Gå til innhold

Hvilken laster joystick er best?


Gjest

Anbefalte innlegg

Av alle traktormerker og frontlastere, hvilken el-joystick er best? Regner med å få noen subjektive svar, men noen har vel erfaringer med forskjellige typer?

 

Har snakket med en som har 3 JD er, 2 med original JD el-joystick og den siste med tommelstyring fra Ålø. Han liker best tommelstyring.

 

Venter selv på JD med AP og tommelstyring (electrodrive) om noen uker...gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ok, har Valtra N med el joystick noen uker til før jeg får JD. Joysticka er grei nok, men har alle joystick dødgang før de beveger oljesleiden? Og er det forskjell på Valtra N med 73 l/min og andre? Og, liker du den joysticka best fordi du kjører Valtra eller ikke har kjørt noen andre? Svaret ditt forteller veldig lite....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle joysticker har nok ikke dødgang. Synes bare det er greit med litt dødgang slik at bevegelsene ikke blir for brå, det var de i en john deere jeg har kjørt med JD el-joystick. Har i tillegg også kjørt Case IH med Stoll mekanisk joystick, som er av de bedre mekaniske, da den er nokså lett å bevege i forhold til andre mekaniske joysticker. Men kan jo ikke sammenlignes med el-styrt.

Valtra sin joystick er best, synes jeg, fordi den har en grei størrelse, blir for smått med tommelstyringen for meg. I tillegg til at den har litt dødgang slik at bevegelsene ikke blir alt for brå. Var det utfyllende nok eller vil du ha det enda mer detaljert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Helt topp svar, hehe. Er helt enig med deg at størrelsen til Valtra joysticken er perfekt, og jeg er kanskje en liten smule bekymret for at tommelstyringen blir for liten. Har prøvd den, men ikke arbeidet med den mye. En nabo hadde en MF 6455 på prøve mens hans var på service, den hadde integrert i armlenet. Utformingen på spaken likte jeg ikke, men proporsjoneringen føltes helt perfekt på den MFen. F. eks reagerte den med en gang, og løfte lasteren bare 1cm f.eks. var ingen problem. Pga. dødgangen i Valtraen min føles det litt vanskeligere å la lasteren bli ett med handa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Den enkle armlenejoysticka til Valtra er ikke lik med den som sitter i Advance modellene, de tror jeg er Canbus styrt, eller noe sånt....

 

Har ikke fått info om at noe kan justeres på Valtrastikka mi.

 

JD stikka synes jeg samtidig blir litt for stor, og betjeninga fra en gravemaskin synes jeg ikke kan sammenlignes da du ikke har samme muligheten til å la en wirestyrt stikke følge armlenet i traktoren som i gravemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Et annet minus med Valtra sin: veldig lett å komme borti når guttungen sitter til venstre, og jeg må bruke høyredøra for å gå ut....... Tror ikke det blir sånn med tommelstyring. JDen er forresten lettere å gå ut av begge dørene. Til og med med passasjersete opptatt.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...