Gå til innhold

Ny MF 3625 vs -86 Fendt 307 lsa


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein Fendt 307 lsa -86 modell. Dette har fungert som hovedtraktor frå den var ny til nh tsa110 vart kjøpt i 2005. Fendten har vore upåklageleg, lite reparasjoner og snau og god å køyre. Brukar lite diesel og hatt hk nok.( kanskje litt lite ved forhausting i bakkar med serigstad134). Kort sagt ein kjempetraktor.

 

So dersom eg kjøper ein 3625 no, kor skuffa blir eg då? Dvs blir eg skuffa? Held den mål mot veteranen?

 

Begge har 3 sylindre, nesten lik vekt og 70 hk. Litt mindre hjuldimensjon på mf''''''''en, men men

 

Noken so har erfaring med ein slik mf? Bør ein heller satse på 3635? 3645?

 

Kampanjepris på 239.000,- er jo ikkje avskrekkande..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Har ein Fendt 307 lsa -86 modell. Dette har fungert som hovedtraktor frå den var ny til nh tsa110 vart kjøpt i 2005. Fendten har vore upåklageleg, lite reparasjoner og snau og god å køyre. Brukar lite diesel og hatt hk nok.( kanskje litt lite ved forhausting i bakkar med serigstad134). Kort sagt ein kjempetraktor.

 

So dersom eg kjøper ein 3625 no, kor skuffa blir eg då? Dvs blir eg skuffa? Held den mål mot veteranen?

 

Begge har 3 sylindre, nesten lik vekt og 70 hk. Litt mindre hjuldimensjon på mf\'\'\'\'\'\'\'\'en, men men

 

Noken so har erfaring med ein slik mf? Bør ein heller satse på 3635? 3645?

 

Kampanjepris på 239.000,- er jo ikkje avskrekkande..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk bare jeg hadde beholdt fendten da, den type mf du snakker om, (3625) er en dårlig traktor, nesten identisk med jd 5415, som det er ganske velkjent at har hatt mye problemer, disse traktorne er italienskproduserte, å bærer generelt preg av mye simple å dårlige løsninger, har bedre tro på en annen traktor, gjerne mf 54serien, denne er nok mye bedre, eller jeg som er valtra-mann ville heller gått for en 4435, de er iallfall bunnsolide i forhold til pris å vekt...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Er svært lite merkebevisst, grunnen til 3625 er jo prisen. 239.000 for ein ny traktor er jo overkommeleg. Men dersom dette ikkje er noko å ha, går jo det greit ut. Valtra har jo A-serien i samme størrelse...

4435 og a-serie er kanskje samme traktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur nok MF 3600 er ein god traktor til sitt bruk, men spørsmålet er jo kva du har å vinne på å skifte over. Fendt 307 er ein klassikar, ein premiumtraktor frå si tid, som nok står seg godt mot det meste av dagens traktorar i same effektklasse.

Litt urettferdig å samanlikne MF 3600 med JD 5015, sjølv om det jo stemmer at bakstussen er mykje lik. MF har Sisu motor, anna hytte, ryddigare betjening osv, og italienarane er jo generelt flinke til å bygge greie småtraktorar.

Kor mange timar har Fendten din gått? Om du ikkje ventar store havari med det første, trur nesten eg at eg heller ville spandert nokre kroner på det som evt. måtte trengast av oppshining på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Mf\'\'\'\'n er en spinklere traktor enn 307\'\'\'\'n, og den er ikke beregnet for tungt arbeid som forhøsting. Den vil slite med full avlesservogn og høster i en brattbakke, både med hensyn til effekt og sin lave egenvekt.

Kvalitetsmessig er den sikkert hakket under også, men den er nok mer smidig og snødden enn Fendten.

 

Jeg ville beholdt Fendten eller vurdert en \&quot\;tyngre\&quot\; erstatter typisk MF 5400.

 

Jeg er ikke helt sikker, men tror Mf\'\'\'\'en er bygget på Landini fabrikken ? Landini var del av MF for en tid tilbake og har produsert mye Massey, men det har også vært noen tråder mellom SAME og AGCO slik at det har også vært produksjon av Massey der.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. produksjon så var det 2400 serien som ble produsert av Landini, 3600 er det Carraro som står for.

 

Fendten er som sagt over en kremtraktor som er nesten udødelig så det meste moderne vil slite med å leve opp til det..

3635 har mer elektronikk og moderne utstyr som igjen betyr flere potensielle feilkilder, men ikke nødvendigvis en dårlig traktor.

 

Direkte sammenlignet vil jo mf,n bli mye mer komfortabel og snerten, men problemet kan bli egenvekta kontra fendten.

 

Som også nevnt ville jeg og vurdert 5400 serien, da det har vært en veldig bra serie uten store problemer..

 

Tenker du brukt ville jeg også sett på 4200 serien..

 

4445 hadde jeg aldri vurdert, da hadde jeg heller kjøpt en valmet 705 til halve prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Fendt\'\'\'\'en har passert 9000 timar, tippar eg. Teljaren slutta å virke på 7154 t for 6 år sidan. Elles er ikkje girkassa heilt i form, sannsynlegvis synkroniseringsringar(?) som er slitne. Rep er oppgjeve til ca 45.000,- og ved langvarig høgt turtall, byrjar den å spytte ut litt olje ved turboen. Dette har eg ikkje fått pris på.

 

Å selge den er ikkje aktuelt, so tanken var å kjøpe ny traktor, slik fendt\'\'\'\'en kunne få tidlegpensjon og brukast som nr 3 traktor.

 

Pris og kvalitet heng ofte saman, men tykkjer det vert voldsomt dyrt å kjøpe ein nr 2 traktor til 3-4-5 hundretusen. Er heller ikkje tilhengar av å kjøpe brukt. Mange krav so ikkje passar ihop dette..

 

Nh sin 5050 kunne jo vore eit alternativ, men tykkjer girkassa på den ikkje e heilt på nett..

 

Deutz sin agrofarm er jo og eit alternativ, men so var det dette med pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Siden du vet hva Fendt-kvalitet er, så har jeg en fin 412 Vario med 2500 timer til salgs. Selges med tungt hjerte, men helsa gjør at jeg må gi meg med ku og den blir litt for dyr å ha stående til snøbrøyting \;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

412 - serien er nok ein størrelse over kva eg hadde tenkt, og fendt er nok litt for dyrt. Men tvilar ikkje på at det er ein kjempetraktor.

 

jd- er kontakta og vil sende informasjon.

 

Såg på ein 3625 igår, og konklusjonen er vel at det ikkje er ein traktor til mitt formål. Vert nok for liten og spinkel. Var også innom ein bonde som har valtra a72, men likte ikkje den heller.

 

Mogleg eg får ein moglegheit til ein mf 4245(?), 95 hk med 1700 timar på teljaren til ein fornuftig pris, so er vel den so ligg best an hittil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte deutz agrofarm, prøv den. Deutz er undervurdert, billige i drift, kvalitet ( agrofarm er italiensk, men likevel mye tysk i den).

Det er mange utstyrsnivå å velge mellom, og priser der etter.

Om du likevel vil se på brukt så er agrotron mk2 eller mk3 gode alternativ. Du vil bli veldig positivt overrasket, hytta er grasiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va med en pen brukt MF 300-serie? 390T må jo være en grei erstatter for fendten i prisklasse rett under 200K?

 

sånne kompakttraktorer som mf 3600serien er ikke gode erstattere for gamle 80 tallstraktorer som fendt 300 serie, selv om krefter på motor og ytre mål og vekt er ganske samstemmende blir de nye vesentlig spinklere og mer preget av kompromisser på ytelse7størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...