Gå til innhold

Fendt 305


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har eller kjenner til Fendt 305 fra 1986-87? Driftsikkerhet osv. Er 4-5000 timer noe problem på en slik om den er pent holdt.

 

Syns selv det ser ut som solide traktorer, men prisen er jo fortsatt vel høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Noen som har eller kjenner til Fendt 305 fra 1986-87? Driftsikkerhet osv. Er 4-5000 timer noe problem på en slik om den er pent holdt.

 

Syns selv det ser ut som solide traktorer, men prisen er jo fortsatt vel høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
På endel av disse er det ikke trykksmøring av dieselpumpa, det skal skiftes olje på pumpa samtidig med at det skiftes på motoren. Det er det mange som ikke har visst om, og det kan ende med pumpeoverhaling. Som de fleste andre 4wd traktorer så må du være oppmerksom på kingboltene i framakselen. Og typisk for ZF framaksler så har planetgirene lett for å svette olje men det er vanskelig å få tett. Bytter du simmeringer så lekker det ofte etter 14 dager igjen. Passer du på å fylle etter en skvett i ny og ne så kan det være like greit. Bremsene på dem er tørre og har lett for å hogge eller skrike. Justering etter instruksjonsboka hjelper!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg må kanskje revurdere oppfatningen, men jeg var sikker på at denne hadde tørre skivebremser. Mulig at det er litt eldre modeller som har justerskruer med kontramutter både over og under skinkene, i tillegg til en mutter under plastlokket midt i hver bremsesylinder. Den typen jeg mener er i allefall langt fra selvjusterende......

Om dieselpumpa er trykksmurt ser du på at det går en tynn oljeslange fra en plugg rett fra motorblokka og inn på selve dieselpumpa. Olja går inn in pumpa den vegen, mens den renner tilbake gjennom registeret. (Ikke forveksle den slangen med dieselslangene på fødepumpa, som går rett til filter / tank.)

Girkassene på noen av dem har som sagt havarert, men prøv om den går lett inn i alle gir, og prøv så den ikke hopper ut av gir i nedoverbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ingen fare å kjøpe ! Må vel være veldig heldig som får tak i en sånn traktor som har gått så lite !!! De Gamle 300 serie Fendt har rykte på seg for å være bedre enn de nyere. Veit om flere slike som har gått rundt 20000 timer. Har selvsagt vært litt krøll da, men ikke mye de første 10000 t.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

305 er levert med både 304 og 306 skinker og bremser. Det forklarer forhåpentligvis forvirringen. (dette har jeg hørt fra en Fendt-guru på Fetsund).

Tørre skiver er nok solidere enn bremsebånd.

Men jeg tror 305 er i lateste laget....(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hvorfor er levetida kortere på en 311 kasse, enn f.eks en 307? Må det skiftes olje på dieselpumpa på 311 , 87 mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
311 uten trykksmøring i bakenden er visst spesielt utsatt for girbokshavari. Spesielt dersom det ikke er høy nok oljestand der bak. Min 306 hopper ut av 1. gir i nedoverbakke. Det er ingen ulyd i giret, men jeg må vel bla opp ca 50 sure lapper og få problemet ut av verden.Da er traktoren klar for 25 nye år. Den har gått vel 8.000 trege timer nå. En nabo ristet på hodet da far kjøpte denne traktoren i 86. Galskap å bruke så mye penger på traktor,sa han. 252.000! Det var 2,3 x prisen på zetor med 70 hk. Jeg blir mer og mer overbevist om at det var en særdeles lur investering...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Noen andre kjente svakheter på 311? Hvor mange timer klarer motorene på disse før de må overhales? Hvis de har hatt rimelig bra vedlikehold..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...