Gå til innhold

type dekk til ny JD


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer å handle ny JD 6930. I skreddersømmen til JD kan man spare 34200 kr ved å velge 460 bakdekk og 380 fordekk. 38 og 28 tommer. Dette er noe jeg vurderer mye pga prisen, men også fordi den kommer til å gå endel på vei.

 

Men noen sier til meg at jeg bør velge 540 650 dekk pga annenhåndsverdien. Lettere å selge med breie dekk.

 

Også blir jo 460 bakdekk litt vel smalt.. Noen som har erfaring med så smale dekk på en såpass stor traktor? Ser det nogenlunde ut i dagslys??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vurderer å handle ny JD 6930. I skreddersømmen til JD kan man spare 34200 kr ved å velge 460 bakdekk og 380 fordekk. 38 og 28 tommer. Dette er noe jeg vurderer mye pga prisen, men også fordi den kommer til å gå endel på vei.

 

Men noen sier til meg at jeg bør velge 540 650 dekk pga annenhåndsverdien. Lettere å selge med breie dekk.

 

Også blir jo 460 bakdekk litt vel smalt.. Noen som har erfaring med så smale dekk på en såpass stor traktor? Ser det nogenlunde ut i dagslys??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei...

 

Du burde skamme deg.... \;-) Dette blir som ei pølse i slaktetida..

 

Har du råd å kjøpe en so dyr traktor, så bør du også ha råd å kjøpe dekk.. Ta kostnaden med skikkelege dekk, og sats på ett extra sett Industridekk til vegtransport..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt at jeg burde skamme meg fordi jeg ikke ønsker å sløse bort penger, i og med jeg ikke har behov for breie dekk..\;-)!

 

Traktoren koster som du skriver nok som det er, så gjør ikke noe å trekke ifra nesten 35000!

 

Industridekk er dyrt! Hadde jeg bare kjørt på vei hadde jeg vurdert det, men jeg kjører i jordbruk også i mindre grad. Jeg må tenke økonomisk hele veien.

 

Kjøper kun det jeg har behov for. Er kun slik tankegang man sitter igjen med netto mener jeg.

 

Hvis jeg velger Pirelli 380 og 460 dekk, så er vel ikke det noe dårlige dekk selv om de er smale??

 

Ønsker gjerne å høre fra de med erfaring fra denne dimensjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

har erfaring med denne dim dekk på min 4wd mf265.

er selv med denne traktoren for smalt.

og du er så feit i hode du skal ha det på en 6939 som er så tung.

vell heller en 6830 så he du vel same prisen me 650 helst 710dekk..

økonom kan du aldri ver som har tenkt å kjøre sont alt som heter dyrka mart med den tungden fordelt på så få kvadrat cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birger:

 

Ser den. Blir nok for smale ja... Får kanskje vurdere 580 og 480da.

Men er ikke så tjukk i huet som du skriver, at jeg kjører utpå jordet når som helst. Er vel når det er bløtt og jævlig man lager skade på jordet. Jordpakking blir det vel mer av da, jo breiere dekkene er..\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Dersom du tenker jordpakking, så bør du ha så breie dekk som mulig. Forskjellen på norge og lenger nede på kontinentet er att i Norge må vi ha store hjul for bæreevna, og i europa ellers er det pga trekk-krafta...

 

650 og 540 er vel en dimensjon som er standard, og det bør ikkje vere mindre heller på en så stor traktor når den skal ut på jordet sjølv under gode forhold, og det passer til både vinter og sommer. Samtidig er det plass til kjettinger.

 

Dersom du må skifte dekk etter ett par år, så trur eg det blir omtrent samme pris på 650 og 540 som smalere dimensjoner. Pga att 650 og 540 er en mykje brukt kombinasjon, og det er en god del avmonterte dekk på markedet som du får kjøpt for en rimeleg peng.....

 

Har sjølv en 5 tonns traktor med 600-38 hjul, og det er i minste laget til tider...

 

Når det gjeld jordpakking, så bør du kontakte forsøksringane, dei har forska en del på dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke fått nærme deg noen av mine jorder med de dekkene, samme hvor tørre og gode forhold det er!

 

mindre enn 650/38 hjul på en 6930 er ren idioti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei! det ser heller ikke ut i dagslys! Minimum 650...helst 710 . Er det entrepenør drift innen landbruk du tenker, så får du ikke mange kunder med så smale hjul....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du allerede har råd til å kjøpe en så dyr traktor bør den ekstra kostnaden me ekstra breie dekk ikke ha noe og bety med tanke på hva du spare i kostnader på vedlikehold av grøfter ol. i grunnen bør ikke en slik traktor ha noe å gjøre på jorder! har en lignende erfaring med så stor traktor og så smale dekk på jorder og det er når jeg sjærer opp pizza det vill gå på cirka det samme. den dimensjonen du vurdere på dekka dine vill ikke jeg en gang ha på en 165.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Forstår argumentet om jordpakking. Må nok bite i det sure eplet og kjøpe eget komplett hjulsett på vinterhalvåret. Og da blir det std dimensjon 650 540.

 

Noen anbefalinger av dimensjon på vinterstid? Nokia tri2 syntes jeg er for dyrt(men så holder det jo veeldig lenge), og har ellers god erfaring med 600 480 radial dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl 6930 med 710 bak og 600 framme... en ulempe er med 710 er at det blir veldig trangt med kjetting.

Men fyttikatta for en bæreevne da!!!!!

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 650 bak, det skal se noelunde ut også!!!

 

Den dimmen du snakker om, passer ikke på en M-serie engang!!! \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er at du ikke skal ha mer enn 0,8 Bar trykk i dekka ved den belastninga (vekta) du har. Så sjekk i belastningstabeller for dekk hvilken bæreevne de har ved ønsket lufttrykk.

Med den dimensjonen du vurderer tror jeg nok du må bruke tvilling. Det kan være et godt alternativ det for jord og plantedekke (jfr.BG for mange år siden). Særlig til eget bruk og med mye vegkjøring og for kjettingbruk. Men du får da kostnaden med ett sett til med hjul, så netto innsparinga blir neppe så stor. Tenker du leiekjøring er det neppe et konkuransefortrinn. Og det er store tunge hjul å drive å montere/avmontere.

Med 710 dekk får en vel snart problemer med registrering pga max bredde over 2,55m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...