Gå til innhold

Presser, hvem er best?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Svein_1

Jeg kjører den nye Welger Rp 250 Profi, denne presse pakker utrolig harde og kompakte baller.

og jeg har også skaffet meg en Kvernland Taarup Ta 6690 Bigball presse. Denne bruker jeg bak 7920 min.

Har også akkurat skaffet meg en Class Disco 8500 9m Butterflyslåmaskin som jeg kjøpte igjennom Cf Maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bache_G_1
må bare spørre: er det mye forskjell på kuttinga av graset på ei presse med 14-15 kniver imot ei på 20-25 kniver? varierer kanskje fra produsent til produsent, men mange presser har vel lik pick-up, eller hur? det er kanskje forskjell på grovt gras, raigras osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg har ikke håndfaste bevis på forskjellen på 14 kontra f. eks 23 kniver konrad, men det sies at det er mer økning i effektforbruk enn det er redusert kuttelengde. Og de aller fleste som bruker rundballer som enefor har et eller annet rive/kuttesystem i forbindelse med foringa og - så det er kanskje greit å tenke på dieselforbruket og. Men helt prinsipielt sett skulle jo flere kniver, som sitter tettere, gi bedre kutting. Men så kommer alt dette med strengeform, hvor mye gras som ligger på langs i strengen osv. Dessverre finnes det nok ikke noe fasitsvar...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Har kjørt orkel siden 2003. Først en Agronic 1250 som gikk 30000 ball uten å skifte en kjede eller et lager på selve pressa. Nå i 2007 fikk vi en ny presse. Agronic 1260, super maskin. Presset 8000 i år. Nokk å holde fingrene i her på møre. Servicen på Orkel var overraskende bra! Den beste. Fk har ikke sjangs i forhold, selv om den også er bra. Pickupen er svakheten på pressa og har lengtet etter en ny en. Hører rykter om en ny i 08/09. Naboen presser like mye på 2 stk McHale. Den er 1 tonn tyngre og uten boggie. Noen kunder byttet til han pga. litt større baller, trodde de. Men etter han pløyde åkeren var det ikke tvil om at boggie var det rette. Prøvde claas i 2006 og vuderte den. Men den hadde ikke boggie som er en hoved faktor. Ellers er det en god presse. Pickupen er suveren på class. En over sjøen kjøpte nyli en JD 658 eller hva den heter. Gikk som faen når det var tørt, men når det var vått var det bare tull. Vi vuderte selv JD, men pga prisforskjellen og andre faktorer ble det ikke JD. Vil samtidig legge inn en stor takk til Orkel som alltid har deler inne og alltid svarer på spm dag og natt. Et suvurent service apparat som vet hva de holder på med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
har presset 6000 bunter med ny john deere 578 (2008 mod) og alle eg har presset hos seier at det er bedre kutting på den, enn det var på den gamle john deere 578 pressa. og buntane blir harde og fine, dersom ein kjører ordntlig og pendlar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt både welger og john deere presse, og welger kuttar bedre, men john deere er den slitesterkaste pressa. men claas er best, det har eg kjørt dei 5 siste åra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Den beste pressa er selvfølgelig Welger RP12.
Kjøpte den av min far da vi overtok gården i våres og den har fått litt kjeft under 1.-slåtten i sommer når det stadig har tufsa seg i pickupen eller knytinga ikke slipper, men i går da jeg skulle starte på 2.-slåtten ble jeg positivt overrasket over den.

Prøvde å dra den bort til jordet med 135'en, men i en litt lei kneik spant traktoren og jeg skled litt bakover. Innen jeg fikk trådd inn bremsene skikkelig hadde pressa hjulet på utsiden av en kant og slo elegant kolbøtte ned i lia.
Vippa den rundt med gravemaskinen, banka løs et par bøyde deksler og dro den bort til jordet og startet å presse.

 

snapchat-1855601648.thumb.jpg.827d26814cf5e327d481ea2561e1504a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som å spørre hvilken bil som er best. Noen er heldige og har alldri problemer mens andre bruker mer tid på rep en ball pressing. Nå er jeg overbevist om at bruken er den største faktoren. Kjører du som traktor og pressa er stjælt får du ta følger av det. Her har vi en eldre vicon rf 135 3d presse. Er djævelsk nøye på vedlokehold smøring og rengjøring av pressa. Presser ikke på vatten da dette øker belastning. Alldri noe tull her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Presser som er best blir vel i samme kategori som hvor lang en flaggstang snor er?

Av erfaring som servicemann uten kjede tilknytning hos en privat entrepenør har jeg fått min erfaring.

De har hatt Mc Hale som basis i sin virksomhet. Orkel, Welger/Pøttinger, Claas og Kuhn har også blitt testa ut, uten noe positivt resultat. Mc Hale står igjen som den med best drift sikkerhet og total mengde baller pressa. De har minst stopptid og raske å få igang igjen ved rullhavari uansett merke.Lagerhavari på McHale finnes ikke så lenge sjåfør følger med og fyller sentral og kjedesmøring. Service mann står igjenn med kjede stramming samt skift av pick up tinder, når pressa blir brukt på dårlig våronn gjorte arealer og blaut myr. Etter de har tjent ut med 25 - 30000 bunter blir de oppkjøpt til en god pris, og fortsetter sin tilværelse i Øst- Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...