Gå til innhold

Case 885 hydraulikk problem


Hansen_1

Anbefalte innlegg

Monterte lasteren på Casen her istad,skulle bare sjekke trøkket på sentralen med måler her,Å akkurat idet jeg dro i lasterspaken skjedde det noe rart,måleren fløy en runde også blei trykket borte,vel ikke helt da,det måler nå 50Bar..

 

Vis jeg ruser den opp er den tilnærmet normal på styringa men blir tung som F på tomgang..

 

Noen tips..Har koblett fra sentralen for å utelukke denne....

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det høres ut som om du har koblet deg på og målt trykket før sikkerhetsventilen. Pumpa i seg selv gir ubegrenset trykk intill den sprenges, det er nemlig ikke pumpa som bestemmer trykket men sikkerhetsventilen som åpner for retur til tank når det innstillte trykket er oppnådd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sentralen er rett koblet, men tipper du har målt trykket på sentralens inngang og ikke på en av utgangene. Da har du koblet deg inn før sikkerhetsventilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dersom du har koblet manometeret etter sentralen ville jeg forsikret meg om at det er en sikkerhetsventil mellom pumpe og sentral, det er mulig den sitter i den ventilen som du viderefører trykket til og da må du ha sikkerhetsventil i sentralen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kjenner ikke til sentralen, men dersom du ikke har sikkerhetsventil i eller før denne så kan jeg garantere deg at akkurat det samme vil skje med den nye pumpa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dumt spørsmål men..

Kan du ha sprengt Manometret ditt? hva måler det på maks utslag?

Skulle vel nesten være godt gjort å sprenge pumpa bare med å koble seg inn med en lastersentral da..så fremt du ikke har vært å blenda av noen hyd.slanger/rør da.

Avlastnings ventiler kan henge seg opp hvis de har vært hardt belasta lenge, altså at oljen fra pumpa har gått gjennom den i legre perioder og fører til varmgang i ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Han sier at han har mistet kraften i servostyringen også, så det er ganske sannsynlig at det har oppstått en feil i det hydrauliske systemet.

Det er ikke noe merkelig å sprenge pumpen med et manometer viss det ikke er koblet etter sikkerhetsventilen, det blir det samme som å blende en slange eller et rør som du selv nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Han har neppe sprengt pumpa på traktoren. På engelsk IH sitter sikkerhetsventilen i blokka, rett etter pumpa, så om han blokkerer et rør så virker fremdeles ventilen. På undersiden av den ventilblokka med filteret på, på venstre side av gearkassa, sitter to store plugger. (Skrudd undenfra- og opp) I den bakerste pluggen sitter sikkerhetsventilen. Den kan ikke justeres. I den fremre pluggen sitter prioriteringsventilen til styringa. Jeg tipper den sleiden har satt seg fast av sjokket. Ta ut pluggen og fjæra. Hvis ikke sleiden kommer ned av seg selv så dra den ut med en gjengetapp og gjør den rein. Men, skal du måle trykket på en traktor med tannhjulspumpe, så skal du ikke ta av slangen og sette manometeret på i stedet. Da står den og jobber på konstant overtrykk. Du må sette inn en T i slangen og så belaste hydraulikken med lasterspaken. Det enkleste er å sette manometeret rett i tipputtaket.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Har du montert en brukt frontlastersentral? Hva slags traktor har den sentralen sittet på før? For, hvis den har sittet på en eldre John Deere (før 6000-serien) så har sentralen \&quot\;lukket senter\&quot\;. I så fall vil traktoren jobbe konstant på overtrykk. Da må det byttes en plugg inni sentralen før den kan brukes på noe annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
ER du sikker på at du har koblet slangene riktig? Trykkslangen tas ut fra det nederste uttaket bak på ventilblokka, og fram til lastersentralen. (Ofte merket P på sentralen. Så går trykket tilbake igjen fra lasteren, og inn i det røret som opprinnelig satt på ventilblokka. (Du lager bare en slags omkjøring for oljen.) Hvis du løsner begge disse to slangene der bak, så skal det være mulig å blåse med trykkluft tvers gjennom trykkslangen via lastersentralen og ut igjen på den andre slangen. Den tredje slangen, returen, er ofte merket T på sentralen. Den kobles enten til påfyllingen bak eller til en plugg nederst på siden på girkassa foran høyre bakaksel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du må nok bare skru ut MCV-ventilen (Huset som pumpa sitter på) Stor sjanse for at du har tatt knekken på kilen til pumpedrevet. Dette ser du med en gang du har skrudd av huset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Ska du ta ut pumpa så husk å tappe ut olja fra bakstussen først, så du ikke får 15 liter i fanget......

Når det gjelder slangekoblingene dine, har du prøvd å koble trykkrøret ved bakakselen tilbake på sin opprinnelige plass, så lastersentralen er helt utkoblet? Hvis du har byttet om returslangen og trykk-videreføringen, så går all oljen rett tilbake til tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har åpenbart en feil her, i lengden tror jeg du vil spare kostnader på å få noen med kunnskap til å se på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hydraulikksystemet er det samme som på en case 685 (motor passa verfall overens) så sitter det ei ventil/styringsblokk rett etter pumpa og i denne blokka sitter det flere lag med plater/pakninger med mange kanaler og hull+ noen o-ringer...så her er det store muligheter det har blitt en innvendig lekkasje...bytta pumpa på vår men var like dårlig trøkk, så viste det seg det var innvendig lekkasje i denne blokka\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym

Henger meg på denne tråden da temaet og pumpe med MCV-ventil er lik på min Case IH 4240 med laster. Bytta pumpe, filter og fylte på ny hy-tran olje i sommer (ca 150 driftstimer med mye rundballehåndtering siden) da den gamle pumpa var utslitt. Etter 2 timer med brøyting rett før jul forsvant trykket plutselig. Kun styring virker som normalt. Øvrig hydraulikk fungerer brukbart når olja er kald. Laster beveger seg sakte på tomgang og stopper nærmest helt på turtall etter en stund. Tok ut pumpa i dag og den var ikke pen. Mye riper i \&quot\;sidevegger\&quot\; og mer \&quot\;utgravd\&quot\; i hus i løpebanen til tannjula en den jeg byttet for et halvt år siden.

 

Spørsmålet er: Kan dette være noe annet en produksjonsfeil på den nye pumpa? Suger ikke pumpa gjennom sil og filteret slik at det ikke kan komme inn gamle urenheter og ødelegge den?

 

Pumpa er forøvrig kjøpt hos et delefirma i østfold som jeg er generelt meget godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...