Gå til innhold

hvor tungt kan traktoren dra


Gjest

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om det fortsatt stemmer at traktoren bare har lov til og dra 1.5* sin egen vekt. har hørt at det var en lov om det før. f.eks at hvis traktoren veier 9 tonn så har den bare lov til og dra 13.5 tonn. eller må du bare se i vognortet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på om det fortsatt stemmer at traktoren bare har lov til og dra 1.5* sin egen vekt. har hørt at det var en lov om det før. f.eks at hvis traktoren veier 9 tonn så har den bare lov til og dra 13.5 tonn. eller må du bare se i vognortet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid_Gimre_1

Traktoren skal også har 7 hk pr tonn total vekt som traktor og henger har

Eksempel

Traktor har en total vekt på 9 ton henger har en total vekt på 13,5 tonn er 22,5 tonn

 

Da skal traktoren ha minimum 158 hk originalt fra produsent ,

 

Arvid Gimre

www.gimre.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Traktorer som går i max 30 km/t kan faktisk dra nesten hva som helst av tilhengervekter. Har du en treakslet henger som opprinnelig var lastebilhenger på 26 tonn så drar du den i prinsippet lovlig med en MF 135 hvis du har hengerbrems på den....

 

Men, er det en 40 km/t traktor så skal du ha minst 7 hestekrefter pr tonn totalvekt. Og hengerens aksler skal ikke veie mer enn 1,5 ganger så mye som traktorens aksler. Du må altså veie traktorens og hengerens aksler med lass, for å finne det ut nøyaktig. For hvis traktorens framaksel veier 2,9 tonn og bakakselen veier 4 tonn, totalt 6,9 tonn når traktoren er tom så er det helt uinteressant.

Når du får på lass på tilhengeren så får du kanskje 2,6 tonn ekstra på traktoren. Da letner den litt foran, så den veier kanskje 2,7 tonn foran og 6,8 tonn bak. Totalt veier traktorens aksler nå 9,5 tonn. Da kan tilhengerens aksler veie maks 9,5 tonn X 1,5 = 14,25 tonn. Det vil altså si at hengerens totalvekt nå er 14,25 tonn på boggien pluss 2,6 på kroken, og det er 16,85 tonn. Totalt veier da vogntoget 23,75 tonn. Siden det kreves 7 hk pr tonn så må du altså ha minst 167 hester for å dra dette. Og der tror jeg ikke de ekstra hestene på \&quot\;transport boost\&quot\; el.l. regnes med, bare den effekten traktoren er typegodkjent med. (Prøv i hvertfall ikke å si at den er chippet til 200 hester....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Perska_1

Jeg har lest disse innleggene og lurer på om dette virkelig stemmer.

Hvis en ønsker å transportere f.eks. rundballer på en toakslet tilhenger (gjerne en ombygd bilhenger), utstyrer denne med brems.

 

Det vil jo her ikke være noen vektoverføring fra henger til traktor.

 

Stemmer det at denne hengeren bare kan ha en totalvekt på 1,5 av egenvekta av traktoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn sin redgjørelse var god og presis og korrekt.

Konklusjonen er da at 2-akslet henger hvor man ikke får overført vekt til traktoren kun er brukbart for svært lette lass, f.eks halm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luring_1

Eg ser på ein brukt Fiat, ein 1580 1984 modell.

Kva hastighet er denne registrert for, nokon som veit det?

Den er av og til oppgitt til 35 km/t og andre plasser 25 km/t.

Det har jo mykje å seie for kva hanger den kan dra.

Står dette i vognkortet?

 

edit: Fann ut at det er 30 km/t og da kan den vel dra den hengeren er godkjent for så lenge det er brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...