Gå til innhold

Kjøp av Valmet 6400


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dette er første post på forumet. Har søkt å lest igjennom endel tråder her om emnet. Problemstillingen er at det virker som om det er veldig variable priser på traktorer av denne typen, tenker da spesielt på finn.no.

 

F.eks denne er praktisk i forhold til hvor jeg bor, men den virker litt overpriset etter hva jeg kan forstå :

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=20272628

 

Hva er riktig pris for et pent eksemplar gått rundt 5-7000 timer med laster, rundt 96 modell?

 

Og, er det noe problem å kjøpe en som er gått 7500 timer?

 

Traktoren skal bli brukt til litt snømåking, kjøring av rundballer, veiskraping og annet småtteri. Ikke veldig mange timene hvert år, men greit å ha noe som ikke må fikses på til stadighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iFarmer_1

Hei.

 

Dette er første post på forumet. Har søkt å lest igjennom endel tråder her om emnet. Problemstillingen er at det virker som om det er veldig variable priser på traktorer av denne typen, tenker da spesielt på finn.no.

 

F.eks denne er praktisk i forhold til hvor jeg bor, men den virker litt overpriset etter hva jeg kan forstå :

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=20272628

 

Hva er riktig pris for et pent eksemplar gått rundt 5-7000 timer med laster, rundt 96 modell?

 

Og, er det noe problem å kjøpe en som er gått 7500 timer?

 

Traktoren skal bli brukt til litt snømåking, kjøring av rundballer, veiskraping og annet småtteri. Ikke veldig mange timene hvert år, men greit å ha noe som ikke må fikses på til stadighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Du er kanskje klar over det, men vektfordelingen på 6400 gjør jo at den blir lett på baken når du har noe tungt i lasteren. Tør ikke si sikkert om den klarer en rundball i frontlasteren uten å bli plagsomt lett i stussen, men det er det vel andre her som vet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombe. Rune fekk som vanlig gjort litt narr av han som spør etter Valmet, ved å legge ut link tel 5-6 John Deerer i stedet. Men skal du ha 6400 så pass på å få en som er eldre enn 2003. Slik at dieselpumpa er Bosch rekkepumpe på den. Boschpumpene er mye mer driftssikre og starter mye lettere i kulda enn de med Standyne rotorpumpe. Ellers er 6400 en utrolig sliter. 7500 timer er ikke noe problem på disse. Det må event. være om vendegirstanga raper fordi synkroene er slitne. JA RUNE, FØR DU REKKER Å SI DET SÅ SKAL JEG SI DET FOR DEG:

Valmeten er litt vond å gire, og den har bare tre veldig rykkete hurtiggear. De eldste har til og med bare to. Og den er så lett bak at du må ha på tyngde bak når du lesser rundball. Støynivået er ikke helt 100. Og den er sikkert overpriset. Men nå spurte gutten etter VALMET 6400 han. Og hvorfor er den så dyr brukt? Fordi den er populær. Og den er populær fordi det er en god gammel sliter. Den er solid, svært driftssikker, lettstartet, god og varm om vinteren, godt egnet i skogen, romslig hytte, lett å snu setet på hvis du skal kjøre tømmerhenger. Og lett å bli kvitt igjen hvis du angrer på handelen. De som er solgt etter 1999 har gått på serviceavtale i hvertfall di første åra og er derfor godt vedlikeholdte. Legg merke til en ting: De som har flere traktorer av flere merker, deriblant en slik valtra, så er det Valtraen dom bruker til all slik småkjøring hver dag hele året. Fordi den fungerer godt til det.

Så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iFarmer_1

Takk for raske svar!

 

Jeg tenker, nyere jo bedre, men takk for tips om pre 2003 modell.

 

Jeg har litt kjennskap til V 6400, så det er vel derfor jeg kunne tenke meg en selv. Kjenner til den rykkete giringen også, men har inntrykk av at det er solide maskiner som starter lett. Og da er jeg langt på vei mot mål :). Takk for tisp Rune, men tror jeg har penset meg inn på valmet/valtra eller fendt slik det ser ut nå. Man vil ofte ha det som er litt kjent, sånn er det i denne saken også.

 

Jeg kjørt litt med den med rundballer og frontlaster og er veldig klar over hvor lett den kan bli i baken. Må vel henge på litt bak.

 

Men i utgangspunktet så lurte jeg på om prisen på den jeg sendte link på var bra? Vil gjerne ha mulighet til å reise kort å se og prøve før jeg eventuelt handler.

 

Valmet6400: din traktor er med i vurderingen :)

 

Jeg lurte også på denne : 19000672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der, FINN nr 19000672 ser ikke dum ut. Den har HiShift (knappbetjening av kløtsjen). på bildet ser vi at den har fått satt på ny type gearstenger, de som er bedre å holde i og ikke sprekker i filler. Ser også på bildet at den har mengderegulerings ventil. Den stiller du oljemengden med i det fremmerste tiputtaket. Da får uttaket en konstant mengde uavhengig om du ruser motor. Fint for vinsjer o.l. som skal ha mindre olje. Den har lasterspaken på venstre sida. Det er en smakssak, men får du vent deg til det så bytter du ikke tilbake igjen. Tross alt så er det best å ha vendegir og lasterspak på hver sin side.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! eg må seie meg imponert over Rune, når eg leser alle disse debattene han har svart på, begynner eg å lure på om han er godt betalt av enten felleskjøpet eller john deere, eller har blitt kraftig mobba av en nabo eller noko slik som kjører valtra gjennom tidene.. for uansett skal han prøve å forklare alle oss andre debattanter kor mykje betre john deere er enn valtra, å at å kjøpe valtra omtrendt er det samme som å bli rundlurt å at alle som både selger å tar servise på valtra, er nokon storsvindlere av ein heilt spesiell kaliber! så eg oppfordrer deg til å slutte å snakke sånn idioti, minner meg mest om barnehagetendenser! har og lese veldig mykje av alt du skriver som er meir løgn eller dei verste politikerer eg nokon sinne har høyrd på! så eg vil oppfordre deg til å kåme med sanne utsagn, eller bør du finne ei chatteside for barn, der du heller kan sitte å krangle med dei... Trur heller din måte til å diskutere faller betre i smak ein sånn plass. Men tilbake til Trådstarter, gå inn på finn.no å kikk på dei forsjellige merker, der ser eg at valmet er dei traktorene som nesten har gått mest timer av alle merker, så at valmet tåler mange driftstimer er heller ikkje noko å legge sjul på, har fleire naboer som køyrer valmeter i 6000serien, å har ikkje høyrd mykje klaging på dei traktorene i forhold til john deere 6000!! kansje litt rykking i hurtiggir, litt harde å gire med, litt lette i bakstussen med frontlaster osv, men dette er egentlig store bagateller i en slik samenheng, for viss du henger på eit lodd på en 1000-1500kg vil du aldri ha problemer uansett, å gir osv blir ein vanesak!! det viktigste i det store å hele er driftsikkerheten, å der har mange traktorer sitt å lere av valtra! har nettop overtatt heimgarden nå 1.12, der far min alti har hatt massey, så den nyeste er ein 4255, me når dagen kjem for traktorbytte, trur eg faktisk valtra n serie blir det det mest aktuelle for min del, john deere kommer iallefall ikkje her til gards! så lykke til med handelen, du blir nok godt fornøgd! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iFarmer_1

Det jeg reagerte litt på vedrørende den sistnevnte annonsen var at det var byttet mye på den. Er dette noe jeg bør bekymre meg for?

 

sitat:

3.dobble utak.bremsevent.hi-shift.turbin.radio\\kasett.dobble rot lamper.

ålø 660 laster m\\demp.euro\\combi red ramme.ryggekamera.

alt av olje og filtere byttet. har også blitt skifta mye i 3 punkt hyd og styring. ring for mere info.nye dekk påsatt.

traktor er klar for levering.

 

Nye dekk er vel en fordel, men det vitner vel også om mye slitasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dana-Sige forstillinga på Valmet Mezzo er utrolig sterk i kingbolter, aksler osv. Havarier på selve framakselen er svært sjeldent. Dom er også veldig sterke på servostyringa, det er jo nødvendig med den vektfordelinga. Ikkeno problem å svinge med tvillinghjul på framme der nei. Men leddene på styresylinder og styrestag blir lett utslitt fordi det blir stor belastning på dom. Allikevel er det å foretrekke i forhold til konkurrentene hvor det ryker både drev, kingbolter og lagre i massevis. Det som er bytta i trepunkten tipper j er pakninger i løftesylindra, de renner lett, og så bolter og slingrestag. De blir så skranglete hvis traktoren går mye med planeringsskjær som hopper og slår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj, HamarBM ikke si noe om den gode 5 års servise og garantien Valtra har på nyere traktorer, da går jo Rune i taket å får ikke sove... Valmet 6400 er vel noe av det mest driftsikre og slitesterke som er laget av traktorer på 1990 tallet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=20277434

 

Denne traktoren kan jeg anbefale. Det er jeg som har byttet den inn. Det var faktisk litt vemodig å levere denne. Dette har vært en god traktor og den har vært tatt godt vare på. Den ble litt liten for oss.

Må nok opp på minst 130 hk for å få en ny traktor i dag som virker like sterk.

Den ble byttet inn i en Direct 202, men det er en Valtra 8350 som har overtatt jobben til 6400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iFarmer_1

Takk for alle råd!

 

Jeg har fått en greit avtale på den førstnevnte traktoren. Så jeg har kjøpt den idag, får den til neste uke engang. Blir en fin overgang fra en litt kranglete 135 :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...