Gå til innhold

Valtra M150


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å kjøpe en Valtra M150. Men vil gjerne høre erfaringer fra de som harhar hatt lignende traktor. Jeg vet at mange her inne ikke har mye pent å si om Valtra, men jeg hadde faktisk ikke vurdert en sånn traktor hvis jeg ikke hadde likt Valtra.

 

Hører mange klager på høyt dieselforbruk, men i forrhold til hva? I dag har jeg en 2001mod JD 6410.. så jeg forventer jo at en traktor med nesten 50hk mer kommer til å bruke mer diesel. Valtraen er forresten en 2003modell hvis det skulle være noen forskjell på motorer. Jeg trenger en traktor med litt mere skyv i enn JD''''n, og Valtraen er forrholdsvis stor i seg selv, selv om det ikke er så avskrekkende vekt på den. Den er lang, og kanskje litt klumpete. Kjenner en som har maken traktor, og han er fornøyd etter det jeg vet, han kjører rundballer hver dag og har aldri hørt han har klaget på at den er lett i rumpa.

 

Det jeg er ute etter er om det er noen spesielle svakheter på den? Er det ikke mye samme komponenter som i Valtra''''s -50serie i M-serien? Tenker på bakstussbremser osv. Jeg har kosta på JD''''n 50 000,- i vannpumpe, toppakning, hjerne, diverse releer osv osv de siste månedene så jeg begynner å bli fornøyd snart selv om jeg eller er veldig godt fornøyd med den hadde den bare gått litt bedre.

 

Håper på seriøse svar.

 

Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Hei.

 

Vurderer å kjøpe en Valtra M150. Men vil gjerne høre erfaringer fra de som har\\har hatt lignende traktor. Jeg vet at mange her inne ikke har mye pent å si om Valtra, men jeg hadde faktisk ikke vurdert en sånn traktor hvis jeg ikke hadde likt Valtra.

 

Hører mange klager på høyt dieselforbruk, men i forrhold til hva? I dag har jeg en 2001mod JD 6410.. så jeg forventer jo at en traktor med nesten 50hk mer kommer til å bruke mer diesel. Valtraen er forresten en 2003modell hvis det skulle være noen forskjell på motorer. Jeg trenger en traktor med litt mere skyv i enn JD\'\'\'\'n, og Valtraen er forrholdsvis stor i seg selv, selv om det ikke er så avskrekkende vekt på den. Den er lang, og kanskje litt klumpete. Kjenner en som har maken traktor, og han er fornøyd etter det jeg vet, han kjører rundballer hver dag og har aldri hørt han har klaget på at den er lett i rumpa.

 

Det jeg er ute etter er om det er noen spesielle svakheter på den? Er det ikke mye samme komponenter som i Valtra\'\'\'\'s -50serie i M-serien? Tenker på bakstuss\\bremser osv. Jeg har kosta på JD\'\'\'\'n 50 000,- i vannpumpe, toppakning, hjerne, diverse releer osv osv de siste månedene så jeg begynner å bli fornøyd snart selv om jeg eller er veldig godt fornøyd med den hadde den bare gått litt bedre.

 

Håper på seriøse svar.

 

Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hei, som du sier er det mange som ikkje liker desse traktorene pga litt dårlig vektfordeling. Selv har eg en 2005 mod M 130 , med turbinkobling og laster. Den er også chipet. Synes dette er en meget god traktor, snart kjørt 4000 t på den, og kun byttet tettninger i ene navet på framakslinge. Traktoren har også svært gode egenskaper på jorde med framkommelighet pga mye vekt på framhjula.

Ang dieselforbruk så bruker den vel forsåvidt nokk, bruker ca 10-12 l/t på runballe pressing, kontra 6430 AP brukte 16-17 l/t på samme jordet.

 

Hadde kjøpt samme traktor en gang til, så løp å kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt M serien jeg. Er veldig ustødig med laster i forhold til JD. Lettet på ræva for ingen ting i forhold til JD 6220. Sammen ligner med en M130 med Q65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merka vel ikkje noe nevneverdig forskjell, men nå ble den og chippet før den gjekk i slotten fyste gongen. Men det gjekk vertfall ikkje opp!

 

Effektemessig ble det endel bedre, merker att motoren jobber mer. har ikke gjort noe med turbinkoblinga nei, den slipper mellom 13 - 14000 o/min, så det er ok.

 

Til SJ:

 

Det går da helt fint med M\'\'\'\'n å bruke laster uten motvekt i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1

Hei. har en 2004mod. Valtra M130 m/turbin som jeg er godt fornøyd med. Veldig lettjørt traktor pga. lett adkomst, lite ratt, knapp kjøtjs.

Diesel forbruket tror jeg er ganske normalt, har klart å bruke 150 liter på en lang dag med rundballpressing (Orkel 1260 Agronic).

Den ble chipet(Nederlansk chip som gjør at den yter ca. 160hk.) for 3 år siden, da tilpasset jeg også oljemengden i turbin koblingen med at jeg drar motorn ned til 1250 før at koblingen slipper.

Det er en solid traktor med lite feil, jeg har dog skiftet bremseskiver på ene siden pga. kraftig oppbremsing med 12m3 gjødsel vogn uten bremser.

At traktorn er lett i rumpa er bare tull, det var messo serien som var det. Syns sjøl at det er en stødig traktor, men her har dekkene mye å si.

SJ: Q65 har jeg på min 190hk, så for sammenligningens skyld går jeg ut fra at du har Q65 på JD 6220n din.

Jeg har nå hatt min i ca. 5000 timer og kan ikke si at jeg vet om noen spessielle svakheter, men noen årganger flasser klarlakk (de med metallik lakk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Valtra M 150 er meget solide traktorer. Lite tull, sterke og fine å kjøre. Venter på Rune skal komme med noe negativt snart...:) Ikke verst at den Valtra du brukte på pressing bruker mye mindre diesel enn JD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Takk for fornuftige svar. Jeg synes det virker som en veldig kurrant traktor, bare det elektriske(og alt annet) holder nogen lunde. Er det jeg er mest skeptisk til, er mye elektronikk knyttet til tipputtak osv.

Bare den klarer å løfte en gjennomsnittlig rundball uten å gå kun på framhjula så holder det for meg. Det er vel stort sett de tyngste løftene jeg har.

 

Men nå driver jeg i forrhandlinger om en 2003modell M150 så nå får det briste eller bære. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har kjørt og eid mange traktorer opp igjennom tiden. Har samenliknet mange traktorer. Det som er sikkert er at Valtra uansett kommer dårlig ut når det gjelder dieselforbruk.

 

Hvis det er forbruket som er tungtveiende, så ikke velg Valtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Hei!!

Har hatt en 2005 modell Valtra M 150 med Q 65 laster fra høsten 2005 til høsten 2010, og kjørte på den nesten 5500 timer. Mine erfaringer med traktoren er at det er en veldig smidig (til tross for størrelsen), sterk og passe tung traktor! Her ble traktoren brukt til vanlig jordbruk, noe snøbrøyting og en del leiekjøring med presse, Orkel 1260 Agronic og HiQ. Satte i KCR-boks i 2008, og det fungerte veldig godt på denne traktoren. Denne traktoren er såpass stor å tung, at det ikke er noe problem ved bruk av laster, men jeg foretrekker å ha lodd bak uansett hvilken traktor jeg bruker da det vil bli bedre vektfordeling og balanse i traktoren.

Liker hydraulikken på disse traktorene veldig godt, er det samme på T modellene (120-190), og selv om det kan virke som det er mange knapper å knotter ved første øyekast, er det veldig enkelt og logisk når en begynner å bruke det. Joysticken i armlenet er også veldig god, og du kan ha velgebryter på den slik at du kan bruke den til både laster/fronthydralikk og 2 doble tipputtak bak. Kan også montere LS-hydraulikk (power beyond) på disse.

At Valtra bruker mye diesel er ikke min erfaring, men men.... Nå kommer jeg ikke helt på hva jeg målte M`en til, men mener det var ca 10-11 liter på pressing. Målte T 150 med DTE-boks og T 190 standard i fjor høst, da var traktorene gått ca 150 timer hver med slåmaskin, 12m3 MOI vogn, presse og litt transport. T 150 brukte i snitt 10,5 l/t, mens T 190 brukte 11,4 l/t. For meg er det godkjent!\;-)

Tilbake til M 150 så var det den tiden traktoren var her lite ekstra med den utover vanlig service. Byttet dynamo, også hadde jeg en el.feil på den, noe som viste seg å være gnisning på noen ledninger under setet.

Alt i alt var jeg veldig godt fornøyd med M`en, og har absolutt ingen betenkeligheter med å anbefale traktoren til andre!\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Mulig Valtra er kjent for å bruke mye diesel, men det er heller ikke et ukjent fenomen på John Deere heller, hvertfall litt eldre.Min far har en JD 6200S og den sluker diesel sett størrelsen i betrakning. Gamle -40 og -50 serien var jo heller ikke så snaue på dieselen. Det er min erfaring.

 

Jan Eirik: Takk for fint svar! Brukte du den KCR boksen som er oppgitt til 185hk eller noe i den duren? Merket du no forskjell å forbruk? Vil kanskje tro M\'\'\'\'en er tørst både med og uten effektboks i transport når den går for full guffe så lenge den ikke detter ned på turtall. Men det er jo bare å slippe opp noen omdreininger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Hei igjen!!

Synes du var grei denne gangen Rune\;-) Sist vi diskuterte Valtra M du og jeg beskyldte du meg for å være ett offer for dårlig norsk helsevesen, som trivdes 5500 timer i en Valtra M, he he!!\;-) Tok en kjapp pils på Agroteknikk sist etter det, og vi var vel ikke så uenige tross alt. Vi får gjenta det til høsten igjen\;-)

 

Stephan: Var nok den KCR boksen ja, var antydet ca 180-185 hk. Var nettopp kommet på markedet den boksen da jeg kjøpte, erstattet en boks som visstnok hadde noe problemer med noen feilkoder. Men den var intet problem på denne! Fikk ikke sjansen til å ha den på dynometer, men den ble merkbart sprekere. Dieselforbruket gikk nok noe ned, spesiellt med pressa, da traktoren jobbet lettere enn det den gjorde før boksen ble satt inn. På veikjøring på full guffe vil denne, som alle andre, bruke litt drivstoff, men pga at det er en sprek 4`er, bruker den ikke avskrekkende. Er to sylindre mindre som skal ha diesel enn i en 6`er. Jeg tror kanskje M traktorene, og kanskje spesiellt M 150, er av de bedre i klassen på forbruk enn mange andre. Vi har også en 6850, og den er tørstere den, enn hva M 150 var!

 

Ang. registrering for 40 eller 50 km/t som Rune nevner, så er vel de fleste av disse registrert som 40, men har 50 km/t kasse... Mulig det går ann å gjøre om dette, og få dem godkjent som 50 km/t i vognkortet hvis en ønsker det. Er det er samme bremsesystemet som på T serien og de to T traktorene vi har hatt, importert fra Storbritannia, har vi registrert som 50 km/t...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

Som Rune sier er dette oppgitte forbruket til JD svært feil. Har selv en 6430AP, og på rundballepressing under tunge forhold ligger forbruket på 8 liter/time. Måler alltid på pumpe på bensinstasjon.

Så dieselforbruk kan ikke brukes som argument for å velge Valtra.

Ellers har jeg et greit inntrykk av Valtra. Jeg vurderte Valtra sist jeg byttet traktor fordi jeg hadde lyst på twintrac, men syntes Direct-transmisjonen var for ny enda. Lurer foressten litt på hvorfor M-serien fikk såpass kort karriere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Ser du har lagt ut gamletraktoren, Stephan. Betyr det at det har blitt ny traktor av noe slag? \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Henke: Ja.. den ligger ute gitt.. Blei vel en 2003 M150 som står hos Håvard Semmen. FINN-kode: 33223618

Litt gyselig farge.. men det gjør ikke noe. Kommer til å skille seg ut.. \;) Har også gått 5100timer.. men kan ikke akkurat velge og vrake i den prisklassa der med tanke på såppass stor traktor. Tror jeg har fått mye traktor for penga egentlig... M-seriene er forrholdsvis dyre... men grisebillige i forrhold til 6850 osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...