Gå til innhold

Kjetting forann eller bak, begge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest iFarmer_1

Som fersk traktoreier så tillater jeg meg og stille et dumt spørsmål. :)

 

Nå tenker jeg ikke på lover og regler, men praktisk bruk. Hvis man skal spare litt penger og sette kjetting forann eller bak, hvor bør man ha dem? Jeg har sett mange kjøre med kjetting bare forann, men en kamerat som er dreven bonde, kjører bare med kjetting bak. Hva er fordelene og ulempene? Bør jeg kanskje sette forann og bak?

 

Traktoren er en valmet 6400. Det står forresten i bruksanvisningen at man ikke skal sette kjetting forann uten at det sitter kjetting på bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk traktoreier så tillater jeg meg og stille et dumt spørsmål. :)

 

Nå tenker jeg ikke på lover og regler, men praktisk bruk. Hvis man skal spare litt penger og sette kjetting forann eller bak, hvor bør man ha dem? Jeg har sett mange kjøre med kjetting bare forann, men en kamerat som er dreven bonde, kjører bare med kjetting bak. Hva er fordelene og ulempene? Bør jeg kanskje sette forann og bak?

 

Traktoren er en valmet 6400. Det står forresten i bruksanvisningen at man ikke skal sette kjetting forann uten at det sitter kjetting på bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viksen_1
eg ville hatt kjetting bak. du får bedre fremkomlighet da. men det beste er å ha på alle hjul. eg ahr ein traktor med kjetting foran og piggdekk bak. det er ei løysing som fungerer , men traktoren har lett for å bli dratt til siden under brøyting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullhill

jeg vil da annbefale kjetting bak hvis det er fremkommelighet som er kravet.

 

 

er det snakk om en del veikjøring ville valgt kjetting frem og pigg bak da jeg vil påstå at styring er viktigere enn fremkommelighet.

 

 

grunnen til at det står at ikke skal ha kjetting frem uten å ha bak er det at det blir feil med synkroniseringa i girkassen, diameteren på fremhjula øker uten at den øker bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min gamle lærer i verkstedlære der jeg gikk på skogskole så skulle det legges kjettinger bak eller på alle 4 hjulene. Dette da transmisjonen ikke var laget for belastningen med å ha bare kjetting foran.

Vis du velger bare foran så ha det litt i tankene når du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iFarmer_1

Takk for bra svar!

 

Da blir det å kjøpe kjetting bak i morgen.

 

Blir nok lettkjetting. Har hørt Ofa skal være bra, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har trekt en god konklusjon. Du får også best trekkraft når du har kjettingene bak.

Ofa er bra, men litt dyrere. Men om Tellefsdal og Trygg har \&quot\;bedre\&quot\; pris det er jo som en ser det da. Det må vurderes mot slitestyrke og hvor mye kjøring du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med Tellefsdag Quad (tror jeg de heter). Det er de som er firkantet.

 

Skal ha meg nye kjettinger, og ser at prisen på Quad er omtrent samme som vanlig rund piggkjetting (får fullt sett for ca 10.000).

 

Men ser at Quad kun er 7 mm, men rund piggkjetting er 9,3 (samme som jeg har hatt før). Både FK og Eik sier at det er bedre stål i Quad\'\'\'\'en, og at denne er like bra som rund.

 

Hadde vært flott å høre noen erfaringer med Quad.

 

c\&quot\;,)

 

PS! kjettingene skal for det meste brukes i skogen, og brøyting av egen veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Trygg Fast track i 2 år(nå inne i 3.sessong) og de annbefales IKKE!!.Kun brukt til brøyting og veikjøring.Kjettingene må strammes helt for ikke å slå i skjermen når det er snø på veien som legger seg inn mellom kjettingen og dekket.Konsekvensene av det er att dekkene slites veldig.Kjettingene er allerede utslitt.Om man monterer kjettingen slik man skal,med såpass slakke att den kan vandre på dekket,blir det iallefall ikke \&quot\;fast track\&quot\; men heller \&quot\;slow track\&quot\;.Det forrige settet med Tellefsdal lettkjetting holdt iallefall 7 sessonger uten att det ble slitasje på dekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud på Tellefsdal Quad, ca 6000 for bakhjul (480/70-34) og ca 4000 for fremhjul (380/70-24). Totalprisen jeg fikk er 10.000 akkurat. Rund piggkjetting koster ca 1000 kroner mindre for samme oppsett, dvs kjetting både forran og bak.

 

Skulle fortsatt hatt bruker erfaringer med Quad? Er de verdt 1000 kroner ekstra? Og er 7 mm nok i skogen??

 

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac jo jo:Lettketting holder nok til \&quot\;normal\&quot\;bruk i skogen.Brukte Tellefsdal settet(7mm)i skogen ved ett par anledninger og det gikk greit,men det er nok vanelig piggkjetting som er best egnet både med tanke på frammkommelighet i dyp snø og bakker og holdbarhet.Ser for meg att det er lett og slite av en kjetting på en stubbe/stein ellet en grovkvist som vikler seg inn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge reklamen er Tellefsdal Quad spesielt god i skogen, da den firkantede piggen gir ekstra god sidestøtte.

 

I følge både FK og Eik er det brukt bedre stålkvalitet i denne kjettingen, så derfor skal den være like god som 9,5 mm tradisjonell kjetting.

 

6470: Tror ikke Quad er å regne som en lettkjetting? Og i følge Tellefsdal\'\'\'\'s egen nettside er dette en bedre kjetting, spesielt til skogsdrift. Dette pga bedre sideveis feste. Forstår jeg deg riktig 6470? Er det Quad 7 mm du har brukt??? Og du har følelse av at den er svakere enn tradisjonell kjetting?

 

Det er ikke en veldig tung traktor dette skal brukes på, det er en JD 5820

 

Det er visst veldig mange som er på tur til å prøve denne nå. I følge Tellefsdag er det 4 ukers leveringstid på kjettingen. Rund kjetting kan leveres på 1 uke.

 

Må bestille før nyttår, så jeg har de klare til begynnelsen av februar (evt tidligere).

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iFarmer_1
Da har jeg kanskje ikke gjort den største bommerten idag når jeg bestilte Tellefsdal lettkjetting. Regner med det er den som heter nortractor. Prisen var forøvrig 7300 pluss mva(520-70-34).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører første sesong med trygg fast track nå og er igrunn godt fornøyd. Kjører en del etter veg med rundballehenger og synes det har godt greit så langt. Tellefsdal lettkjettingene vi hadde før måtte strammes mye hardere for ikke å slå. Kjører muligens ikke nok til å mene noe bastant om dette men dette er ihvertfall vår erfaring. Traktoren er en NH TSA med hyttefjæring, ganske trangt mellom dekket og stigtrinn/skjerm der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har gjort et bra valg, jeg har tellefsdal nordtraktor fra 1998 som er brukt i ti sessonger , nesten bare snøkjørt totrehundre timer pr.sessong.

Jeg holder midtseksjonen ganske stram.

Kun kjetting framme er bare nødløsning, men med pigg bak så går det bedre.

5,5 mm lettkjetting påvirker ikke rullediameteren av betydning når du driver med brøyting.

Jeg anbefaler lettkjetting bak og industridekk med pikk foran.

Lykke til.

Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører sjølv Valmet 6400. Kjøpte lillseth 9mm piggkjetting foran og bak, ga vel 9000. Fram kjettingene eg fikk passte ikkje så venter på nye. Så av den grunn har eg kjørt med kun bakkjetting så langt. Tar eg godt fram, men styringa er ikkje den beste. Så eg gleder meg til å få på framkjetting også. Kjører ein del brøyting og med tømmerhenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Framakslingen har en tendens til å bli slitt hvis du har kjetting bare framme.

Den tar alle de tunge taka i motbakkene, mens bakakslingen slurer litt.

 

Alle fire er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...