Gå til innhold

Svak pto?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg driver å strir å skal kjøpe en gamel traktor og det dukker opp spørsmål jeg trenger svar på sånn at jeg ikke kjøper katta i sekken.

 

Hva betyr det fek.s at traktoren har svak pto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Litt vanskelig å svare helt utfyllende på det du spør om med såpass lite info, men svak PTO betyr gjerne at traktoren er litt svak på kraftuttaket. Normalt sett er kraftuttakseffekt omtrent 10 hk svakere enn motoreffekta, i alle fall litt grovt sett.

 

Hvis dette spriket er mye større er det gjerne noe galt fatt, prisen på det kan gjerne variere men om kraftuttaksclutchen holder på å ta kvelden kan det fort bli en kostnad, hvis du ikke kan ta reparasjonen sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
\&quot\;Usminka\&quot\;. Det er noen som er meir \&quot\;grønnere\&quot\; enn andre og det må dei få lov til å være. Det fins mange bra traktorer på markedet som ikke er \&quot\;grønne\&quot\;, så du skal ikke bekymre deg om det blir ei anna farge enn grønn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1
Er nok mest sannsynlig lameller som er utslitte, men kan også være blødning i tetninger for olja som skal presse lamellene sammen når kraftuttaket settes på. Det var tilfelle på min Ford 6600 som ikke dro rundballepressa når det ble bunt i den, og olja var begynt å bli varm. Når jeg delte traktoren, var lamellene fortsatt helt fine, men en tetning var røket slik at olja blødde ut og trykket forsvant. Så se over tetningene også dersom du tar jobben med å dele en traktor for å skifte lameller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Markus skrev: \&quot\;Sist jeg byttet lameller var på en volvo bm 2204, med bakpart fra IH.Her tok jeg av bakhjulet,demonterte overføringskassen til 4wd,og løftet ut clutchen fra sida.Enklere enn dette kan det nesten ikke bli,og jeg vet ingen andre merker som har det like lettvindt.\&quot\;

 

Det lar seg vel gjøre å bytte PTO-kløtsjen gjennom ei luke ved toppstagfestet både på Ford og på 6000-serie MF m/ etterkommere.

Jeg tror kanskje den enkleste er 05-serie Valmet el. Volvo BM Valmet. Der sitter hydraulikkpumpa under toppstagfestet, og ved å skru av den så er du rett inne i PTO-kløtsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Markus, hva mener du med at du kan åpne bakparten fra toppen? Hvilken traktor gjelder dette? På IH / Volvo traktorene tar det å ta toppen av/på omtrent en dag, og du får fremdeles ikke ut PTO kløtsjen. Den må uansett ut gennom sideluka. (eller nedover på de nyeste CaseIH 85-serie.) Var det John Deere du mente så sitter PTO kløtsjen på den langt fram i gearkassa. Jeg tror faktisk JD må klyves for å bytte PTO kløtsj.\'\'\'\'

 

Men på Volvo BM / Valmet 05-serie så er det 4 små skruer, en plugg og en slangeklemme for å koble av hydraulikkpumpa, deretter er pumpa festet i 8 stk 10mm skruer og du drar den rett ut.

Så gjenstår det kun en låsering før du har PTOlamellene i hånda. enklere enn på den kan det neppe bli!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Valmet 505 til 905 har PTO kløtsjen plassert mellom PTO tappen og toppstagfestet. Så den er over oljenivået og du trenger ikke tappe av olja engang. Du står rett opp og ned og jobber hele tida, derfor er den så enkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...