Gå til innhold

orkel gp 1200


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

hei nokon som har erfaring med desse pressene? har kjøpt meg ei sånn... kor ofta bør lagerene smørjast? nokon som har hatt problem med trådbindinga på desse?

takkar for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nokon som har erfaring med desse pressene? har kjøpt meg ei sånn... kor ofta bør lagerene smørjast? nokon som har hatt problem med trådbindinga på desse?

takkar for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
tru det var mellom 8 til 10 timers pressing e smurte den jeg hadde, brukte bare etpar pump i hvert lager. kjedene hadde je på sagkjed olje hver 3time. hadde nett binding på den jeg hadde den var det nesten bare prakk med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Jeg håper du ikke presser så mange rundballer i året, for dette er den mest tungrodde pressa du kan få tak i! Den har vært umoderne siden første dag den kom på markedet.

 

Det oransje lyset tror jeg var for å varsle når pressa er full, da er det bare å håpe at trådbindingen fungerer, (ja det har vært problem med trådbindingen) den trenger mye tråd på hver ball skal de ikke ry sammen nå du flytter dem.

 

Ellers kan du jo følge vedlikeholdet slik som larsen beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nosen_1
Det gule lyset varslar om knyteprosessen for trådbindinga. Lyset sloknar når bindeprosessen er i gang og begynner å lyse igjen når knytinga er ferdig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Har og akkurat kjøpt meg en slik presse og den fungerte veldig bra. Pakka faktisk hardere enn leie pressa pakka. Men hadde litt problem med trådbindinga før eg kobla strømforsyning direkte fra batteri med egen kontakt og ikke igjennom lys kontakt. Forøvrig tipsa han eg kjøpte den av om at han hadde gjort det og det var tydelig at det var ett must.

Når det gjelder smøring så smørte han lagera hver gang dem gikk og spiste, rekner med det tilsvarer annen hver time. Grunnen til så hyppig smøring var at om en presser ferskt gras så ble endel av safta fra graset ofte pressa igjennom lagera.

Når det gjelder kjeda så fungerer kjedeolje som hører til motorsag kjempe bra og det virka som om det holdt å smøre kjeda med samme inntervall som lagera.

 

Lykke til med pressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Du skal ikkje bruke sagkjede olje på kjedene. Bruk en 10-40 olje el liknende. Sagkjede oljen vil ikkje trekke inn i kjedene og smøre sikkeleg. Ang smøring av lager meiner eg orkel anbefalte kvar 3 time i bruksanvisninga. Meiner sjølv dette er for ofta da du vil presse ut tettnigane på lagera. Trur de viktigaste er at du smører kvar kveld før du parkerer slik du får ut evt pressaft og væske fra lagera. Kan sikkert smøre en gang midt på dag i tilleg. Men trur mange har en tendens til å smøre for ofte. Dette vil medføre at tetningane blir peressa ut og lagera ryk oftere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagera skal smørjast kvar 8. driftstime. Kjeda skal oljast kvar 3. driftstime, og me brukte alltid (10 år) sagkjedeolje på kjeda. Fungerte greit hjå oss.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym

orkel gp 1200 e likast pressa somm finnes vi har ei sånn ei å har aldri nå prakk med denn vi smørr altt pær 4 driftstime,

menn de blir litt prakk vess grase e bløtt da blir de bare klæsse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest andgjerd_1

Blir det mykje rust på desse pressene her, eller er det kun nomalt etter alder og bruk?

Såg på ei prese ikke så langt fra Florø i dag, men den bar preg av rust og tynne tromler osv. Såg for meg mykje reperasjoner og vedlikehold,så eg avstod fra handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest andgjerd_1

Nokon som veit kor eg får tak i bok til dene pressa?

Har nå kjøpt ei slik presse men har ikkje boka til den.

Kvar er det rimelegast å kjøpe kjeder til denne pressa, tenkjer da på kjeder som selges metervis?

 

Pressa eg skreiv om i innlegget over her, vart solgt. Men selgjar måtte ta den tilbake pga. at den var veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på Orkel si heimeside. Under fanen service / reservedeler ligg bruksanvisning og deleliste. Der er det berre å skrive inn serienummer på pressa så får du tilgang til filene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge til årsmodellen etter serienummeret f.eks. 1990 så får du både tilgang til bruksanvising og delekatalog. (vi har hatt 2 slike presser på 1990 talet).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...