Gjest Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hei, har flytfunksjon på lasteren, men synes den trykker skuffa i bunn, og blir utrolig lett i framenden. Er dette ment å kombineres med flyt på redskapen, eller skal det være sånn? Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hei Kjenner ikke akkurat dette merket, men på JD så merker man også at traktoren blir lettere på fremenden når man setter lasteren i flytfunksjon. Dette er fordi at når man setter den i flyt legger man vekten til lasteren og skuffa over på skuffa fra fremhjula. Man flytter også tyngdepunktet på traktoren lengre bak (traktor og laster får uavhengige tyngdepunkt), dermed flytter man også mer vekt over på bakhjula. Selv bruker jeg flytfunksjonen mye under brøyting med skuffe for å få den til å følge terenget best mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Er det mekanisk spak fra Ålø det er snakk om? De nyere modellene har flyt på både tilt og løft. Du kan velge å bruke en av dem om gangen, eller begge to. Slik du beskriver "\;problemet"\; tolker jeg det som at du setter både løft og tilt i flyt, og hva er hensikten med det? (eller har jeg misforstått?) Flyt på hele lasteren: du bestemmer angrepsvinkel på skuffa med spissen eller skuffebunnen, og lasteren følger terenget. Sliter litt skuffestål da hele lasteren hviler på skuffa. Flyt på bare tilten: høyden på lasteren bestemmer angrepsvinkel til skuffa, lite vekt på slitestål på skuffa (og dermed lite slitasje), funker sikkert ok på nysnø og kyllinggjødsel av spon f.eks. Ingen flyt og demper slått av gjør laster dobbeltvirkene, og du kan løfte framhjulene og kjøre skuffen hardt ned mot bakken. Sliter mer slitestål og mindre styring, men kan fjerne mer hard snø og is. Var det svar på spørsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest massey1_1 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/viewimage?finnkode=53189049 det er samme som den grå som sitter der. Ja skjønner det blir mye kg, men i f eks motbakker letter hjulene fra bakken, og da ser jeg ikke helt vitser med flytfunksjonen om man ikke kan svinge \;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mortenh_1 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Prøv å la traktoren stå iro med motoren i gang med en skuffe eller lignende på lasteren. Ha skuffa en meter over bakken. Sett spaken i flyt. Skuffen skal da senkes mot bakken, og stoppe der. Hvis du merker at hydrualikken jobber for å senke lasteren mer når skuffa ligger mot bakken, er den ikke i flyt. Vil tro det er en justeringssak, har du wirestyring vil jeg tro hylsa på sentralen må justeres, og muligens spaken. Virker som sentralen låser sleiden i posisjon for flyt, men at den fortsatt slipper forbi olje for å presse lasteren ned. Kan godt være det er noe helt annet altså :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest massey1_1 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 jeg tror du er inne på noe der mortenh, for jeg låser spaken i flyt, og når skuffa treffer bakken så trykker den da lasteren ned enda mer, og vinkelen på skuffa blir da også feil i forhold til hva den var akkurat når den treffer bakken. Jeg har ikke noe erfaring på justering av dette, så fint med noen tips om noen kan hjelpe=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mortenh_1 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Er det wire mellom spaken i hytta sentralen til lasteren ser jeg for meg enten justering på hylsen på sentralen, eller indre lekkasje i sentralen. Er det elektronsk styring har du minst to feilkilder, på sentralen eller elektronikkboksen på spaken. Kan godt være en kalibreringsjobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Låsinga på flytestillinga sitter direkte på sleiden, ikke på spaken, så å justere vaieren bør ikke gjøre noen forskjell. Om du ikke får spaken så langt frem at den går i lås, derimot, da er det justering som trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Massey1: Du snakker om å låse spaken i flyt (da regner jeg med det er mekanisk med wire)? Linken til annonsen du la ved viser en New Holland med den gamle elektriske CDC spaken fra Ålø. Den har også en flytfunksjon, mener du holder inne knappen på toppen og gir et puls med spaken fremover. (Tror ikke den har flyt på tilt, det har den nye avanserte tommelstyringen ) Bak denne CDC spaken sitter en blågrå hvilepute for håndflaten, og den er lik som topplokket til de eldre mekaniske spakene fra Ålø. Ellers har jeg ingen erfaring med justering av hverken wire eller sentral, men det kan være lurt å ringe Ålø Norge og spør etter en kyndig person der. De har hjulpet meg med diverse andre ting tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest massey1_1 Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 jeg får spaken langt nok frem til att den går i lås, er det da justering som må til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest massey1_1 Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Sørlandsbonde: ja mente den grå hvileputa, men den er lik som selve spaken på min. :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Viss du har cdc spak så holder du inne knappen oppe på spaken og tar den fram spaken tilbake i nøytralposisjon da har du flyt på lasteren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar