Gå til innhold

JCB godt egna til rundballepressing?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har sittet og kikket på JCB traktorer i en lengre tid, har fra før av ein JD 6930 40 km/h med xeobib hjul. Bruker ei singelpresse med egen traktor til pakkingen. Diskusjonen på om dette er "bedre" en kombipresser vil alltid være vanskelig og avgjøre, men faktum er at eg får fleire fornøyde kunder som setter pris på at eg kommer med "mindre-lettere" utstyr. Etter min personlige mening så synest eg at JD traktoren er veldigt skånsom mot underlaget, og går sjeldent gjennom, derimot pressen kan gå gjennom ved fullt kammer selv om traktor ikke har gjort dette.

 

Derfor lurer eg på korleis ein JCB traktor er, med tanke på vektfordeling/fremkommelighet/flyteevne, til jordbruksarbeid?

 

Hvilken JCB vil være best egna til å drive ei singelpresse, eventuelt ei kombipresse helst brukt traktor, og ikke i over million klassen?

 

Lurer også på korleis girsystemet er på disse traktorene, med tanke på at eg må betjene alt fra henda, grunna eg er lam i bena. Finnes det ein for for automatgir på desse?

 

Hå¨per noen kan komme med noen gode råd/meininger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dueland_1

Hei

 

Har sittet og kikket på JCB traktorer i en lengre tid, har fra før av ein JD 6930 40 km/h med xeobib hjul. Bruker ei singelpresse med egen traktor til pakkingen. Diskusjonen på om dette er \&quot\;bedre\&quot\; en kombipresser vil alltid være vanskelig og avgjøre, men faktum er at eg får fleire fornøyde kunder som setter pris på at eg kommer med \&quot\;mindre-lettere\&quot\; utstyr. Etter min personlige mening så synest eg at JD traktoren er veldigt skånsom mot underlaget, og går sjeldent gjennom, derimot pressen kan gå gjennom ved fullt kammer selv om traktor ikke har gjort dette.

 

Derfor lurer eg på korleis ein JCB traktor er, med tanke på vektfordeling/fremkommelighet/flyteevne, til jordbruksarbeid?

 

Hvilken JCB vil være best egna til å drive ei singelpresse, eventuelt ei kombipresse helst brukt traktor, og ikke i over million klassen?

 

Lurer også på korleis girsystemet er på disse traktorene, med tanke på at eg må betjene alt fra henda, grunna eg er lam i bena. Finnes det ein for for automatgir på desse?

 

Hå¨per noen kan komme med noen gode råd/meininger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje så mye erfaring med JCB anna enn litt massekjøring for noen år siden. God traktor til den jobben, men den var ikkje spesielt smidig. Hvordan blir sikten til pickupen kontra ein vanleg traktor?

 

Er litt nysjerrig på hvordan det går med den nye pressa, går det greit med innmatinga? Fikk levert inn Bio presss i dag så nå er det bare å vente på 744\'\'\'\'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dueland_1

Det er noe av det eg lurer på, tenker gjerne på ein JCB med 150-200 hk, så då er det vell 2000 som er mest aktuel?

 

Men fikk råd fra ein om at eg var nødt til å ha dei som såg ut som \&quot\;traktor\&quot\; på grunn av vektfordelinga, men då er det vell 8000 serie? og dei er vell den største modellen?

 

Kjenner ikke så godt til JCB traktorene og modelbetegnelsene, men ser ut som svært så innteresange traktorer, spesielt med tanke på hastigheten men også kjørekomforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vere forsiktig når ein har henger/presse bak jcb traktoren i den hastigheten. Ein her i bygda fekk problem med nav/felgen på hengeren sin, da den var beregna for maks 40 kmt. Jcb`en er vel god for 65-70 kmt på flata. Ein får vel hengere som tåler den hastigheten,

men det kan vel bli \&quot\;litt\&quot\; dyrt hvis ein må til å bytte ut henger parken sin for å tåle hastigheten til jcb`en. Men for all del, fin transport traktor er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Med JCB får du en traktor som har mye bedre fjæring enn en \&quot\;vanlig\&quot\; traktor. Den går og bedre i terrenget i og med det er fjæring på bakaksel og, som gjør at den har alle hjulene på bakken til en hver tid. Med 4 like store hjul og rett vektfordeling skal det ekstreme forhold til før du blir stående fast.

 

Hvis du går for en 2170 så har den 4WS noe som gjør den smidigere enn en vanlig traktor. En 8000 serie blir vel litt stor å tung for jordbrukskjøring? Ulempen med gearkassene på 2-3-7000 serien er at du må bruke clutchen når du starter å kjøre. Det er heller ikke nøytral posisjon på vendegiret. Kan sikkert ombygges og modifiseres\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...