Gå til innhold

Starter.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei noen som kan komme med noen gode råd.

Da det er kuldegrader ute så slår ikke starteren på traktoren inn,det bare klikker,men hvis jeg legger et skrugjern mellom polene på starteren så slår den inn med en gang.Noen som vet hva problemet kan være????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noen som kan komme med noen gode råd.

Da det er kuldegrader ute så slår ikke starteren på traktoren inn,det bare klikker,men hvis jeg legger et skrugjern mellom polene på starteren så slår den inn med en gang.Noen som vet hva problemet kan være????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

For det første: Å kortslutte startere er farlig, hvis traktoren står i gir så begynner den å bevege seg, og du kan du få den over deg!

Over til spørsmålet så spørs det hvilke poler på starteren det er du kortslutter. Jeg er redd det er de to grove kablene du kortslutter, og det er uheldig.

Da slår startmotoren inn momentant, kanskje uten at starterdrevet har kommet skikkelig i inngrep med tennene på svinghjulet. Da kan du ødelegge drevene. Du skal i stedet prøve å kortslutte den grove kabelen fra batteriet med den tynne som kommer fra tenningslåsen. Hvis starteren nå ikke vil gå, så er selve innslaget på den den trolig defekt. Men hvis startmotoren virker nå, så er det et spenningstap i kretsen et sted. Kanskje i en sikkerhetsbryter på kløtsjpedalen eller gearstanga. En enkel måte å omgå dette problemet på er å sette på et ekstra relè på starteren, gjerne under panseret like ved starteren..

Et vanlig 4-pols lysrelè går fint. Koble den tynne, enslige ledningen løs fra starteren, og sett den over på relèets pol 86 i stedet. Lag en ny ledning fra releets pol 87 og til starteren, dit den tynne ledningen opprinnelig satt. Koble relèets pol 85 til jord. Koble releets pol 30 til plussledningen fra batteriet. Denne siste ledningen skal helst ha en 5A sikring på ledningen, så nær plusspolen som mulig, ellers blir relèet usikret og teoretisk brannfarlig.

Med denne enkle kretsen så overfører tenningslåsen bare en liten styrestrøm til relèet, og starterinnslaget får spenning nok til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det berre når det er kuldegrader den ikkje virker? Eg hadde ein slik traktor før og når frosten kom virka ikkje startmotoren, eg demonterte den og gjorde den rein og da var alt ok, kanskje det er så enkelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...