Gå til innhold

Belte av og på tilhenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har kommet i en diskusjon her på gården.

Skal traktor "låses" med brekk slik at tilhenger står i ro ved på kjøring av beltegraver?

Eller skal alt trille slik at man kan dra tilhenger/traktor under graver ved på kjøring?

 

Hva er anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville nåkk hatt brekke på sånn att traktoren står i ro, plutselig kan dt jo skje noe vis traktor ikke er sikkret mot å trille.

Synes egentlig att dt hørtes litt skummelt ut, jeg fåretrekker att traktor står dønn i ro :) men sikkert noen som er uenig i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alltid brekket på + 4wd innkoblet og lasteren senket til bakken,

Var en 4,5t maskin på en weckman 90.

Gikk på med skjæret først for sikkerhets skyld.

Gjordet dette i mange år, og aldrig noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vise veldi godt hvordan d lettest gjøres, om du vill ha kassen litt opp bestemer du selv. men også litt avhengig av størrelsen på maskinen å høyden på hengeren. å JA brekket på traktor godt plantet på.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å stå så flatt som mulig, hvis det da ikke er en egnet haug i nærheten. Brekket på og lasteren ned. Kjører alltid på med skjæret bak og kjører dette ordentlig ned i bakken før jeg svinger meg rundt. I tillegg har jeg støttebein for å forhindre at bakenden på traktoren løfter seg. Å foreta denne operasjonen uten å &quot\;låse&quot\; traktoren høres skummelt ut...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri verken sett eller hørt om noen som har lastet gravemaskin på henger uten og dra på brekket på traktoren. Tenk deg hva som kan skje når du har dratt hengeren halvveis under maskina og du løfter opp skuffa og skal snu deg rundt. Da vil maskina presse traktor og henger framover. Vips så står du der med knuste ruter,vond korsrygg og sammenklappet gebbis.

Personlig synes jeg det er best og belte opp med skjæret først. Både fordi maskina faller ned på skjæret om uhellet skulle være ute,og fordi jeg får vekten på maskina mest mulig over boggien på hengeren.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det, men bare på film. Linker til en tråd jeg har skrevet i selv:

(siste innlegget og filmen)

 

http://www.classicmachinery.net/forum/viewtopic.php?f=3&amp\;t=6628

 

Hvis hengeren/lastebilen er høy og understellet relativt kort må du ha skjæret bakover og helt nede, sånn at vinkelen ikke blir for bratt (eller finne deg en passende haug/rampe...), og da må du kunne trekke/skyve bilen/hengeren under deg/fra deg -men det bør helst sitte en hjelpemann i bilen/traktoren som bremser, rygger og kjører fram til rett tid.

 

Er enig i at skjæret ellers bør være først inn over hengeren _om mulig_, og fortrinnsvis holdes lavest mulig over planet.

 

Prosedyren er også forklart i denne offisielle anvisningen fra Åkerman (H3):

http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&amp\;df_id=36

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...