Gå til innhold

Brmm brmm brmm...


Gudmund

Anbefalte innlegg

Gjest Peter_Harholt_1

Hvis jeg forstår deg riktig, turtallet øker og minker.

Det spørs hvor lavt turtall den går på, blir det for lavt så blir det bare sånn.

Det skyldes at regulatoren i dieselpumpa trenger litt tid for å reagere når turtallet er lavere enn ønsket, den gir mere diesel, turtallet øker til over normalt tomgangsturtall, pumpen gir så for lite diesel og turtallet synker igjen. Slik fortsetter det....

Helt vanlig problem på flere motorer, kanskje spesielt om den har rekkepumpe.

 

Jeg tipper at det er enda verre når motoren er kald, og blir bedre etterhvert som temperaturen stiger, har jeg rett?

 

La motoren gå med litt høyere tomgangsturtall, så er problemet borte. Du får da også sannsynligvis en anelse mindre drivstofforbruk. Oljetrykket kan også være redusert ved veldig lavt turtall, så det blir bedre også. Og i tillegg blir det bedre ladespenning på batteriet hvis du øker tomgangsturtallet.

 

 

Mest sannsynlig ingen ting galt med traktoren din, gi gass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor går motoren litt ujevnt, "regulerer" når den går på tomgang?

Det er ein JD 6506 og eg trudde den skulle gå rolegare med 6 sylindera, men opplever at den går i bølger liksom. Har gått over 9000 t så eg tenker på dyser, dieselpumpe og ventilklaring osv, men er ikkje noken expert på motor. Her finnes det sikkert noken med fornuftige svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...