Gå til innhold

Nytt batteri - hvilket merke/modell? (Til Case 5120)


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser ut som at jeg må bytte ut batteriene i min Case IH 5120 Maxxum og lurte på om noen av dere har erfaring med noen gode merker/modeller?

 

Hadde vært kjekt om det tålte å stå litt i traktoren også i kaldere perioder uten å gå flatt og at det har gode egenskaper til start også når det er kaldt.

Dette er riktignok på innlandet av Sørlandet, så det er ikke snakk om Sibir-tilstander, men kan bli nedmot 20 kalde grader når den skal startes.

 

Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at jeg må bytte ut batteriene i min Case IH 5120 Maxxum og lurte på om noen av dere har erfaring med noen gode merker/modeller?

 

Hadde vært kjekt om det tålte å stå litt i traktoren også i kaldere perioder uten å gå flatt og at det har gode egenskaper til start også når det er kaldt.

Dette er riktignok på innlandet av Sørlandet, så det er ikke snakk om Sibir-tilstander, men kan bli nedmot 20 kalde grader når den skal startes.

 

Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Interessant dette med å koble til en permanent montert vedlikeholdslader, så kobler jeg bare til med et tidsur når jeg går fra traktoren. Hva koster en vettug vedlikeholdslader og hva bør jeg satse på ? (ser det er ulike modeller av merket)

 

Har ellers hørt mye godt om Optima Yellow Top batteriet, men har ikke erfaring med det selv. Tror FK har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil annbefala å kjøpe et biltema,dei er rimelige og minst like gode som Sønnak.Har kjøpt mange Sønnak batteri før men aldri mer.Dei tåler ikke å stå i traktoren som blir lite brukt uten å bli utlada.Dei er dyre og kvaliteten er overhode ikke bettre enn biltema,Bruker du traktoren lite så monter en hovedstrømbryte så hindrer du at batteriet bliur utladet,det vil eg annbefale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hvis du vil bytte batteri om ett år igjen så kjøper du Sønnak! Største dritten som er laget!! De tåler overhodet ikke å bli helt utladet en gang, da er det bare å kaste dem etterpå. Hadde Biltema batteri på en traktor for mange år siden, og det må vel være et av de sterkeste batteriene jeg har hatt. Tror det holdt 10 år før det la på røret. Byttet ut Sønnak batteriene mine med Varta for litt over et år siden. Blir spennende å se hvor lenge de holder. Ser ut som de holder lengre enn Sønnak så langt. Ellers så har jeg et Bosch batteri på en traktor som er nesten 10 år gammelt. Også et meget bra batteri, god futt i det ennå. Har hørt at Moll batteriene skal være meget bra.

 

http://www.lvd.no/article.asp?w=9360161&amp\;x=9943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt noen kroner i gode ladere framfor ekstreme batterier. Jeg har to c-tek ladere som holder batteriene i campingvogn og traktor i 100% stand til enhver tid, samt defa lader fast montert i bilen. Disse står tilkoblet nesten hele tiden,så sant doningene ikke er i bruk. Jeg tror investeringen i laderne lønner seg fordi batteriene lever MYE lenger, og fordi man sparer seg ergrelser og forsinkelser i samband med batterier som ikke leverer det de skal når de skal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Er enig i at det kan være lurt å montere en lader for å vedlikeholdslade batteriene, men da må man og ha et batteri som er brukbart. Sønnak batteriene er ikke brukbare, det er i såfall min erfaring. Jeg er og avhengig av og ha en traktor som starter uansett på døgnet. Jeg bruker motorvarmer når jeg vet jeg skal bruke traktoren. Men noen ganger må den i gang i full fart, og da må man ha et batteri som gir strøm!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Og hvis man skal bruke traktoren bare en gang i uka, og man bor i en fryseboks, så skal man helst ta av batteriet og sette det inn der det er plussgrader. Et utladet batteri fryser sundt enten det står skrevet Sønnak eller Moll på det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

Det meste er vel sakt i denne saken.

Hadde trøbbel med Sønnak batterier for noen år siden, byta ca. hvert år. Satte inn et Hankook batteri som kosta mye mindre og det har holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommar slutta dynamoen på gamletraktoren å ladde. Eg var avhengig av å ha den i drift. Då la eg ei rød og ei svart ledning ut i friluft frå sine respektive batteripolar. Dei blei festa med god avstand med kvart sitt strips. På ledningsendane sette eg på kvart sitt klips. Så var det berre å sette på batteriladaren. Rødt på rødt og svart på svart, så snart eg merka at startmotoren begynte å bli treg.

 

Dette har fungert så godt at eg ikkje har somla meg til å skifte ut dynamoen. Men det er på lista over lågare prioriterte oppgaver som skal gjerast ein gong i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper deg en C-tek lader, så kjøpt deg de med delt ledning. Da kan hver traktor/bil/gressklipper osv, ha en lending som er fastmontert på batteriet hele tiden også plasserer du kontakta på et smed sted som er enkel å komme til. Også når du skal bruke laderen er det bare å plugge den i kontakta, så da slipper du å ta av batteri deksel osv.

 

Kontakta som ledningen blir delt med er helt vanlig kontakt(husker ikke hva den typen heter), og du får den på FK, biltema, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest nineball_1

Kan ikke anbefale et spesielt batteri men en engelsk case har sine krav. Sleit selv lenge på en 685 til jeg fikk overhalet starteren, da blei det bedre. Sjekk at det er gode ledningsforbindelser, og at varmer på innsugningsmanifolden fungerer, hvis den ikke gjør det, -kjøp ny!! koster lite. Engelsk IH er treg, men en halv time med varmer hjelper bra.

PS, du hadde fåt flere svar hadde du laget en ny tråd, det ligger også en del andre tråder på disse ih fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Har en Toyota Landcruiser HJ60 som krever to relativt solide 12 volts batterier (da bilen er 24 volt). Saken er at jeg kjøpte 2 nye Sønnak batterier til den nette sum av 3400 kroner + mva. Husker ikke hva de heter i farta, men jeg fikk jo inntrykk av at det var gode batterier av å se på prisen og at selgeren (kamerat) anbefalte disse.

Bilen har statt ubrukt i 3 år nå og i 2 av disse årene sto batteriene i bilen uten strøm på. Tar selvfølgelig sjølkritikk på at det var dumt å la de stå der når bilen ikke gikk.

Saken er den at med hjelp av en C-tek lader fikk jeg liv i begge disse batteriene igjen og de har nå fungert i 2-3 år etterpå. Virker ikke som de tok skade av dette i det hele tatt.

Så jeg kjenner meg ikke igjen i at Sønnak ikke tåler å stå!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...