Gå til innhold

Traktor og plog


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vil ta opp noe som det er mange meninger på, og jeg vinkler litt begge veier sjøl.

 

Jeg driver å vurderer å ta på meg ei lita plogrode med traktor for å ha litt flere bein å stå på sjøl i tillegg til garden. Men spørsmålet er om jeg klarer å lage noe særlig vei med traktor, og i hvertfall min. I dag har jeg en JD 6410 med tellefsdalplate og alt som trengs. Har også en spissplog stående, men driver å skal krafse meg til en litt eldre diagonal lastebilplog som er 3meter.

 

Jeg jobber for en i dag som har Fendt 415 og vi kjører med en Tellefsdal V-Plog, så jeg vet hvor tungt det går... Det er jo litt ekstremt kanskje, for vi bruker den i veier i et hytteområde... så det kan jo ikke sammenlignes terrengmessig.For vi sliter med å holde farta oppe, og den blir i grunn bare brukt som spiss plog midt i veien så vi freser ut kantene.

 

Jeg ser for meg at traktoren min blir litt for lett til og holde ut kantene, og litt for daff for å klare å holde farta oppe? Det er snakk om kommunalfylkes vei, en bygde vei som ikke er av den største standarden og trafikk. Og det er ordentlig snødekke hele vinteren.

 

Jeg lurer også på hva dere andre som kjører plog brukergjør. I dag så har jeg vanlig pigga landbruksdekk, men det er jo egentlig en vits. Også har jeg lettkjettinger foran, men jeg liker det ikke da jeg er veldig redd for 4hjulstrekk havari. I dag så har jeg en del snøbrøyting med fres og det fungerer jo greit, men jeg skal kjøpe lettkjettinger bak også da jeg er redd for 4hjulstrekken. Kjører dere med konstant 4hjulstrekken på? Vil jeg klare å kjøre plogen med kjettinger bakuten 4hjulstrekken innkoblet, men ha kjettinga foran for å ha styring?

 

Jeg har sett at folk bruker mindre traktorer enn jeg har til plog kjøring, feks Valtra N92, John Deere 2850, 2140 osv.. Men det kan jo ikke sammenlignes med lastebil...

 

Ble litt langt og kanskje litt forvirrende innlegg, men jeg takker for seriøse svar.

 

Mvh Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Hei.

 

Jeg vil ta opp noe som det er mange meninger på, og jeg vinkler litt begge veier sjøl.

 

Jeg driver å vurderer å ta på meg ei lita plogrode med traktor for å ha litt flere bein å stå på sjøl i tillegg til garden. Men spørsmålet er om jeg klarer å lage noe særlig vei med traktor, og i hvertfall min. I dag har jeg en JD 6410 med tellefsdalplate og alt som trengs. Har også en spissplog stående, men driver å skal krafse meg til en litt eldre diagonal lastebilplog som er 3meter.

 

Jeg jobber for en i dag som har Fendt 415 og vi kjører med en Tellefsdal V-Plog, så jeg vet hvor tungt det går... Det er jo litt ekstremt kanskje, for vi bruker den i veier i et hytteområde... så det kan jo ikke sammenlignes terrengmessig.For vi sliter med å holde farta oppe, og den blir i grunn bare brukt som spiss plog midt i veien så vi freser ut kantene.

 

Jeg ser for meg at traktoren min blir litt for lett til og holde ut kantene, og litt for daff for å klare å holde farta oppe? Det er snakk om kommunal\\fylkes vei, en bygde vei som ikke er av den største standarden og trafikk. Og det er ordentlig snødekke hele vinteren.

 

Jeg lurer også på hva dere andre som kjører plog bruker\\gjør. I dag så har jeg vanlig pigga landbruksdekk, men det er jo egentlig en vits. Også har jeg lettkjettinger foran, men jeg liker det ikke da jeg er veldig redd for 4hjulstrekk havari. I dag så har jeg en del snøbrøyting med fres og det fungerer jo greit, men jeg skal kjøpe lettkjettinger bak også da jeg er redd for 4hjulstrekken. Kjører dere med konstant 4hjulstrekken på? Vil jeg klare å kjøre plogen med kjettinger bakuten 4hjulstrekken innkoblet, men ha kjettinga foran for å ha styring?

 

Jeg har sett at folk bruker mindre traktorer enn jeg har til plog kjøring, feks Valtra N92, John Deere 2850, 2140 osv.. Men det kan jo ikke sammenlignes med lastebil...

 

Ble litt langt og kanskje litt forvirrende innlegg, men jeg takker for seriøse svar.

 

Mvh Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det kommer jo litt ann på hvor du bor i landet og snøforhold. Men jeg brøyter med en TS110 som vel er mye det samme som 6410.

Jeg hater vikeploger og paralellogram. Det er det tyngste jeg noen gang har dyttet på selv med moderate snøforhold, ledninger og styrebokser og surr. Jeg skal tilbake til ordinært kommunalblad på 3 meter fra tellefsdal med innfesting i frontbjelke på brøyteplata. Da får jeg vippet skjæret opp for å lage hauger. Og mye lettere og dytte på en tilsvarende tre meter vikeplog med paralellogram. Jeg vet ikke hvorfor.

Det som også er fint med kommunalbladene til tellefsdal er at de ikke hiver snøen vekk men lager brøytekanter tidlig på vinteren. Dette er folk veldig glad for fordi det bli langt færre utforkjøringer enn uten brøytekant og det blir mer fresing utover vinteren slik at man får flere brøytetimer totalt.

Kommunalbladet skader ikke underlaget like mye som ploger med stor angrepsvinkel hvis det ikke er frost i bakken.

Kommunalblad er også bedre ved kantstein og kumlokk som er veldig viktig her. Flere som har prøvd vikeploger og diagonalploger og K70 uten hell. De kjører i stykker traktoren. Lastebiler kommer ikke til mye av den kommunale brøytinga så det er ikke noe alternativ, pluss at dem ofte får betalt pr km. Her omkring brøyter dem med lastebil for 30,- pr km. Det er såvidt de dekker egne dieselkostnadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Takk for svar. Det er som sagt snakk om en vei med litt varierende terreng. Det er grusveg. Den er alltid blitt brøytet med lastebil. Så vikploger og kommunal blad er ikke aktuelt da jeg blir avhengig av å bli kvitt snøen. Få den unna. Men det jeg ser for meg som blir problemet er i oppoverbakker og svinger.. Klare å holde farta oppe og traktoren ut til kanten.

 

Ps: Holder til i Trysil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvorfor så redd for 4 hjulstrekk?? Lettkjettinger utgjør da nesten ingenting på rullediameter uansett, å har du rundt om så er det jo likt som uten kjetting...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis du har kjetting bare på framakslingen drar den mer enn den er dimensjonert for. Bakakslingen slurer litt hele tiden hvis ikke den har kjetting. Dette sliter utrolig mye mer på drivverket enn og ha kjetting bare bak f.eks. Framakslingen er hjelpekraft og ikke ment som den som skal drive hele butikken. Tipper det er det han er redd for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Kommunalblad og vikplog er uaktuelt da det ikke kaster nok, så er ordentlig diagonalplog som gjelder her.

 

Det er som olle sier jeg tenker på. Alle har vel lært at man \&quot\;skal ikke kjøre med 4hjulstrekken innkoplet etter vei\&quot\;.. men selvfølgelig alt er relativt og til en viss grad. Men ved plogkjøring så er det jo helst så fort det går til en hver tid. Og da tenker jeg på 4wd... Så derfor tenker jeg om det er mulig(det varierer jo alt etter forrhold snømengde osv) å kjøre med kjettinger bak kun 2wd\'\'\'\'en... For tror det er ganske stor påkjenning å kjøre med 4wd på hele tida i 40-45km\\t.. det er jo forspinn så framhjula vil jo liksom \&quot\;dra\&quot\; det meste av lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snomannen_1

Eg har brøyta med bil og traktor i mange år, og traktor med diagonal plog er ok heilt til du får brøytekant.

Det er snart 50 år sidan at ein brøytebil hadde under 200 hk, så dei som tek på seg bilbrøyting med traktor må vita at dei går 50 år attende i tid.

Ein ting er at traktoren er for veik, det andre er at den er for lett.

Ved brøyting med diagonalplog, er det vanskeleg å halde kanten. Høgre svingar er håplaust når brauta vert høg.

Spør du meg, så skulle det vore forbode å brøyte offenleg veg med traktor. Det er direkte farleg.

Tenkt deg å sitje i ein høg flott bil med 5-600 hk med kaffekoppen i eine handa og telefonen i andre (he,he-litt vel det kanskje), i staden for å sitje med øyreklokker og tvihalde i rattet så sveitten sprutar i ein traktor.

Eg for min del likar veldig godt både lastebil og traktorbrøyting, men kvar til sit bruk!!

Når det gjeld pigg og kjetting, så er pigg fantastisk. I allefall dersom traktoren går i 50-60 km/t. Ein må sjølvsagt ha smale dekk for at dette skal vera optimalt. Det er heilt unødvendig på kaupe dyre industridekk. Billige vanlelge dekk med traktormønster er like bra.

Det viktige er at du har skikkelge piggar, Me brukkar 5-6 i kvar ribbe, og traktoren heng som ein gokart. Me brukar 480 breie dekk med trakormønster på vår JCB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...