Gå til innhold

Dekk, erfaringer og bruksområde


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på kva dekk du har? Og kor kjører du?

 

Poenget med å spør er at me nok fort vert enige om at michelin xeobib og x-bib er å føretrekkja til å kjøra på gras og på veg.

Men veldig mykje anna fungerer heilt greit, og det er det eg spør om.

 

Kva dekk har du, kva brukes dei til?

Kvifor valde du dei, er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Lurer på kva dekk du har? Og kor kjører du?

 

Poenget med å spør er at me nok fort vert enige om at michelin xeobib og x-bib er å føretrekkja til å kjøra på gras og på veg.

Men veldig mykje anna fungerer heilt greit, og det er det eg spør om.

 

Kva dekk har du, kva brukes dei til?

Kvifor valde du dei, er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har multibib, suverene på vei å mark ja men ubrukelig på beite me kvasse steiner/stubber, tåle ingenting på sidene, reiv i stykker eine bak hjul første veka jeg hadde traktoren, va 20 lapper for nytt :( , jeg bruker traktoren mest på vei/mark så derfor blei d multibib på meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har exeobib.

Funker fjell etter vei og jord, men dessverre ubrukelig om vinteren..

En som kjørte slåmaskina foran meg med multibib i sommer, der ble det kjørt opp mye torv i den ene bakken, jeg kjørte vedsiden av med exeobib og det ble ikke et spor omtrent, og det var med ei kombipresse. Så kommer ikke i til å tenke på hva det blir neste gang!)

Dimensjonen blir nok litt stor om vinteren tror jeg, er 710dekk så.. Blir nok tri2 med skutt pigg om det blir mere brøyting og transport! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

michelin multibib. brukes på jordarb,grasmark og ein god del veigkjøyring. slitesterke,og snille med grasmarka. mjuke,behagelege kjøyre på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anonym

Kjøpte nye fremdekk til min John Deere 2040 for ca 12 år siden. Min traktor blir lite brukt, så slitasjemessig er det nesten som nytt. Men et annet moment, det er holdbarhet på selve gummien. Jeg kjøpte de billigste jeg fant, Barum. De er nå gjennomsprukne på sidene, og egentlig må de byttes.

 

Et moment som kan være verdt å ta med seg. Regner med at kanskje dyrere dekk har bedre/mer holdbar gummiblanding som tåler tidens tann bedre. Er ikke kjørt i møkker ol, brukes i skogen og til snøbrøyting, og div forefallende.

 

Blir ikke Barum neste gang ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Interessant.

 

Om man ikke kjører mye er jo dette det som vil begrense levetiden, og ikke hvor fort de slites osv.

 

Allerede andre året på framdekkene, kom det sprekker. Problemet oppstår når sprekkene går tvers gjennom, da klemmes slangen i sprekkene og begynner å lekke.

 

Bakdekkene er sannsynligvis fra 80-tallet en gang, mye slitt, og veldig sprukket, men de er så stive at sprekkene ikke er noe problem foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Nettop dette som er så synd, og problematisk, at det går minst fem år før ein veit korleis dekka ein har kjøpt er i praksis.

 

Har fx sett michelin xm 108 tåle 5000 timar og nærmare 20 år og fortsatt er det 30-40% igjen og veldig lite sprekker. Har gått på smal felg, og med lågt trykk ( 0,5-0,8 bar)

Sml med goodyear 75 profil som sprekk så mykje i sidene på 7-8 år og 2000 timar, at dei punkterer, først utan slange og så med slange..

Dårlege greier, og slett ikkje verdt pengane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kan og slenge meg på og skryte av XM 108. Veldig holdbare dekk. Kjører multibib på en traktor nå, måtte vulke siden på et bakdekk, ene og alene min feil, og en sprekk på framdekket sprang så det måtte også vulkes. Dette var nok et resultat av kjøring på feil steder tidligere.

 

Føler uansett at de er litt for myke og tåler for lite i sidene og spises for fort av asfalt og betong.

 

Onkelen min har kjørt JD6430 2007 mod med laster alltid på og mye på vei ca 5000 timer - Good Year Optitrac uten sprekker og enda mye gummi igjen. Ingen fjøring på traktor og gode kjøreegenskaper.+++++

 

Har Firestone selv på en annen traktor, virker som dekk som tåler en del, men kanskje ikke de mykeste på veikjøring og jeg sliter med å finne lufttrykk som gjør at traktoren ikke hopper uten last framme og bak. Har en ubalanse i det ene bakhjulet så jeg vagger en del......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
tips for å spare mønster på dekk: skyt i pigger og kjør med de hele året. Katten blir ikke sår på potene når den går på klørne.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei &quot\;meg&quot\;.

Kjøre med firestone på en JD6630, 1.3 bar foran og 1.6 bak, går veldig rolig og fint med det etter veien syns je ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Firestone 480/70-38 og 420/70-24 på en 6320 med TLS. Bredden kan sikkert også ha litt å si. Framme gjør TLS kjøringa til en lek, men når jeg ikke har vekt på bakakselen hopper det litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...