Gå til innhold

No spin Fiat


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein Fiat 80-90 DT der no-spin har låst seg. Det verkar som framakselen har konstant inne diffrensialsperre. Er det nokon som har kunnskap om dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nosen_1
Har ein Fiat 80-90 DT der no-spin har låst seg. Det verkar som framakselen har konstant inne diffrensialsperre. Er det nokon som har kunnskap om dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1
Går den 40 KM/T, så er det differensialbrems i framaksel, sitter det en bremsluftenippel på høyreside på differensial lokket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

var Sperre i dem som kom med 1 styresylinder på framaksel fra 1984 til 1987. den sperren den koblet inn og ut av seg selv i differensialen kalt No spinn, var en del havri på den pga av at den ikke koblet ut når den dem svinget. Hadde en 1986 70-90 med no spinn sperre i framaksl. Den drog på alle 4 hjul uansett om et fram hjul var i luften. dem gikk bort fra den no spinn sperren i 1988 da kom det en forbedret framaksel med 2 styresylindere uten den no spinn sperren. dem fra 1988 til 1992 har ingen sperre i framaksel men de siste (40km/t) 1991 og 1992 mod dem hadde en differensialbrems i framakslen, får å få til brems på alle 4 hjul når en trykket på bremsepedalen. PGA det er en spak som kobler inn og ut 4wd som du må fysisk dra i med handmakt.

siste 110-90 som kom var det diffbrems i

 

Den med klo kobling i differensialen i framaksel den kom på 94 serien på 82-94 og 88-94 og på L TL TLA. Da kom den klo sperren på banen. den aktivers via av det er elektronsik innkobling av sperra på 94 serien

fra 94 serie så er det elektrisk innkobling av 4wd og bremser den via 4 hjulstrekken

så har vi liten raring da på 60-90 eller 65-90 husker ikke helt men så er det mellomaksel brems som er en bremskive brems klosser som sitter midt på mellomakslen som hjelper med å bremse når en tråkker på bremspedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nosen_1

Eg takkar for gode innlegg. Traktoren er ein 1986 modell med 1 styresylinder. Då eg fekk traktoren fungerte no spin slik at dersom eg jekka opp eit framhjul kunne eg dra det rundt og høyrde ein \&quot\;klikkelyd\&quot\;. Dersom eg prøver det same no er det urådå dra hjulet rundt. Når traktoren står still med firhjulstrekket innkopla er det nesten uråd og svinge på framhjula.

Er noko usikker på om mitt spørmål skulle ligge under reparasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;NO-Spin\&quot\; er ingen ordentlig differensial eller differensialsperre, men mer et avansert frihjul som virker begge veger og tillater at et hjul kan rotere fortere f.ex. i sving.

(Litt det samme som på gamle SAABer?)

Du vet tydeligvis hvordan funksjonstesten på \&quot\;NO-Spin\&quot\; skal utføres i og med at du har gjort dine observasjoner. Og konklusjonen er nok at ditt spørsmål havner i kategorien reparasjoner. Eller behov for reparasjon. Det er nok noe som har \&quot\;satt seg\&quot\;. Om du ikke gjør noe med det så blir det mye brytninger når du kjører, både mot underlaget og i drivverket. Hvor omfattende en slik reparasjon er kan jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Er det noen som vet nøyaktig hvordan No-Spin systemet fungerer? Må man trå ned pedalen i gulvet å sperre bakakselen, før sperra i framakselen kobler inn? Jeg lånte en Fiat 80-90 en gang, der hadde pedalen låst seg, slik at sperra var innkoblet hele tiden. Kunne nesten ikke svinge med traktoren... Måtte under å slå den tilbake for å få den til å slippe tak. Kan det være så enkelt på din traktor at det bare er pedalen som \&quot\;henger\&quot\; fast?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;No-Spin\&quot\; har ingen sammenheng med sperra i bakakselen eller betjeninga av denne å gjøre. \&quot\;NO-Spin\&quot\; er automatisk og har ingen betjening. Viser forøvrig til mitt forrige innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg er ikke helt enig i Markus\'\'\'\' forklaring om at \&quot\;Prinsippet er det samme som en brems,men låser mer fullstendig,og slipper bedre i sving.\&quot\;

Jeg vil heller si at det er som om forhjulene blir drevne av hver sin \&quot\;skralle\&quot\;, eller frihjul som i et sykkelnav. Det vil si at så lenge begge forhjulene må være med og dra, så går de med eksakt samme hastighet, på samme måte som når en mekanisk differensialsperre er innkoblet. Men hvis ETT (bare ett) av forhjulene må rotere fortere, som regel det ytre hjulet i en sving, så blir det frikoblet. Når man rygger, eller traktoren holder igjen på gear, så snus \&quot\;skralla\&quot\; automatisk, ellers hadde man jo mistet hele 4WD. på revers. Systemet har vært brukt på Fiat og på 600-serie MF etter 1984. ZF har også produsert samme sperrene, bl.a. til 80-talls Deutz (kalt \&quot\;optitrac\&quot\;) og til 80-talls Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nosen_1

Takk til dei som har hjelpt meg å forklare korleis no spin fungerar. Det som var til størst hjelp var videoane som Markus S tipsa om. Når eg plukka sund differensialen forstod eg korleis den fungerte.

For og avrunde her under denne gruppa, kan eg fortelje at eg demonterte differensialen totalt. Eg kunne ikkje sjå verken brekkasjer eller unormal slitasje, så det var berre og montere i saman differensialen og fylle på olje. Under test etterpå fungerte no spin slik den skulle. Då dette har vore traktor nr. 2 har det til tider vorte kjøpt nye dekk til \&quot\;stastraktoren\&quot\;, medan Fiaten har vorte påmontert dei gamle halvslitne.

Når eg no har fått studert verkemåten på differensialen ser eg ei mogeleg årsak. Det blir for stor diameterforskjell på framhjul og bakjul. Dette fører til at det blir spenn i drivverket, og då vil no spin ikkje koble ut p.g.a. at begge framhjula ligg i spenn. for at no spin skal fungere må hjula dra i kvar si retning. Eg har ikkje fått prøvd traktoren enno, då eg har fleire reparasjonar på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...