Gå til innhold

Kostnadene på gravemaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Har tenkt lenge på å kjøpe 8-tonner å grave litt i tillegg til drifta på gården. Er nok fint å flott med ny gravemaskin, men tenker det er uaktuelt i første omgang, Er det noe spesielt å se etter når jeg kjøper, å noe jeg bør styre unna. Å hva koster det å drifte maskinen i året; diesel, forsikring, verditap, slitedeler etc...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna kinagravere. Er ikke redd for å kjøpe maskin med noen tusen på telleren. Viktigere hvordan maskina er brukt, service og kvalitet i utgangspunktet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse på maskinen, må du nesten skrive litt om hva slags gravejobber du skal gjøre.

Er det f,eks fiberkabelgraving fungerer det med en 5t, ska du grave ordentlige skogsbilveier, så må kanskje helt opp mot 30t.

Er det &quot\;småjobber&quot\; med mye lokal flytting er det kanskje en hjulmaskin som passer best

 

Når det gjelder drivstoppforbruk, kan en vel kanskje veldig grovt sett regne 1l/pr tonn maskin(under tungt arbeid).

Altså ca 5l/t på en 5t maskin og ca 20l/t på en 20t.

Dette vil selvsagt variere, men mener dette er i nærheten.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Hitachi 8tonner, 1200kr i året for delkasko med brann og tyveri. Maskinen er litt over ti år gammel, kostet litt over 250 000 for 2-3år siden. Ingen påkostning så langt, skiftet olje på motor og beltemotorer selv på en halvtime for sikkerhetsskyld. Fk mineealolje motor på begge så ingen utgift det heller.. Fikk påsveiset beltestyrere da beltene er litt slitt, men ikke så mye heller. Var gått 4200 timer da jeg kjøpte, 4750 nå. Billig og praktisk selv om jeg ikke kjører så mye. Brukt til lasting av sand og stein samt graving av drensgrøfter og rotriving.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt småjobber først og fremst. Litt grøfting, en liten veistrekning her og der, etc... Etter det jeg ser rundt forbi så er en 8 tonner veldig allsidig, Er enkel å ta med på henger. Er passe stor, kan derimot gå litt seinere på større jobber, men så dårlig tid har jeg ikke.

Etter det jeg forstår lønner det seg igrunnen å kjøpe en ny hos forhandler pga høye bruktpriser. Føler cat er litt sånn som ferrari, fint og flott, men kan få en like god maskin andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

8-tonner er genialt - Du har gjerne ikke utstikk når du svinger rundt og du kommer enkelt opp i veldig mange dumperhengere, som igjen kan dras bak relativt beskjedne traktorer. Utvalget på bruktmarkedet er gedigent.

Ulempen med en 8-tonner er at den gjerne blir for liten. Åkerdrenering går ok-greit, ikke mer. I myr uten stein konkurrerer den nesten med større maskiner, men ingen maskiner konkurrerer med Rådalshjulet eller kjedegraveren.

I morene må du krysse fingre og tær for at du ikke møter på en halvstor sten. Du får den alltids opp, men det. tar. tid.

Pass deg for import - det er mange av dem.

 

Som kose-leke-tjene noen kronermaskin er det helt ok og du kommer til å lure på hvordan du klarte deg uten før. Men som sagt: størrelsen er marginal til djup åkergrøfting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg hva som er å anbefale av maskiner. Men så er det hvor mye koster det at maskinen bare står der. Er vel en del utgifter i løpet av året som dukker opp uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke utgifter er det du tenker på da?

Blir litt som å spørre hva en bil koster dette. Du får nok en rekke ulike, sprikende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...