Gå til innhold

FENDT 939


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Hei

Noen som har erfaring med en slik? Er det mange slike i norge?

 

Vurderer å starte for meg selv og trenger derfor en ordentlig traktor. Førermiljø, variokasse og totaløkonomi er faktorer jeg vil vurdere. Ser for meg å drive med grasshøsting med slåmaskin, rundballepresse og høyvender på sommeren. Om vinteren vil jeg satse på snøbrøyting, etterhvert kommer jeg også til å invistere i en stor gjødselvogn samt en ordentlig dumperhenger for å utvide sesongen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kanskje litt råflott å starte med å kjøpe en Fendt 939 vario? I allefall til grashøstings oppgaver. Ser du for deg en vanlig slåmaskin (å ikkje butterfly) så vil du klare deg lenge med en mindre å langt billigere traktor!

 

Men for all del, har du penga så løp å kjøp. Sikkert noe av råeste som er å få på hele markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Satser nok først og fremst på butterfly, tror det er viktig å kunne tilby kapasitet, vil jo også rekke over et større areal da.

 

Finnes det noen støtteordninger for en som vil starte for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

939 er rå, men eg ville ikkje leigd deg verken med presse eller rive med så stor traktor føre, og eg ville heller leigt traktor med 150 hk med front+side til slåtten.

Har du råd til stor leike, så kjør på, men eg trur eg ville gått for 700 eller 800serien om Fendt er førstevalet. Sjekk kva du må ha i ekstra inntekt for å betale prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det høres jo ut som du ikke har noe særlig erfaring innen bransjen? Eller tar jeg feil? Da er det kansje dumt å kjøpe så stort og dyrt utstyr fra starten..... Vurder pent brukt og enkel slåmaskin i starten, og se om det er noe du kan trivest med..... og heller bygg deg opp etter hvert. Dumt å invistere 3 mill for så å gi seg etter en sesong,eventuelt få problemer med å betale regninger.....En 939 har vel heller ingen ting i norsk landbruk å gjøre ( med unntak av noe gjødsel og korn entrepenører) Til ditt bruk vil en 7/800 serie fendt være mer en nok.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Tror det er solgt èn slik i Norge. Tror det var Eik Senteret på Tynset som solgte den.

 

Men, hvordan skal du greie å forsvare en slik investering? Den traktoren har en listepris på 2.1 mill. Hvis du leaser den over 7 år så må du jo ut med 30 000 i mnd. Og skal du i tillegg ha ei svær gjødselvogn, dumperhenger, butterfly slåmaskin, kombipresse, så er du oppe i 1.5 mill. bare på det.

 

Gjør som Arvid sier, start i det små og bygg deg opp etterhvert. Man må lære å krype før man kan gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Noen som har erfaring med en slik? Er det mange slike i norge?

 

Vurderer å starte for meg selv og trenger derfor en ordentlig traktor. Førermiljø, variokasse og totaløkonomi er faktorer jeg vil vurdere. Ser for meg å drive med grasshøsting med slåmaskin, rundballepresse og høyvender på sommeren. Om vinteren vil jeg satse på snøbrøyting, etterhvert kommer jeg også til å invistere i en stor gjødselvogn samt en ordentlig dumperhenger for å utvide sesongen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...