinnsfres det er det beste allternativ og då ville eg valgt Duun tf 236 dette er ei kjempe fres med god kaste evne og med samlet stråle.

Eg veit at to-trinns er dyrare enn v-fres men skal Dykk frese i kram,våt snø og slapps,so er det berre to-trinns som er brukande dette etter erfaring.

Dalen 2009 er ein god fres og men den tettar seg lett når det er lite snø og frese på den må ha mykje mat for og fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Ble så jeg kjøpte 2310 på nyåret å jeg er kjempefornøyd hittil, kjører en brøyterute på 6-7 timer og den tar all slags snø og er veldig effektiv synes jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest kingofsnow_1
Mye spennende lesning her gitt..:) Jeg har nå i 2 år kjørt Orkel 2310 i Asker/Bærum for ISS etter en Valtra M150. Fungerte greit til det bruket da jeg brukte den mest til å dra med meg snøen i kryss ol. Kjørte med K70 forran. Sleit en del med slaps og kram snø. Fordelen var at jeg hadde en del hester til rådighet så bare jeg kjørte fort nok slik at snøen fikk fart rett i vifta kom snøen ut av fresen. Nå har det blitt ny traktor(Fendt 820). Så nå har jeg kjøpt meg en Westbjørn V2500 Valget ble slik den har størst vifte av V freserene på markedet. Liker ikke girkassa på Nokka\'\'n. Gleder meg til å se kapasiteten på denne da 200hk + går på maks\;) Skal bli spennende også og se hvordan den oppfører seg i kram snø. Skal til vinteren brøyte på fjellet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym

Hei jeg har en westbjørn220 2trins men er langt fra imponert,den tar

alle typer snø men kaster den ikke fort nok ut.Den er96mod ca 60cm vifte Traktoren er 07mod 90hk.Må kjøre i første gir lav og ta maks 25cm snø. Har sett nye westbjørn med samme diameter på vifte, er de bedre eller burde jeg få meg en annen med større vifte,eller hva er galt?-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...