Guest Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 er det mye jobb og bytte bremsene på en zetor 7245? og er det noen som hvet hvor mye det vill koste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 er det mye jobb og bytte bremsene på en zetor 7245? og er det noen som hvet hvor mye det vill koste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 jeg vurderer og kjøpe meg zetor. der må det også byttes bremser. er det noen som hvet noe svar her?:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Zetor har tørre bremser, men de blir våte etterhvert.... De har alltid hatt mye bremseproblemer, og årsaken er lekkasjer pga dårlig gummikvalitet i pakninger og simmeringer. Bremsene er en tørr trommelbrems, med bremsevæske-sylindre inni trommelen. Omtrent som på bakhjulene på eldre biler. Håndbremsen er et bremsebånd som strammes til utenpå den samme trommelen. Bremsehuset sitter i mellom girkassa og skinka til sluttdrevet. Og dermed er det duket for problemer: Lekkasje av girolje fra skinka, lekkasje av transmisjonsolje fra girkassa, lekkasje av bremsevæske fra bremsesylinderen, og inntrenging av saltvann og skitt utenfra. Luftenippelene til bremsene sitter ganske dumt plassert nedi bremsehusene. Når bremsen skal luftes MÅ man bruke en langpipe, og tre en tynn plastslange på luftenippelen inni pipa. Gjør man ikke det så renner bremsevæska ned i trommelen og ødelegger beleggene. Overhaling av bremsene er egentlig bare grei skruing, som en erfaren hobbymekaniker klarer selv. Men skinkene må demonteres, så det er endel jobb. (Hyttefestene må løsnes og hytta løftes noen cm.) Skal jeg tippe på en dag for hele jobben? Glem ikke å skifte bremsesylindrene når du først er i gang, og gjerne simmeringer dersom det er olje i bremsen. Pass også på at det er høyre- og venstreside på sylindrene, selv om de ser like ut så er det ei fjær til selvjusteringen inni ene bremsestempelet. Så ikke ta dem ut av esken og bytt dem om!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.