Gå til innhold

Ny henger,forslag..?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Eg må kjøpe meg ny henger no til våren so eg lurer på om nokre gode forslag..?

 

Traktoren som skal dra den er ein Valtra A95 (98hk)

Bruket mitt er : transport av 3,5t gravemaskin,masser,ved og div...

 

Eg må/vi ha ein boggi tilhenger,men det må vera skikkelige karmer og helst hyd bakfjøl...

 

Har sitt litt på alle typer..

 

Er da nokon som veit korleis eg finn ut kor stor henger eg kan ha..?

 

Takker for svar :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Eg må kjøpe meg ny henger no til våren so eg lurer på om nokre gode forslag..?

 

Traktoren som skal dra den er ein Valtra A95 (98hk)

Bruket mitt er : transport av 3,5t gravemaskin,masser,ved og div...

 

Eg må/vi ha ein boggi tilhenger,men det må vera skikkelige karmer og helst hyd bakfjøl...

 

Har sitt litt på alle typer..

 

Er da nokon som veit korleis eg finn ut kor stor henger eg kan ha..?

 

Takker for svar :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

den gylne regelen er vel at hengaren kan vere 1,5 ganger vekta på traktoren.

 

viktig å ta hensyn til vektoverføring frå hengardraget til traktoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Foss Eik. Dei produserar ein tilhengar etter dine ynskjer. Er ikkje noko billig tilengar, men kjøper du Foss Eik så har du ein super henger eit par generasjoner framover!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale ein Orkel TT130.

Passer perfekt til ved kjøring. Lesser 11 stk Hydrosekker med ved,

16 rundballer og Passer fint til gravemaskin opp til 8 t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

METSJØ

jeg har hatt gisebo wecman orkel -savner gisebon men de nye virker ikke så solide.orkel var også bra men metsjøn er kvalitet wecman knakk jeg draget på karmene var åsså dårlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Jeg vil anbefale en Orkel TX 100! Den har Hardox bunnplate, hydra. bakluke og innleggskarmer som beskytter de vanlige karmene når du kjører stein/grus/graver+++ Disse innleggkarmene er enkle å sette av og på etter behov, og når de ikke er monteret kan du legge ned karmene som på en vanlig henger til f.eks å sette vedpaller oppi\;-) Ta kontakt med Orkel Direkte, så får du nok et godt tilbud\;D

Har selv en TT 130 med hydra. bakluke og innleggkarm, er kjempe godt fornøyd med den! Vurderer å bytte den i en TX 130 for å få Hardox plate i bunnen, blir bulker etter skuffa på gravemaskina når man klatrer opp og ned når det er vanlig stålplate ser jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Helt enig med IDEFOX.

Har selv en FOSSEIK 7-120,fabrikkbredda til 2,55m 2001mod.Kjøpt ny.

Har lagd ei dumperileggskasse i spesialstål.

Må nok bytte treverk i år,men det blir første utgift.

Har nok henger resten av livet.

Naboen kjøpte nå en brukt en hos Gimre,mye henger igjen.

Har en annen nabo som har en fra 80 tallet,like god.

DU FÅR DET DU BETALER FOR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FossEik er best.

De lager det du vil ha.

Trekarmer, stroppefester i hardox-bunnen, hydraulisk baklem, fjæring i drag, treveis tipp dersom det er ønskelig, osv. Alt sammen gjort for å vare leeenge.

Og om du vil selge en sånn brukthenger med trekarmer, så skjer salget med et schwuppp på finn. Kjempepopulære hengere...

Du kan jo vurdere opplegg for luftbremser, flens for evt framtidig montering av kulekobling på traktoren, og annet bra ekstrautstyr. Snakk med Foss Eik-folka. De er særdeles jordnære og nøkterne. Kjøp en 12-tonner! Da har du henger for framtida. Det er ingen som kan ta deg for å kjøre ulovlig med den etter Valtraen så lenge du ikke lesser hengeren max.

på 60-tallet var det bare \&quot\;brautende tullinger\&quot\; som kjøpte 5-tonnshengere. Det var svære greier da. Nå brukes slike tilhengere til å kjøre gjerdemateriell i.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Ikkje eingang VURDÈR Metamid-hengeren te Metsjø..! Størsta dritet eg har hatt fingrane mine i, og har kompiser med samme erfaring!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usammenhengende opplysninger om lovverket. Skal prøve på en kort gjennomgang: krav: 7 HK pr tonn faktisk totalvekt, altså 14 tonn på 98 HK.

Max 150 % av traktorvekt på hengerens hjul.

Valtraen veier så langt jeg kan se 3680 kg. Med 500 kg i vekter, diesel ol og 1,5 tonn på kroken, veier traktoren 5680 kg og derved max 8520 på boggi. Da veier ekvipasjen 14,2 tonn og du har tilnærmet optimal henger iht lovverket.

Den maximale hengervekten blir da 1500 kg + 8520 kg = 10020 kg og en lasteevne på ca 8 tonn.

Er på mange vis enig i tanken på større henger med henblikk på framtiden, men det kan være vanskelig å holde igjen når man først har en for stor henger. Faren for å bli kontrollert er minimal, men er uhellet ute med for stor henger, har du virkelig et problem.

Men du kjører lovlig så lenge du laster etter traktorstørrelse og ikke etter tilhengerstørrelse.

Men sjekk hva krok og bakaksel på traktor er godkjent for, mange får seg en overraskelse her.

Skal ikke gi deg råd vedr. fabrikat da jeg selv er importør av tilhengere.

Lykke til.

Med hilsen

Per Ludvig Spydevold.

Borg Maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhenger for fremtiden. Skjønner forsåvidt tankegangen men resultatet er da en henger med større egenvekt og dermed mindre nyttelast nå. Liker selv lettdumperen til Husquarna. Større nyttelast enn Orkel og da sannsynligvis litt spinklere gjort. Men Orkel er på kanten til overdimensjonert da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hei..

 

No har eg handla meg ein henger.. Da blei ein brukt (2003mod) orkel T90,med hyd bakfjøl.. Var og sveist ei ekstra plate i boten og på side karmene.. :)

 

So eg vil få takke dere for møkje bra å hjelpsome svar :)

 

God helg....

 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...