Gjest Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 vett dåkk fasitsvaret på kvifor nyare traktorer gasser seg opp så masse når det er kaldt? starta opp 6420sèn vår i minus 8 ca å då gasste den seg rett opp til 1500 omd.. kan jo ikkje var bra for motoren? Takker for svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 vett dåkk fasitsvaret på kvifor nyare traktorer gasser seg opp så masse når det er kaldt? starta opp 6420sèn vår i minus 8 ca å då gasste den seg rett opp til 1500 omd.. kan jo ikkje var bra for motoren? Takker for svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Roy_I._1 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det varierer vel litt fra årgang til årgang vil jeg tro. Hvis det er av den typen som etter en stunf plutselig detter ned på normal tomgang, er det nok et vanlig kaldstartsolenoid. Går den gradvis ned mot tomgang, er det nok elektronisk styrt. Begge kan justeres, enten mekanisk på solenoidet, eller med en liten omprogrammering dersom den er elektronisk. 1500 rpm er ikke skummelt DERSOM du bruker riktig olje. Oljetrykket er der før du \"\;rekker å si kake\"\;, så derfor er høyere turtall ved kaldstart en fordel, da tykk olje blir tvunget ut i systemet raskere enn ved normal tomgang. Mvh Roy I. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Takk for svar:) dette er ein 2006 mod når eg starta den så gjekk den rett opp på 1500 og etter 3-4 min så gjekk den ned til vanlig tomgang. når den sveiv på 1500 ville den sje gå framover eller bakover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Roy_I._1 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det er normalt at du \"\;ikke får den i gir\"\; når den rusler på 1500 rpm. Dette overstyrer elektronikken, slik at girkassa ikke skal få belastningen av momentet motoren har på 1500 rpm. Gir du litt gass før du prøver å sette den i gir, detter den ofte ned på normalt turtall fortere enn om du bare lar den stå og gå. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hei. Har en mistanke om at 6420 s din har autopower \"\;kasse\"\;. For dem je kjører på en 6430 og 6830 begge med autopower øker automatisk turtallet når det blir kaldt og en får itte traktorn til å lea seg til at olja har bassert 2 pluss grader eller no i girkassa, så er nok en sikkerhetsfunskjon fra john deere og itte no å tenke over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ValtraN92_1 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Vil ikke uttale meg om fenomenet, men det kunne se ut på skrivinga som om det var en 6420SE, og da har den vel ikke elektrisk vendegir, men mekanisk/hydraulisk vendegir) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det er nok autopowr kasse i den traktoren ja .... Som \"\;traktorkusk\"\; skriver så ruser den opp til 1500 o/min for å varme opp oljen i AP kassen!!!! Kan neppe gjør godt for motoren ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 ja stemmer at det er ap kasse i denne. men visst dei har lagt dei sån så skal dei vell tåla det:) Takker for alle svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Synes 1500 var mye. Min Ap går opp til 11.1200 når der er kaldt. Men det må være kaldere en minus 8 for at jeg ikke får kjørt traktoren. Trodde det at den går på høy tomgang når det er kaldt gjelder alle nyerer JD ...ap eller ikke ? Ville kansje fått den justert ned, men som Roy sier er det ikke et problem men en fordel så lenge traktoren går på rett olje. Altså D5 olja til Fk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddbjørn_1 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 På skogs- og anleggmaskiner som har hatt hydrostatdrift og lastkjennende hydraulikk i mange år brukte vi følgende regel tidligere, og jeg tror ikke den er så dum enda: Før kjøring bør maskinen gå like mange minutter på tomgang som det er minusgrader. (Altså, ved 15 minus bør den gå ett kvarter...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Ja, dette var en fornuftig fremgangsmåte Oddbjørn. I instr,boka til gravemaskinen står det ca 5min på tomgang og deretter 5 min halv gass (med kjøring av hydraulikken i lufta) .¨ Før en starter med full gass og vanlig graving. I dette eks. er det nok ikke tenkt på så kalde forhold som -15*. Men det skulle si noe om viktigheten av oppvarming av motor og olje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddbjørn_1 Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Da skogsmaskinene kom med lastkjennende hydraulikk, jeg tipper det var først på 80-tallet, så merket vi stor forskjell. De lastkjennende maskinene brukte mye lengre tid på å varmkjøre olja enn de gamle med faste tannhjulspumper. Du fikk omtrent ikke beveget hverken krana eller selve maskinen rett etter oppstart. Det er rett og slett fordi det var svært liten sirkulasjon i olja når du ikke bruker noen funksjon, (det er jo også hensikten med loadsensing, å spare effekttap og varmgang.) De gamle med tannhjulspumper trykket jo på med samme mengden uansett temperatur, så hvis maskinen sto og gikk på 1500 o/min noen minutter så fungerte krana ganske fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar