Gå til innhold

Hvilke motorer går lengst?


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser på Valtra sine sider at der er traktorer som har gått over 26500 timer uten overhaling av motor. Erfarer også at der er en del John Deer som har veldig mange timer på telleren.

Nå vet jeg jo at hvor lenge en motor varer avhenger av brukeren og dens bruk og vedlikehold av utstyret, men jeg lurer på om der er noen som kan si noe om der er noen motorer som går lengre enn andre eller om det bare er brukeren det hele står og faller på.

Vet om gammel MF som har passert 16000 timer og det er Perkins-motor.

Noen som vet ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Valtra sine sider at der er traktorer som har gått over 26500 timer uten overhaling av motor. Erfarer også at der er en del John Deer som har veldig mange timer på telleren.

Nå vet jeg jo at hvor lenge en motor varer avhenger av brukeren og dens bruk og vedlikehold av utstyret, men jeg lurer på om der er noen som kan si noe om der er noen motorer som går lengre enn andre eller om det bare er brukeren det hele står og faller på.

Vet om gammel MF som har passert 16000 timer og det er Perkins-motor.

Noen som vet ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Var en MB-1300, 32000 timer tror jeg...

 

Jeg er av den oppfatning at vedlikeholdet har alt å si hvor lenge en maskin varer, sånn er det med den saken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Ja, skal være enig med deg Rune, bruken har nok mye å si den og. En motor som har mange kaldstarter og sjelden blir kjørt opp i arbeidstemperatur blir nok ikke gammel.

 

Hva med tomgangskjøring? Er det skadelig for en dieselmotor. Leste en artikkel i et anleggsblad for noen år siden der det ble sagt at tomgangskjøring ikke var bra for motoren. Var vel turboen som tok skade av dette. En ingeniør fra Scania mente at motorene deres ikke tok skade av dette. Noen som har meniger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorer som blir brukt endel som stasjonærmotorer for bla sagbruk kan få mange timer. De ligger på jevnt turall, og med tellere som teller runder og ikke klokketimer kan de få mange timer.

Som Rune skriver så er ikke kaldstarter bra for traktoren. Er vel tortur for alle maskiner.

Vedlikehold er jo selvfølgelig viktig, men tror som Rune at bruken og mijøet den går i er mye viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, om det står John Deer, Perkins, Sisu, Iveco osv på motoren så har det tilnærmingsvis ingen innvirkning så lenge den følges skikkelig opp.... Det er bruken og brukeren det kommer an på. Noen som har erfaringer med flere forskjellige merker som har fått samme stell/vedlikehold og er uenig i påstanden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Ja, Troem, du har nok rett når du sier at hva det står på motoren ikke har noen betydning.

 

Men, og det er ett men her, det har litt betydning hvor motoren er produsert....

 

Nå skal jeg ikke påberope meg kjennskap til mange traktormotorer, men som maskinist i utenriksfart gjennom 20 år har jeg en del erfaringer med diverse motorer.

 

Stort sett går de fleste greit om de får sitt daglige vedlikehold, og at serviser overholdes.

 

Jeg har vært borti motorer som har gått mer enn 120 tusen timer og som har vært like gode som nye, og jeg har vært borti maskiner som har havarert etter 1200 timer.

 

De som holder lenge er godt vedlikeholdt og de som ryker fort er feil brukt pluss neglisjert vedlikeholdsmessig.

 

 

Om en skal si at motorer er dårligere enn andre så må det være franske, italienske, ja, stort sett de som er produsert i det sydlige europa. Men dette kommer av at de stort sett er mer kompliserte å holde vedlike.

 

Jeg tror de fleste motorer som produseres i dag er meget gode, og kvaliteten er bortimot lik.

 

Så det en bør se på er vedlikeholdsvennlighet.... De motorene som er lettest å holde vedlike vil holde lengst....

 

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt så enkelt heller. Det er litt forskjell på hva motor som står i hvilken traktor , hvor mye effekt det er tatt ut osv. Det er jo sånn at nesten alle traktormerker har hatt motorer som har hatt mer problem en andre....uten at service intervaller er forskjellig. Feks toppakning problemer i den utgaven det er tatt mest effekt ut av....Ford hadde jo også en del motorproblemer på 80 tallet.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Iveco motorer er en av de som går lengst i traktorene, men motorer som mercedes, scania, cat, volva går veldig langt. Stor forskjell på industrimotorer og lastebilmotorer i forhold til en vanlig traktormotor. En traktor har jo gått langt om den har gått 10.000 timer, mens det er helt vanlig at anleggsmaskiner går 20- 30,000 timer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...