Gå til innhold

bytte bremser på en zetor 7245.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest mf_power_1

er det mye jobb og bytte bremsene på en zetor 7245?

og er det noen som hvet hvor mye det vill koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest mf_power_1

jeg vurderer og kjøpe meg zetor.

der må det også byttes bremser.

 

er det noen som hvet noe svar her?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Zetor har tørre bremser, men de blir våte etterhvert.... De har alltid hatt mye bremseproblemer, og årsaken er lekkasjer pga dårlig gummikvalitet i pakninger og simmeringer. Bremsene er en tørr trommelbrems, med bremsevæske-sylindre inni trommelen. Omtrent som på bakhjulene på eldre biler. Håndbremsen er et bremsebånd som strammes til utenpå den samme trommelen. Bremsehuset sitter i mellom girkassa og skinka til sluttdrevet. Og dermed er det duket for problemer: Lekkasje av girolje fra skinka, lekkasje av transmisjonsolje fra girkassa, lekkasje av bremsevæske fra bremsesylinderen, og inntrenging av saltvann og skitt utenfra. Luftenippelene til bremsene sitter ganske dumt plassert nedi bremsehusene. Når bremsen skal luftes MÅ man bruke en langpipe, og tre en tynn plastslange på luftenippelen inni pipa. Gjør man ikke det så renner bremsevæska ned i trommelen og ødelegger beleggene. Overhaling av bremsene er egentlig bare grei skruing, som en erfaren hobbymekaniker klarer selv. Men skinkene må demonteres, så det er endel jobb. (Hyttefestene må løsnes og hytta løftes noen cm.) Skal jeg tippe på en dag for hele jobben? Glem ikke å skifte bremsesylindrene når du først er i gang, og gjerne simmeringer dersom det er olje i bremsen. Pass også på at det er høyre- og venstreside på sylindrene, selv om de ser like ut så er det ei fjær til selvjusteringen inni ene bremsestempelet. Så ikke ta dem ut av esken og bytt dem om!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...