Gå til innhold

Overta gammelt utstyr?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi skal overta en gård og har tilbud om å overta gammel traktor (JD1120, sent 60-tall), henger (Moelven), fres, skjær, skogs/vedutstyr for en pris, men jeg tror kanskje vi må kjøpe alt dette igjen p.g.a. at det er veldig gammelt/slitt, typisk fra 70-tallet. Hva gjør jeg? Ikke veldig glad i å skru.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal overta en gård og har tilbud om å overta gammel traktor (JD1120, sent 60-tall), henger (Moelven), fres, skjær, skogs/vedutstyr for en pris, men jeg tror kanskje vi må kjøpe alt dette igjen p.g.a. at det er veldig gammelt/slitt, typisk fra 70-tallet. Hva gjør jeg? Ikke veldig glad i å skru.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt pris også når jeg prøver å sammenligne med hva jeg ser prisene er på Finn, så at jeg kanskje frykter at jeg i tillegg til å betale litt i overkant må mekke på det og så taper jeg penger på det i tillegg når jeg skal kvitte meg med det... Noe av utstyret er kanskej mer OK, men traktoren har bl.a. begrensninger på at den ikke kan brukes på noe av utstyret, typisk hydraulikk så jeg må kanksje likevel skaffe noe nyere ganske kjapt. Sånne betraktninger gjør at jeg tenker det er like greit å gå på bruktmarkedet og skaffe akkurat det man trenger ettersom behovet dukker opp. Naboen skal drive jorda så det er primært skogen (vedhogst) og privat (brøyting etc.) jeg trenger utstyr til... Vedlig glad for betraktninger eller lignende erfaringer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Hvis ikke prisen på hele pakka er langt under det du ser på f.eks FINN,

lar du være å kjøpe det,så kan tidligere eier se å lett det er å bli kvitt gammelt utstyr.Kjøp heller bare det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons, her mye tanker av samme retning som jeg har. Veldig redd for det blir \&quot\;høy pris i innkjøp\&quot\; + \&quot\;kostnader til mekking\&quot\; - salgspris når jeg likevel må kvitte meg det og kjøpe noe nytt/brukt = litt vel mye tap + masse irritasjon. Hadde vært artig å høre om noen har lignende erfaringer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er livredd for å tape småpenger så skal du gi f... i å kjøpe gården også. utstyret kan jo byttes inn selges-en kompis gjorde det samme som deg han hadde bl.a en gammel fulstendig råtten trehenger den ringte det18 stk på gikk for 16000+mva ubruklig snøfres 6000+mva,nei spør du meg så er det billig ubruklige greier det er pris på
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepper

 

Jeg var i samme situasjon i fjor sommer. Garden vi kjøpte hadde ikke hatt egen drift på mange år, og det meste av utsyret som stod her hørte hjemme i en annen tid. Selger av garden ville selge meg alt, ikke at det skulle følge gardskjøpet, men som et ordinært salg i tillegg. Tingene var holdt i god stand, men passet mine behov bare delvis.

 

Når selger av garden ville selge utstyr og redskap utenom, valgte jeg å forholde meg til ham som en ordinær finn.no-selger. Jeg ga ham bud på det jeg var interessert i, som lå godt under det han mente det var verdt, og sa at resten er jeg ikke interessert i. Etter litt grubling fikk jeg kjøpe det jeg ville ha til prisen jeg hadde satt. Enden på visa var at selger av gården lot stå igjen en god del av det han egentlig ville selge meg... som jeg i etterkant har solgt.

 

Pengene jeg sparte på å ikke kjøpe alt, og det jeg tjente på å selge det jeg ikke ville kjøpe har jeg brukt til å kjøpe en traktor jeg er tjent med. Ikke ny, ikke litt ny heller, men med nye dekk(!), tett hytte, varmeapparat, 4wd, to dobbelvirkende uttak (et til toppstag og ett til redskap)+ fri retur for vedkløyveren.

 

Moralen er: Ikke kjøp noe du ikke har bruk for. Når selger er kynisk, kan du også være kynisk.

 

Jeg vil jo tro selger av garden din er interessert i at du skal lykkes, men det må bli på din måte. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lerke... ligner veldig, det med utstyret hører hjemme i en annen tid, og selger, som er eldre, og har kjøpt det inn på 70-tallet tenker fortsatt på utstyret som da han kjøpte det den gang det var nytt og tror det fortsatt er det... Tror det er noe der, Kommer til å følge dine råd så får vi se hvordan det går. Takk for alle innspill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolgebah_1
Du blir alltids kvitt det du ikke vil ha, men husk at du da må bruke tid på annonsering, telefonsamtaler, avtale visning av utstyr du skal selge og alt slikt. Skal du gå med på å kjøpe ei slik \&quot\;pakke\&quot\; bør prisen definitivt være en hel del lavere enn antatt markedspris på hvert enkelt redskap. Husk at du sparer selgeren for mye jobb.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...