Gå til innhold

Valtra A92 vs. N92


Gjest

Anbefalte innlegg

Største forskellen er vel egentlig hytta. A92 kan sammenlignast med å ta på seg ei jakke som er 3 nummer for lita! Medan N92 bortimot same hytta som dei større modellane, altså rikelig me plass!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest haugon_1
Ja og N har flatt gulv, clutsfrit vendegir, hurtigir, og ein heilt anna betiningskonsol av hydraulikk. Og det er ein heilt anna bakstuss og bakaksel, det er samma som dei store N. Men motoren og framakslingen er samma som A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Har erfaring fra 665 - forgjenger til A-serien, og kjører nå N92.

 

Som nevnt ligger det meste i hytta. Betjening, tilt og teleskop på ratt+++++++++++

 

N92 (og N82)har motor, panser og front fra A-serien (litt usikker på om framakselen er lik som på N-serien.

Ikke Common Rail som på rene N-modeller. (N91-N141)

Girkasse, hytte, hydraulikk og bakstuss er lik som de andre N modellene.

 

Dette gjør den mye tyngre enn A-serien, men kikk litt på en N i bakstussen så ser du at det er noe som tåler litt belastning. Samme bakpart brukes opp til over 150HK mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er villig til å vedde nesten hva som helst på at A er drøyt mye sprekere enn N i dette tilfellet. A har ifølge testene til Traktor Power hele 98% kraftoverføring til hjula, vet ikke hva N har, men de fleste sånne semipowershift fra 90-tallet er vel heldig eom de passerer 70%. Når hk er mye de samme, og vektforskjellen er et tonn, tror jeg knapt nok de kan sammenlignes..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Noen som veit hva en må betale for A92 i dag? da tenker jeg ikke på veiledende, men ferdig pruta?

N92 får du for 374900 kampanjepris.

N92 har 46 Nm nere dreiemoment en A92,

Mange N92 er justert noe opp.

Begge disse traktorene har forholdsvis stor nyttelast (3320kg A92 og 3550 N92). Mange traktorer som selges har nesten ikke nyttelast (eks. new holland T5060 med 1450 kg) Dette er noe og tenke på. Monter laster på en traktor med nyttelast snaut 1500 kg og du har nesten ikke tillat vekt igjen.

Kjørerte Valmet 6400 tidligere og N92 i dag. Merka ingen forskjell på disse. Kjøpte den også for å være tilnærmet like stor.

A92 er en rein mekanisk traktor N92 har noe mere elektronikk og klutch fritt vendegir, noe som et must etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del høgere dreiemoment i N92 enn An92.

Sjøl om det er like mange \&quot\;hester\&quot\; i dem. (Kløtsjen i An92 tåler itte mere.)

Derfor gjør det itte så mye om den har et tonn mer jern å dra på.

Om det fantes brukt N92 som hadde gått ned

100.000 i pris så hadde je uten tvil tatt den i stedet for en splitter ny An92.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne dreiemoment mellom traktorer er bortkastet tid. Momentet skal gjennom en utveksling i gearkasse og blir derfor avhengig av utveksling ut på hjul. To kjøretøy kan bare sammenlignes ut fra effekt. Fokus på dreiemoment kan vi takke Jan Erik Larsen for, men det er fordi han ikke vet bedre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Åge: hvor har du det fra at det er effekten og ikke dreiemomentet som spiller noen rolle?????

Du må vel mene effekten målt ut på hjulene, så du får med tapet i transmisjonen. Det kan så være. Men at to kjøretøyer skal sammenlignes ut fra effekt og ikke dreiemoment er ikke tilfelle.

I hvertfall på et nyttekjøretøy, som drar tungt, så er det dreiemomentet som er interessant.

Jeg har kjørt flere ulike årsmodeller av lastebiler, hvor dreiemomentet på en ny utgave har økt vesentlig, uten at det er tatt ut særlig flere hk. Og det merkes godt i motbakkene når du har fått et par hundre Nm ekstra. Du kunne prøvd å ta en 1,6 liters bensinmotor på 100 hk fra en bil og sette den i en traktor.

(Ta motoren fra en Ford Focus og sett den i en Ford 7610 eller 7740.) Jeg tror ikke det ville blitt noen god traktor å pløye tung leirejord med......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at dreiemoment, turtall og effekt henger nøye sammen (kW=Nm*2*3,14*rpm/60000)*, så er det vanskelig å øke dreiemomentet på en motor mye uten å øke effekten. Øker man momentet uten å øke effekten, så har man bygd en motor som har høyt moment og forholdsvis høy effekt på lavt turtall, eller med andre ord, stor dreiemomentstigning, noe som jo er en stor fordel når det går tungt i motbakken og turtallet synker. Men det er et problem for den mekaniske girkassen, hvor man må tillate turtallet å falle en god del før man girer ned til et lavere gir.

 

*Formelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Torque#Relationship_between_torque_and_power

 

Nå som det er blitt så vanlig med trinnløs transmisjon, så er det egentlig det samme om motoren leverer f.eks. 150hk/300Nm på 2000rpm, eller 150hk/100Nm på 6.000rpm. (Ja, jeg vet, tallene stemmer sikkert ikke helt om du bruker formelen over, men _prinsippet_ jeg vil illustrere er det samme. Tredobler du turtallet, så blir momentet redusert til en tredjedel, forutsatt samme effekt.)

Når effekten har gått gjennom en tilpasset transmisjon, så kan begge motorene levere det samme momentet, turtallet og effekten på hjulene, og motoren kan gå med optimalt turtall (det som gir nødvendig effekt) hele tiden.

 

Å pløye med Focus-motoren ville da gå like fint som med traktormotoren, _så lenge den settes sammen med en transmisjon som lar den jobbe på det mest gunstige turtallet hele tiden._

At bilmotoren, i motsetning til traktor- og lastebilmotoren, ikke er bygd for et så langvarig uttak av maksimal effekt, og dermed vil gå varm, slites osv. er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Joda, da jeg var ung het det at en hestekraft er 75 kpm / sek. Altså er effekten teoretisk beregnet ut fra dreiemomentet og turtallet. Men, makseffekten på en motor oppgis på et forholdsvis høyt turtall, (ofte maksturtall.) Maksimalt dreiemoment oppnås ved kanskje halvparten av maksturtallet. Der har du forskjellen på 100 bensinbilhester og 100 traktorhester. Hadde man satt opp turtallet på traktormotoren til 5000 o/min så hadde effekten økt voldsomt til kanskje 250-300 hester, men den hadde fremdeles ikke klart å dra harva gennom et blauthøl på 1300 o/min uten å gire ned. Men det er riktig som Inge sier at med variotransmisjon så spiller motorens seigdragningsevne mindre rolle. Da kan jo motoren teoretisk gå på et konstant turtall omtrent som et strømaggregat....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like moro hver gang dette. Det er ingen forskjell på 100 hestekrefter i to ulike motorer. Har de rett utveksling vil de gjøre samme arbeid uansett hvordan du snur å vender på det. Hadde du hatt makseffekten på motoren på 5000 rpm ville du dratt harva raskest på dette turtallet forutsatt utveksling som gjør det mulig. hundrehesteren fra ford focus ville gjort akkurat samme arbeid som hundrehesteren fra 7740.

 

Biler og traktorer kan ofte oppleves sprekere fordi det føles bedre i rævva, men skal du gjøre maksimalt arbeid så må turtallet ligge på makseffekt. Det er bare å tenke etter litt i forhold til rundballpressa. Skal traktorens effekt utnyttes fult ut på kraftutaksarbeid så nytter det ikke å bruke 540/1000eco. da er det bare å få motoren opp på nominellt turtall nettop fordi maksimalt dreiemoment betyr null og niks. Prøv selv å kjør pressa på eco/eventuellt 540 ut på 1000tapp.

 

Om det er så at dreiemoment betyr noe så ville vel 450/1000 ut på tapp skje når motor lå på maksimalt dreiemoment....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ikke enig med deg Aage. 540/1000 o/min ligger nærmere max dreiemoment enn max effekt. (De ligger nok ganske nære på en traktormotor). Og det er nok ikke uten grunn. Tilsvarende på (bensin-)bilmotorer. Max dreiemoment ligger på en fin marsfart, mellom 90-11o km/t. Ofte mellom 3000-3500 o/min. Mens max effekten ligger mellom 5000-6000 o/min. Og ved turtall rundt max dreiemoment yter motoren best og billigst. Forøvrig en interesant diskusjon men den begynner å bli litt på siden av temaet. Særlig når det trekkes inn trinnløse girkasser som ingen av modellene er utstyrt med. Så kan denne tråden flyttes til et eget tema?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Ja, enig med AL. Jeg har startet en ny tråd kalt \&quot\;Effekt eller dreiemoment?\&quot\; hvor vi kan debattere store og små hestekrefter......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...