Gå til innhold

V-fres med skruemating, funker det?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og ser etter en "ny" fres til vinteren og kommer da over mange merker/modeller og utforminger jeg ikke har noe peil på. Har sett et par Nokka fresere med skruemating og lurer på om noen veit om en sånn er noe tess?

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50218989&searchclickthrough=true&searchQuery=nokka

 

Har prøvd og søke/lese meg opp på hva som er bra og dårlig av fresere og da har jeg stort sett skjønt det her om de freserne som kan ligge innenfor mitt budsjett:

 

Buede vegger skal det iallefall ikke være.

 

Dalen 278 er bra, kanskje også 277?

Westbjørn 2000/2100 ikke sett noe negativit om de, ett dugende alternativ?

Terran 205s/210 er ikke bra.

Orkel?

 

Alt det er da ifølge hva jeg har kunnet lese på tildels dette og diverse andre forum.

 

Noen som har erfaring og tid til å gi meg litt råd om hva jeg bør kjøpe av v-freser så det ikke blir noe som er designmessig en feil?

 

Dette er da i Sigdal(midtre Buskerud) mere tørr enn våt snø, har også skjær når det blir altfor vått.

 

Traktor Ford 4000.

 

Trenger ikke tut for styring av snø, luker holder i forbindelse med styring. Men er det noen særlig forskjell på hvor lett en freser kaster snøen ut enten den har tut eller luker?

 

Budsjett max 10 000.-

 

Takknemlig hvis noen kan ta seg tid til og "utdanne" meg litt mer på v-fresere.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt en gammel dalen 277 i ca. 10 år, tror den heter det i alle fall. Den med en luke som du stenger høyre eller venstre åpning med.

Denne har ikke tut og kaster snøen veldig greit. Det går også an å kjøre med begge åpninger åpne og det gir god kapasitet med relativt lite effektbehov.

 

Problemet med V-fres er hvis det legger seg kram snø på en glatt såle, så vil det være vanskelig å få snøen inn i viften. Snøen glir bare fremover og pakker seg, men selve fresen går aldri tett.

 

Har nå en Duun totrinnsfres, fungerer veldig bra, men i forhold til kastelengde etc. så er det ikke stor forskjell. Naturligvis lettere å styre hvor snøen skal med tut, men med en liten plan for brøytingen så går det veldig fint uten også.

Brukes på ford 4600, 63 HK. Møre og Romsdal

 

Et tips for brøyting med fres fra meg er å redusere turtallet, da kaster en snøen langt nok uten at det fyker høyt opp og gjerne tilbake i veien, på vindusruter etc. Sparer drivstoff og mindre slitasje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...