Gå til innhold

Forskjellen på Case IH modeller


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg vurderer å kjøpe ein brukt traktor mellom 03 og 06 modell. Har kun hatt John Deere og Valmet tidligere, men er interessert i å prøve andre merker.

Har sett litt på Case IH i det siste, men er rimelig "blank" på merke betegnelsane der. Kan nokon forklare meg dette er det til god hjelp. Lurer på spesielt på forskjellen på MXM, MXU og JX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O._Hope_1

Eg vurderer å kjøpe ein brukt traktor mellom 03 og 06 modell. Har kun hatt John Deere og Valmet tidligere, men er interessert i å prøve andre merker.

Har sett litt på Case IH i det siste, men er rimelig \&quot\;blank\&quot\; på merke betegnelsane der. Kan nokon forklare meg dette er det til god hjelp. Lurer på spesielt på forskjellen på MXM, MXU og JX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Hm, tror du er litt ute å sykler her, marcus S..

 

JX er en traktorserie fra Case fra ca.70-100 hk (modellbetegnelsen reflekterer effekt). Traktorene er relativt enkle, uten kløtsjfritt vendegir, elektronisk hydraulikk osv.

MXU er traktorer fra 100-135 hk nominell effekt. Her har MXU 100 og 110 4-sylindret motor. MXU 110 har også commonrailmotor så den har en \&quot\;boost\&quot\; på transportgir og muligens kraftuttak. De større modellene har også commonrail, men 6-sylindrede motorer. Traktorene er ergonomisk riktige, du girer ved kun av knapper osv. New Holland har tilsvarende traktor som da har betegnelsen \&quot\;TSA\&quot\;.

MXM er en større traktor med såvidt meg bekjent 6-sylindret motor i alle modellene. Lurer på om det strekker seg fra 115 opp til 170 eller 190 hk. Store, solide traktorer som er kjent for å bruke endel drivstoff. Også dette er en relativt komfortabel traktor med tilvalg som fjærende framaksel og fjærende hytte. Også her har New Holland tilsvarende traktorer ved tilnavnet \&quot\;TM\&quot\;.

MXU er vel antakelig den av disse som har solgt flest - og hatt størst suksess i Norge. Har noen timer i en MXU 110 og det er en veldig trivelig traktor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Eneste forskjellen jeg kommer på er betjening av gir fra TSA til MXU. TSA har håndgassen nærmest setet alene og hurtiggirknappene sammen med gruppegirspaken nærmest døra. MXU har hurtiggirknappene på håndgassen, noe som etter min mening er en bedre løsning, da gruppegirspaken står enten i høy eller lav gjennom ei hel arbeidsøkt. Men - bare flisespikkeri!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Jeg har også inntrykk av at MXU er en minst like bra traktor. Finnes vel kanskje færre av denne da det ikke var AK-maskiner som hadde importen de første årene. Av den grunn ble MXU ofte levert med Stoll frontlaster. Noe f***s herk etter min mening. Hydraulisk paralellføring som jeg den dag i dag ikke ser noen fordeler ved, en stor boks med sentral til 3. og 4. funksjon midt i synsfeltet foran på lasteren, for liten vinkel på lasterarmen som resulterer i at lasteren stikker sinnsykt langt foran traktoren, en lasterspak som sitter håpløst plassert omtrent midt under armlenet og på meg virka det som den ikke var tett eller noe. Steingreppet alene gjorde at lasteren dalte sakte og pent mot bakken når traktoren sto i ro med motoren av. Mulig sistnevnte var traktoren sin skyld, men den var splætt ny den gangen så det er lite trolig.

Jeg hadde sett meg om etter en pen MXU 110 ene og alene pga. betjeningen av gir som er mye bedre. Det er jo faktisk knapper/spaker som blir mye brukt i en traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O._Hope_1

Hehe... Er særs einig mtp. Stoll lastere!

Eg har sansen for MXU, men no har det dukka opp endå ein betegnelse.

Kva er då forskjellen på Case IH MXU 110 Pro mot MXU 115 X-line?

Skjønner at tala står for nominelle effekt, men pro og X-line?

 

I tillegg har eg lese at MXU 115 er særs tørst, har også hørt dette om MXM.

Er det nokon som har erfaringer/innspill ang. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en mxu 125 2011mod å har akkurat fått jxu 115 2012 mod. er veldig fornøyd med mxu\'\'\'\'n med mye kraft i den 6-sylindra motorn. er litt tørst som nevnt tidligere, men er jo litt etter hvordan man kjører. jxu er veldig lett kjørt og jxu får man med el hyd å klutsjfritt vendegir. mxu blir produsert i sveits. svaret på pro vs x-line finner du her: http://www.gardsdrift.no/id/10777.0?bildenr=0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MXU 110 er 4 cyl med CR motor der du har boost med kraft uttak og transport på 136 hk. MXU 115 x line er 6 syl motor med vanelig pumpe du kan også få MXU 110 i x line med vanelig pumpe. Jeg har forøvrig også Stoll laster og er fornøyd med den men ville ha en lang laster pga potetlasting og jeg har mekanisk paralellføring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående girbetjeningen på mxu/tsa mener jeg etter mange lange dager i begge modeller at det ikke har stor betydning i praksis.

 

På begge modeller har du 2 valgmuligheter\; på tsa er knappene på girspaken for langt unna setet når den står i høy serie og man velger knappene som sitter plassert på høyre side rett under gir oversikten, der får man den støtten man trenger fra armlenet.

 

På Mxu velger du knappene på håndgassen for de er innen normal rekkevidde og man får støtte for armen, mens de andre knappene man kan bruke sitter plassert 5-10 cm nærmere gulvet på tilsvarende sted som på tsa, det medfører at man ikke får støtte for armen.

Oppsumert har begge modellene en girbetjening som funker og en som ikke funker \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noen som vet hvilken NH modell eller om det er andre maskiner som har samme poower shift kasse som maxxum 51 serie?

Og hvorfor er det ingen som høgger disse Casene? Finner ingen brukte deler på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stussar litt på det som blir sagt lenger oppi her om at Case har ord på seg for å vere av betre byggkvalitet enn tilsvarande NH.

 

Er dette verkeleg ting som folk går rundt og trur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...