Gå til innhold

Kutting av gras til høy - antall kniver i Pøttinger lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med hvor mye graset kan/bør kuttes når det skal tørkes til høy? Har en Pøttinger lessevogn med 24? kniver, men den er tidligere brukt til gras til silo. Ved innlegging skal jeg bruke et Orkel matebord + TKS høykanon og teleskopfordeler. Regner med at det er en fordel at graset er kuttet mest mulig for bade matebordet og høykanonen. De tre siste årene har jeg ikke kuttet graset først, men det linner seg fast I matebordet, og det går tett i høykanonen. Men hvis jeg kutter for mye er jeg red det legger seg for tett på tørka slik at det blir vanskeligere å tørke, og det er vel en grense for hvor mye graset kan kuttes for at man skal få laget små firkantballer. Noen som har erfaring med hvor mange kniver jeg bør bruke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Skal høyet selges som hestehøy skal du ikkje bruke kniver. Dette fordi hest skal ha litt å jobbe med. Til kalv og sau er det fordel å kutte så mykje som mulig. Så lenge pressa klarere å plukke det opp vil vell ballene holde i sammen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nilskj_1

Jeg ser poenget med å ikke ha for mye kuttet gras til hest. Men det blir forskjell med finkuttet (alle knivene I bruk) og litt kuttet (gresset blir jo kuttet i firkantpressa også). Nå sliter vi oss fordervet når vi skal mate graset inn i høykanonen ettersom alt henger sammen i lange &quot\;tau&quot\;. Derfor må jeg gå litt på akkord med behovet for &quot\;langt&quot\; høy til hest slik at jeg får mekanisert bort det meste av blodslitet. Vi slår jo forholdsvis seint så det er mye trevler i fôret, nettop med tanke på hestehøy (H3-H4).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Ser ut til at 2-3 kniver er tilstrekkelig for at graset blir kort nok til at det er let å mate det inn I høykanon. Men så et annet spørsmål: På min Pöttinger Boss tre utmatervalser bak på vogna. Jeg kan tenke meg at de fungerer utmerket på rått gras som er kutta helt kort. Noen som har erfaringer med halvtørt og tørt gras? Tørt gras i Orkel matebord fungerer nemlig ikke - blir det same problemet med disse utmatervalsene også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me brukar 7 knivar på ei krone 2500 turbo vogn. det fungerer greit.

Jo råare graset er, jo meir kutting, ellers blir det fort mykje tungt arbeid å få det gjennom kanona. Bruker tks sitt matebord, og vestmek kanon og fordeler. Må sei eg er litt sugen på ei svingkran, men er ikkje sikker på korleis kvaliteten på høyet blir, for kanon og fordeler legger høyet veldig fint utover, men det er her flaskehalsen er mtp. kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...