Gå til innhold

Kjøp av rive, erfaringer med forskjellige merker...


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe rive til å samle strenger for mer effektiv finsnitting av graset, men også til høy- og halmpressing Kun til traktormontert finsnitter, så jeg ser for meg at stor slept to-rotors er unødvendig og dyrt.

 

Merke, synspunkter, erfaringer? Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Vurderer å kjøpe rive til å samle strenger for mer effektiv finsnitting av graset, men også til høy- og halmpressing Kun til traktormontert finsnitter, så jeg ser for meg at stor slept to-rotors er unødvendig og dyrt.

 

Merke, synspunkter, erfaringer? Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har hatt to-rotors samlerive, glem det! Her er noen vesentlige ting som sier at her i Norges land er det ytterst få som har gleden av denne riven:

 

1: Om du vil det eller ikke så samler denne riven ikke nødvendigvis bare grasen, men også diverse som ligger på bakken som driver fram sporer, listeriose etc.

 

2: Utstyret (kniver) blir utrolig raske skjemt, også rundballerivere osv.

 

3: Tester har vist at en 3 meters slåmaskin som slår gras med normal nordisk vekst er opptimalt for ev. rundballepresser etc. For mye gras er ikke opptimalt for utstyret samt at effektiviteten går faktiskt ned. Tester viser dette. Ved lite gras så lønner det seg med samlebånd på slåmaskina. Hvis en ønsker bedre fortørk så bruk en strenglufter! Denne drar ikke uting inn i graset!

 

For strenglegging av høy så bruk en en-rotors strenglegger, denne er meget effektiv og har en normal pris. Personlig så har jeg ca 250 mål høy vært år, og klarer meg helt utmerket med denne.

 

Kan for ordens skyld nevne at jeg presser ca 7000 rundballer pr.år. Og mine kunder vil ikke sjå samleriva utpå jordet da erfaringene sier at dette medfører mere laster enn gevinst for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ola: kunne ikke vært meir uenige...... Ein gang rive alltid rive, og helst torotors. Men for ditt bruk svarer det seg å leige. Dette med sporer og div. er kun brukerfeil, og eller for lav stubbing ved slått.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi har brukt rive i forbinnelse med pressing av rundballer i 3-4 år nå så jeg kan iallefall dele våre erfaringer med deg.

Vi begynte med en enrotors 4 m Kuhn, det viste seg fort at vi fikk et helt annet tempo på pressa med denne metoden. I tilleg til å legge sammen 2 eller 3 skårer fikk vi ryddet i mange små å trange hjørner (det er en god del kronglete plasser her på vestlandet). Denne riva er uten boggi og nesehjul. Dette gjør at en er nødt til å følge litt med samt at det er fort gjort å rake nedi om det er ujevnt som Ola skriver.

Vi kjøpte deretter en slåmaskin med belte for å samle to og to strenger. Denne fungerer helt greit men fortørken blir jo selvfølgelig noe redusert iallafall samenlignet med breispredning.

Siste tilskudd på stammen er en brukt torotors kuhn (7301), mye likt den andre riva men kapasiteten er omtrent dobbelt så stor.

Kundene våre har blitt mer og mer beviste på at de ønsker rask fortørking og dermed er egentlig breispredning det eneste gode alternativet og da med etterfølgende raking.

Men det er som Ola sier selvfølgelig en risiko for urenheter i foret når en raker. Dette er selvfølgelig avhengig av utstyret og innstilling men også om det er mye humper, traktor spor fra i fjor og ikke minst ku tråkk, da er det nesten umulig å ikke dra med litt mold noen steder. Min mening er kanskje litt kynisk men om bonden sender oss ut på en teig det er umulig å slå/rake uten å få urenheter i foret så er det hans valg.

Så min mening om din situasjon er at om snitteren står mens du raker så vet jeg ikke om det er vært det. Om du derimot har riva og snitteren i sving samtidig vil nok effektiviteten og kapasiteten øke en del men du skal da slå en del før det svarer seg i kroner og øre.

På en annen side så er en enrøtors rive en veldig solid sak og holder i mange mange år, så verditapet hvert år blir ikke så stort.

Vi er veldig fornøyde med Kuhn.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åja_1
kjører sjøl med enrotors kuhn rive på 3,6 meter. Du får ein helt annen kapasitet på snitteren sjøl om du kansje må kjøre seinare, men du slipper ganske mykje kjøring på jorde med tunkt utstyr. skal du kjøpe deg en en rotors rive for å rake etter en 3m maskin føler eg at 3,6m litt smalt men det går når du venner deg til det. Men det er eit kjet leketøy:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Takk for mange gode innspill.

Er det noen som har spesielt gode eller spesielt dårlige erfaringer med de forskjellige merkene? Ser på finn.no at helt nye JF river er nokså rimelige i pris. Kanskje det er fordi at nå skal ikke fortjenesten forsvinne igjennom AK systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til ola.

Med dine erfaringer skjønner jeg at hos deg er det mange som ikke har satt seg inn i hvilke fordeler breispreding gir, og hva som er forutsetningen for et godt resultat.

1. God jordarbeiding!!!!! du skal kunne kjøre 15 km/t på jordene uten å hoppe i setet. Det er viktig for alle maskiner så de ikke rister i filler, og for at de kan gå jevnt og dermed gjøre en god jobb.

2. Ikke barber jordene. 8-10 cm stubb er viktig for graset, for renhet i foret og for ikke å få med den nederste delen av strået, som ikke har noe på et forbrett å gjøre.

3. Skaff ei rive med masser av hjul. juster denne riktig, og sørg for at sjåføren på riva får opplæring av noen som er fornøyd med den metoden.

Synes det er leit at hos deg har noen gjort en så dårlig jobb at ingen vil se en rive mer. Breispredning er lønnsomt både for bonden og for entreprenør. Belte på slåmaskinen er lønnsomt for entreprenøren, men absolutt ikke for bonden.

Ser den at dersom det er traktorspor på et jorde, kan det bli problem.

Da går det an å la være å breispre akkurat den flekken. Igjen kommer det til at de som kjører må bruke hodet.

Det å slakte en metode pga dårlig utført arbeid blir helt feil. Slakt heller de som ikke gjør en god nok jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...