Guest Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Vi har en gammel ford 4100 (76 mod?), og har i et års tid hatt en mystisk feil. På denne traktoren er spaken du løfter loddet med på høyre side ved siden av setet. Før måtte man løfte denne spaken helt nesten helt opp for å pumpe trykk på hydraulikken, men plutselig en dag i fjor, gikk ikke spaken helt opp. Den pumper trykk ved ca 1/3 vandring, den er sykt tung å løfte, og når man slipper den, spretter den nesten tilbake til utgangspunktet. Alt funker som det skal, bortsett fra at man må holde spaken oppe for å f.eks. bruke lasteapparatet (etter å ha dirigert hydr.trykket fram). Dette gjør det litt tungvint når man skal måke samtidig som man må styre. Du får liksom en arm for lite... Har snakket med mange bønder og mekanikere, men ingen har noen god formening om hva dette kan skyldes. Håper noen her på forumet har noen forslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Vi har en gammel ford 4100 (76 mod?), og har i et års tid hatt en mystisk feil. På denne traktoren er spaken du løfter loddet med på høyre side ved siden av setet. Før måtte man løfte denne spaken helt nesten helt opp for å pumpe trykk på hydraulikken, men plutselig en dag i fjor, gikk ikke spaken helt opp. Den pumper trykk ved ca 1/3 vandring, den er sykt tung å løfte, og når man slipper den, spretter den nesten tilbake til utgangspunktet. Alt funker som det skal, bortsett fra at man må holde spaken oppe for å f.eks. bruke lasteapparatet (etter å ha dirigert hydr.trykket fram). Dette gjør det litt tungvint når man skal måke samtidig som man må styre. Du får liksom en arm for lite... Har snakket med mange bønder og mekanikere, men ingen har noen god formening om hva dette kan skyldes. Håper noen her på forumet har noen forslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 Det er sansynligvis en utslitt tapp som sitter inne i reguleringsmekanismen på undersiden av hydraulikklokket. Du må ta hyd. lokket av traktoren og sjekke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Når du sier hydraulikklokket, mener du inne i girkassa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 hvilken hytte har du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Har den som er hvit og litt avrundet på toppen. Var en kar som sa at man kanskje kunne ta av setet for å komme lettere til dette hydraulikklokket? Så slipper man å ta av hytta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Hydraulikklokket er den øvre delen mellom bakakslene. Du trenger ikke ta av hytten, men bruke en med en jekk til å løfte den i bakkant. Det kan også vøre selve spaken som har kommet ut av stilling, spaken er festet til en arm som går til en rund plate (dersom jeg husker riktig) som sitter på akslingen som går inn i siden på hyd. lokket. Dersom spaken blir tatt for langt opp eller ned og ting blir slitt, som det alltid blir, kan den runde platen gå forbi senter og gå opp på baksiden, da får en også uvanlige feil i hydraulikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar_1 Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Hadde av hydraulikklokket på min 6600 med Q-cab (som jeg antar at du også har). Der er hyttebunnen sveiset fast i resten av hytta, nyttet derfor ikke å komme ned til hydraulikklokket ovenfra. Løsningen ble følgende: måtte løsne pedaloveføringene til bremsen og clutsjen slik at pedalene kunne gå fritt ned til golvet, ta av panseret og kappa rett foran hytta, plata bak rattstamma (foran girspakene), remediene rundt hydraulikkspakene og overføringa for PTO (tror dette var det meste). Løsnet deretter de bakre hyttefestene og jekket hytta opp i bakkant til frontruta buttet mot dieselpåfyllingsrøret.. Da ble det akkurat plass no under hytta til å få lirket av hydraulikklokket med en \"\;elefant\"\; eller lignende. Vi ødela imidlertid en oljeoverføring i form av et slags rør som er gjenget fast inne i hydraulikklokket, og som kommer ut under en slags kladd med oljerør på høyre side av traktorkroppen. Denne sperrer jo da når man forsøker å få av lokket, og med spett som lirkeredskap gikk det fillevegen. Kostet 500 å få dreiet en ny. Er visst \"\;vanlig\"\; å glemme denne i følge folk som har drevet noe med slike rep. Tror denne enheten har med Dual-Powergiret å gjøre, og at den kanskje ikke finnes dersom traktoren ikke har slikt hurtiggir. Lykke til med eventuell operasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 17, 2009 Share Posted November 17, 2009 Er det noen som har et koblingsskjema eller noe over akkurat dette, slik at det kanskje lar seg gjøre å begynne med de enkle håndgrep? Har søkt rundt på nett uten å finne noe i nærheten av dette... Kanskje noen som har en teknisk håndbok og kanskje hadde giddet å scanne sidene og sende til meg? Uansett, det blir nok ikke noen større operasjon før til våren. Nå er det bikkjekaldt å stå ute å skru i bekmørke. Men vi skal nå studere litt ift evt hyttejekk og hydraulikklokk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Tror jeg bumper denne... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.