Gå til innhold

To-trinns fres, anbefalinger


Jensb_1

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe to-trinns fres i vinter, og lurer på hvilken fres dere andre anbefaler. Selv tenker jeg meg en fres med omlag 2,2-2,4 meter bredde, og i proffversjon. (Ser at flere har enklere og tyngre modeller). Brøyter for kommunen, og bruken blir vel helst å skrape vekk det som er trampet ned og blitt hardt når det begynner å bli sporete.

 

Bruker en vanlig V-fres til daglig. Har så langt overveid Tokvam THS 220/240 Proff, Dalen 2009/2010, samt en Nordtec 2,2 meter. (En lagerslitt sak, prisen er deretter.)

Har ikke så stor traktor, bare 85 hk, så fresen må passe til den.

 

Syng ut folkens:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vill ikke anbefalle dalen eller den store nokka to trinsen, dette fordi gearkassen sitter rett forann utkaster vifta dette reduserer kapasiteten spesielt på våt snø , eneste fordelen disse har er at du kan dra med deg mere snø på grunn av større innmater skrue /hus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil. Kjøp deg Tokvam 220 THS Proff, og spander på deg hydraulisk kantving. Den kan du bredde fra 0-35 cm. Ta med fjørutløser og. Alternativt kan du og gå for en 240 hvis du vil ha en bredere fres. Norskprodusert kvalitet. Jeg er kjempefornøyd:-) skal du på BIG freser så skal du ha 120 hk pluss...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har både ein Dalen 2010 2 år gammal, og Westbjørn 2450 1 år gammal.

 

Skulle eg hatt berre ein fres, så hadde eg beholdt dalenfresen. Kapasiteten er meir enn nok, så dei som velger vekk dalen sin pga mindre kapasitet, dei trur eg ikkje har testa fresen godt nok.

 

Er det veldig våt snø, nesten slaps, så foretrekker eg Westbjørn fresen, men i dei fleste snøtypane, så bruker eg dalenfresen. Skal du åpne opp igjendrevne veger, eller hytteveger som ikkje blir brøyta opp før til påske, så er ikkje Westbjørn fresen i nærheten av dalen sin. Begge fresane kan og må snuast og ryggast med då, men dalen sin med stor mateskru er berre så mykje bedre til den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

Har selv en Tokvam THS 240. Brukt nå i fire år. Har aldri opplevet at den har pakket seg. Sluker unna vått, tørt og kaster langt.

Jeg er nøye med vedlikeholdet, smører ofte og følger opp kjeder etc.

Er sikker på at du vil bli fornøyd med ditt valg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg fikk min NC ECO 23 fra Arilds motorsenter i dag. Den virker å være fantastisk. Jeg kjenner flere som har de og er fornøyde. Sjekk på finn.no under Aust-Agder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Dalen . Har kjørt Tokvam big i flere år ,og i år har jeg kjøpt en dalen 2011. Den går lettere ,den er billigere en en tokvam flex, kraftoverføringsakselen passer både til rygging og slep. Den tygger bedre i seg sørpe enn tokvamen. Bedre opplagring på nedbrekk tuten,med foringer og smørenipler på opplagringen til stemplet.Girkassen i senter er ikke noe problem. Bor på vestlandet og kjører i mye blaut snø.Men den blir vel litt i største laget til en 85hk traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vurdert Globus? Kjører selv en 245 (v-fres).

Og meget fornøyd med den ihvertfall. Misforstå meg rett nå da, at jeg tar erfaringene ut fra v-fresen. Og vil da tro 2-trinns er enda bedre kapasitetsmessig.

Mine erfaringer med V-fresen er ihvertfall:

- Høvler meget godt.

- Stor kapasitet.

- Etter 3 vinteren har jeg ikke tetta fresen en gang.

- Først om 2-3 uker jeg er nødt til å snu slitestålet første gangen.

- Syns fresen tar kramsnø like godt som tørr snø omtrent.

- Krever lite effekt, traktoren går billig.

 

Det er ihvertfall mine erfaringer med Globus V-fres, ettersom jeg aldri har kjørt 2 trinnsfreser. Så vil tro 2-trinns fresene til Globus og er like god.

Håper det var litt til hjelp ihvertfall, ettersom jeg ikke kunne se Globus var nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...