Gå til innhold

Traktoren kveler seg ved innkopling av pto


Gjest

Anbefalte innlegg

Fresen min har stått i litt jord i sommer og det hadde fryst fast en kladd jord i banen til propellen på fresen. Da jeg koplet inn kraftutaket gikk propellen en halv tørn før den satte seg fast i denne kladden med jord og is og traktoren kveldte seg.

Tok en hammer og en meisel å banka løs klumpen å nå går det som en drøm igjen.

 

Men skal det ikke mer til?

Blei litt overaska over at traktoren ikke orka å dra propellen på fresen over denna klumpen! Er vel i grunn bra at den kvelte seg i stedet for at noe røyk men uansett! Er dette normal oppførsel?

 

Kan det være at jeg har en litt vel grov kraftoverføringsaksel? Kjøpte den av en kompis som har brukt den til fres, men traktor på 140hk.

 

Traktoren er en 1986 JD 2040

Fresen er en Dalen 278b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Dette er helt normalt og du skal være glad det gikk som det gikk. Husk på at fresen går forholdsvis fort, 1/4 av motorturtallet, og det krever endel krefter i startøyeblikket bare å aksellerere opp turtallet på vifta i fresen. De aksellerasjonskreftene, pluss at traktoren bare gikk på lite gasspådrag gjorde at den kvelte seg før det røyk noe annet. Dieselpumpa rekker ikke å reagere på motstanden og gi på mere diesel før det er for sent, og motoren har stoppet. Hadde du fått inn en slik jordkladd når fresen arbeidet så hadde du bare knust kladden, da det er endel svinghjulseffekt i selve fresen. Ellers så hadde brytebolten gått, forhåpentligvis, eller noe annet hadde røket. Et kryss eller en akslingdel....

På vår Case IH 885 som er omtrent like stor som din JD så har jeg opplevd flere ganger at snøfresen kvelte motoren. Jeg kom tuslende på lavt turtall rundt et hushjørne og fikk inn en vedkubbe i snøfresen, og det ble så brå stopp at jeg var sikker på noe alvorlig var ødelagt. Men det var bare å slå ut kubben og kjøre videre. Jeg har også mange ganger kjørt inn stein i snøfresen på den, men med høyt turtall ryker brytebolten i stedet, heldigvis. Å forsøke å dra igang redskaper som sitter fast er skadelig for PTO-kløtsjen, den blir fort varmkjørt og ødelagt av sluring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Regner med at du koblet inn PTO med tomgangsturtall på traktoren, slik som en skal.

Vanligvis når en belaster en motor med f.eks. fresing av snø, hadde det sikkert vært mulig å redusere turtallet betydelig, selv med en del belastning, uten at motoren kveles.

 

Men i ditt tilfelle er det slik at motoren får en plutselig, og relativt stor belastning. Det som hadde skjedd hvis belastningen økte gradvis, er at regulatoren i dieselpumpa gir mer og mer diesel når turtallet synker lavere enn det normalt skulle vært med f.eks. håndgassen innstilt på et vist turtall. Regulatoren kompenserer for turtallet som er for lavt og gir mere diesel slik at turtallet øker. (Eller holder seg jevnt der du vil det skal være.)

 

Når PTO blir koblet inn, med en slik belastning, rekker rett og slett ikke regulatoren å reagere før det er for sent.

 

At traktoren kveltes, er nok helt normalt i et slikt tilfelle.

 

 

Kan nevne at på moderne motorer kan det også finnes en \&quot\;bankesensor\&quot\;. Denne registrerer at det er i ferd meg å bli \&quot\;banking\&quot\; (ulyd/vibrasjon ved stort effektuttak i forhold til turtall.) og motoren stopper.

 

F.eks. gamle biler som du \&quot\;nesten kveler\&quot\; ved litt uheldig bakkestart, de drar seg gjerne opp igjen på turtall med \&quot\;banking\&quot\; og mye svart røyk. En moderne motor registrerer at det er i ferd med å bli \&quot\;banking\&quot\; og motoren bråstopper som om en skrur av tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...