Gå til innhold

Valmet 805 og 905


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Bullseye_1

Hei du som har erfaring med disse traktorene!

 

En kompis av meg vurderer å kjøpe seg en 805 eller 905, primært som skogstraktor. Nå har\'\'\'\'n sett på den 905\'\'\'\'n som ligger på finn.no, men vil helst ikke ha \&quot\;en dieseltørst sekser\&quot\;. Dermed må jo den største firer\'\'\'\'n, 805\'\'\'\'n, bli mer aktuell.

 

Hva er pluss og minus på disse traktorene? Hva bør man se etter om man skal avgårde for å se nærmere på en?

 

Takker for svar og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du som har erfaring med disse traktorene!

 

En kompis av meg vurderer å kjøpe seg en 805 eller 905, primært som skogstraktor. Nå har''''n sett på den 905''''n som ligger på finn.no, men vil helst ikke ha "en dieseltørst sekser". Dermed må jo den største firer''''n, 805''''n, bli mer aktuell.

 

Hva er pluss og minus på disse traktorene? Hva bør man se etter om man skal avgårde for å se nærmere på en?

 

Takker for svar og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.A.N_1
Er eier av en 805 som primert går i skauen. Har ikke vært borti traktor som er bedre til å ta seg fram og dessuten tåler den litt juling. Når det er sagt så var jeg litt uheldig med min, jeg fikk et gearkasse havari. Det smalt noen drev og opplagringene i kassa gikk + differensial og et planetgear. Trodde at dette skulle være kurant med huggetraktorer o.lign., men der tok jeg feil. Det fins nesten ikke brukte deler til 805 å oppdrive, de mindre traktorene i 05 serien er lettere å skaffe deler til. Det endte med at jeg måtte kjøpe ei 705 kasse og bygge om til 805 med noen nye drev og at kronhjulet hadde 2 tenner mer enn på 705. Det ble ikke noen billig moro, men etter den operasjonen har den gått bra, står på snart 7800 timer. Kanskje du skal satse på en 705 i stedet? (Tenker på deletilgangen) I skauen er jo den stort sett sterk nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

J.A.N - Det høres positivt ut, at den tåler juling mener jeg. Jo, kan prøve å pense\'\'\'\'n inn på en 705. Skiller noen kilo og 12 hk. Veit ikke om han kanskje tenker seg relativt stor tømmerhenger og derfor vil ha tyngden...

 

Ja Helmer, det er den. Finnes jo knapt 805 å få tak i. Ble vel ikke solgt aaaaaltfor mange av dem på 80-tallet. 95hk dengang var jo en diger traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
her har vi hatt både 705 og 755. aldrig løsna så mye som en skrue på disse mens vi hadde dem. nå er det 6850 og 6550 her. jeg kjørte mye volvo bm valmet 505, på landbruksskolen. helt enårm i skogen, der hadde vi og valtra 900 og valtra 6650, 900 var helt klart en elendig traktor i skogen. 6550 var for stor. 505 er jo en suveren traktor til lettere tømmerdrift og suveren til vedarbei. romslig og go hytte.kurante deler opp til 705. 805 og905 er litt grovere og ikke så mye av deler til. satts på en 05 og du får en god kamerat i skogen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Har hatt 705, 805, 755 og 905 her på gården. Hadde svært lite problemer med de traktorene, blei byttet bort på ca 4-5 tusen timer. 905-en vi hadde var den siste som blei levert i norge som ny, vi brukte den til jordarbeiding, grashøsting, transport og brøyting. Den var veldig seig, kunne dra ned til 800 omdreininger og brukte veldig lite diesel sammenlignet med de 4-erene vi hadde.

Mange som tror 6-ere bruker mye diesel, men min erfaring er at de bruker mindre med untak av ved full effekt etter vei, men kommer jo og da fortere fram og får gjort mer pr. time, så generelt mindre forbruk.

Er nok vanskelig å finne gode 05 traktorer, veldig mange har mye timer, hadde sett på en 6400 i stedet for (en av de beste trakorene som er laget). Lettere å finne en god en av de. Vil du ha 6-er kan jeg anbefale den 8150 som Semmen har for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Ser 8150 hos semmen er borte, men står en 8000 hos fk på finn til 179 tusen med kjettinger, denne har turbin og er veldig fin til skogskjøring. 8000 har bare 100 hk orginalt men kan som 905 skrues opp til 130.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 og 8100 skal dere passe dere for å kjøpe. Ihvertfall hviss de er skrudd opp. Bakaksel og hurtiggear på 8000 og 8100 er samme som på 100-hesters firer, og har hatt endel problemer.

(De største firerne, 6800 m.m har faktisk kraftigere transmisjon enn 8000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke hente denne valmet 905 fra Sverige?

115.000 svenske er vel ikke stort mer enn 90.000,- norske

Sitat fra annonse:

Valmet 905, 4-hjulsdriven, -88

7500 timmar

Trepunkts frontlyft

Jake-fäste

Däck\; 13/6 28, 16/9 38

Dubbelkommando, kan köras bakåtvänd

115 000 kr

Annonsen:

http://www.blocket.se/dalarna/Valmet_905___MB_Track_1000_25538594.htm?ca=6&amp\;w=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

665, jeg ser stadig på blocket, så den du viser til må vurderes hvis det viser seg at´n lander på 905 og ikke 805.

 

Helmer, jeg gikk utifra at mailen din var å finne på profilen din, men jeg finner´n ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

det trodde jeg også bullseye... men du kan bruke denne.

helmer.theo\&quot\;a\&quot\;yahoo.no.

 

\&quot\;a\&quot\; er @

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Hamar BM . du har rett i at 8000 har samme drivverk som 6400, men det er mange 6400 som går med minst samme effekt. 8000 og 905 uten turbo får du ikke mer en 130 hk i. 8000 har turbin som og skåner drivveket så 130 hk i den hadde jeg ikke vært redd for, men må ikke settes turbo på de.

8100 har den kraftige transmisjonen som står i 8400 !!!!!

 

Skjeldent å finne feil i det du skriver Hamar BM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har vært problemet i 8000- transmisjoner er hurtiggearet. Lamellpakkene brenner. 6-sylinderne belaster hurtiggearet hardere enn 4-sylinderne gjør. Sjøl om det går mange 6400 med høg effekt så tar de ut effekten på et høgere turtall. 6-erne drar på lavere turtall, og da blir det større belastning ved samme effekten. Je har bære no\'\'\'\' gamle slitte kataloger, men jeg er rimelig sikker på at 8100 har samme hurtiggear som 8000. Det er 8200 og oppover som har flere lameller. Men hva 705 og 805 gjelder så kan han egentlig likegodt kjøpe en 705 og sette opp effekten littegrann. Bortsett fra at 705 går 8-10 km/t seinere etter vegen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg mener sjøl at en 6400 hadde vært mye bedre, og nå er vel ikke kameraten uenig i det, men dette er jo et spørsmål om pris også.

 

Valmet\'\'\'\'s 6000-serie holder seg utrolig godt i pris, men det er jo selvsagt et bilde på at de har lagd utstyr som holder, og som folk vil ha.

 

En 8050 eller 8150 hadde vært helt ok det og.

Veit om en som kjørte 8400 i skauen, med klypefestemontert FMV 360 kran. Men det blir jo liksom bare like under en lassbærer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torx_1
Noen som vet hvor fort en 805 84 mod går? HAr prøvekjørt en, og syns den gikk nærmere 40km/t. Selger hadde ikke peiling, men traktoren virker for så vidt grei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torx_1

Ok. Takk for svar. Det jeg la merke til at turtallet var ganske akkurat 2000o/min i 4.høy i overdrive.

 

Tåler de mer turtall? (uansett neppe noe å styre med) Den er skrudd opp effektsmessig til litt over 100hk. (effekttestet felleskjøpet)

Bør vel tåle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn_1

Markus S, det med hurtiggiret stemmer ikke. På 505 - 705 girer hurtiggiret ned, på 755, 855, 805 og 905 girer hurtiggiret opp.

I Norge og Sverige var 4. høy sperret mekanisk på 805 og 905, så det ble bare 7 hovedgir på dem. (14 trinn med hurtiggiret.) De var ikke godkjent for å kjøre i 40 km/t før det kom bremser i framakslingen omkring 1989. Denne sperra kan fjernes uten å gå inn i selve girkassa, og det er også gjort på de aller fleste 805 og 905 etterhvert. . Da får du inn 4. høy. Litt avhengig av dekkstørrelse går de da i 37-40 km/t.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torx_1
Har nå kjøpt 805. Virker meget bra til å være en gammel traktor. Har ikke testet den med GPS/mot andre traktorer, men den går nok i nærmere 40. ( den splinten/ hva det np er er fjernet,) Traktoren er oppjust. til ca 115hk, og det merkes. Drar godt i motbakker. Kjempefornøyd, og gleder meg til å starte slåmaskina ( 115hk mot 60hk er en veseeentlig forskjell vil jeg tro).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...