Gå til innhold

Når velter traktoren?


Gjest

Anbefalte innlegg

Enkleste måten å unngå traktorvelt er vel å holde seg på flata.....

 

Saken er at jeg har endel beitepussing i ganske bratt terreng. Jeg lurer litt på hvor grensene går for når traktoren velter, kjøreretning i bakkene, hvilke signaler jeg får rett før det går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måten å unngå traktorvelt er vel å holde seg på flata.....

 

Saken er at jeg har endel beitepussing i ganske bratt terreng. Jeg lurer litt på hvor grensene går for når traktoren velter, kjøreretning i bakkene, hvilke signaler jeg får rett før det går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

pkt 1 på lista til rune burde jo vere: Monter tvillinghjul på traktoren. Dette har veldig mykje å sei for stabiliteten i bratte bakker, om du køyrer sidelengs. Og betrar framkommelegheita veldig, om du køyrer opp og ned.

 

Med tvillinghjul skal det svært mykje til før du rullar rundt..

 

Men dersom du køyrer sidelengs i ein skråning og hjulet som vender oppover i bakken byrjar å spinne, er du ganske nærme ein velt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktoren velter når du er 16 år, nettopp kjørt opp til traktorlappen, låner traktoren til en kompis(som ikke har lappen), og må ta skylda for hele greia sjøl, foreldrene dine(eierne av traktoren) er på julebord, alle nabobøndene er på julebord og du tør ikke låne en annen traktor for å få den jævla velta Valmeten på hjula igjen og må ringe Viking for å få den opp. -da velter traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig m alt som er skrevet hittil, spesielt av Øyvind :-) For å tenkje litt geometri og fysikk så hviler traktoren egentlig på tre punkter, akkurat som en trehjulssykkel. Dei punktene er bakhjula, og midten (altså \&quot\;hengselet\&quot\;) på framakselen. Tenk deg en traktor som står på et lastebilplan. Tegn en trekant på planet under den. Trekanten skal gå fra utsida av venstre bakhjul, fram til midt under framakslingen, bakover til utsida av høyre bakhjul, og så over til venstre bakhjul igjen.

Den trekanten er traktorens teoretiske støtteflate. Så må du tenke deg tyngdepunktet i traktorkroppen. Det varierer fælt med traktormodell, men la oss si at det er midt inni kløtsjhuset. Så tenker du deg et lite lodd som henger fritt ned i en snor fra dette punktet inni traktoren. Hvis du tipper lastebilplanet, enten bakover eller sideveis, vil traktoren stå skrått mens snora fremdeles henger rett ned. Når loddet i snora kommer på utsida av trekanten du har tegnet, ja da velter traktoren. Derfor blir den mye stødigere sideveis med tvillinghjul, fordi trekanten blir mye bredere bak.

I motbakke, når loddsnora henger \&quot\;bakover\&quot\; så tåles det svært stor sidehelling før loddet peker på utsida av trekanten. Kjører du i nedoverbakke så henger snora framover, og det skal ikkje så mye til før snora peker på utsida av trekanten. Har du noe tungt på frontlasteren flytter du tyngdepunktet framover og veltefaren i sidehelling øker. Har du noe tungt redskap bak så flytter du tyngdepunktet bakover. Da minker veltefaren, men steilefaren i oppoverbakke øker. Kjører du med stor hastighet så vil det være med på å få loddet til å slenge utenfor trekanten, og du velter mye lettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt seriøs:(forrige innlegget er helt sant og selvopplevd)Det John diarè skriver er stort sett korrekt. Eneste er at trehjulssykkelen blir til \&quot\;firehjulssykkel\&quot\; idè pendlinga på framakslingen \&quot\;opphører\&quot\; ift. en velt. Dvs. når pendlinga ikke har \&quot\;mer å gå å\&quot\; flyttes plutselig ytterpunktet fra senter aksling til ytterpunk framhjul. Akkurat det har berget meg flere ganger. Og når det gjelder lesseapparat: har man på ei bred skuffe el. lign. og har den lavt når man kjører, så vil denne også oppheve mye av \&quot\;trehjulssykkeleffekten\&quot\; man kan få med en traktor.

Ps: Det begynner å bli endel år siden den veltefadesen.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt det med trehjuls kontra firehjuls sykkel Øyvind.... Men innlegget mitt var nesten for langt allerede. Og, hvis du kjører i sidehelling på et bratt jorde, og traktoren begynner å tippe, så kan du fort fortsette å velte sjøl om det stopper i framakselpendlinga. I skogen, derimot, så kjører du ofte over steiner og ned i høl, og da kan du bli reddet av framakselen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1
har vore nær velt med traktor, dumper og hjullastar, og ein ting er felles for alle 3. ( Kanskje eg burde la vere å utfordre maskinene slik..?) Ein får ein ufatteleg høg puls i det alle 4 hjula atter ein gong er i bakken og alt gjekk bra denne gongen og ....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint å få høre litt om følelsen ETTER nesten-velt, kjellp. Ikke så overasskende at det blir litt puls av sånt. Men jeg var vel egentlig mest ute etter å få høre litt om erfaringer og tanker for å forebygge velt, og synes jeg har fått mange gode tips. Takk, karer!

 

Tvillinghjula er kommet til gards, men jeg har ikke fått sveist fester i hjula ennå, så de bratteste bakkene tar jeg ikke sidelengs enda.

 

Hadde ikke tenkt på det Rune skrev om å toppe oljenivåene for å unngå problemer med f.eks å miste styringa i bratta.....

 

Når det gjelder pendlende foraksel: Jeg vet ærlig talt ikke om min foraksel (JD1140-4) har mye eller lite pendling. Men hvordan kan jeg begrense pendlingen litt for å unngå at traktorkroppen får for stor bevegelsesfrihet? Slå inn trekiler? Nei.... Men hvordan?

 

Et annen lærdom jeg har tatt til meg er å ha en liten plan om hva jeg gjør hvis noe er i ferd med å skje. Det handler vel litt om at det må være plass til å svinge hjula nedover bakken og gi gass. Og apropos det: Når det ene bakhjulet er i ferd med å gå til himmels og jeg gir gass, da må vel diffsperra også inn, eller har vel ikke dette så stor effekt?

 

Dette handler vel om å bli kjent med traktoren sin over tid, og etterhvert lære seg litt om hvor grensene går... Hvis du er 16, nettopp har fått traktorlappen, foreldra dine (som eier traktoren) er på julebord osvosv (KNALLBRA, Øyvind!) - da velter nok traktoren. Men jeg er mer dobbelt så gammel, har en haug med unger og ikke lyst til å ødelegge verken traktoren min eller meg selv, så jeg satser på å holde alle fire hjula på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framakselpendlingen begrenser du med å feste mellomleggsklosser av jern f.eks. under lasterbrakettene. Mange lasterbraketter har slike stoppere ved montering, men mange skrur dem av.

Hensikten med dem er å minske faren for rundvelt hvis traktoren begynner å bikke med skuffa høyt til værs.

Hvis du ikke kjører i bratte lier, men bare over en skrå grøft i blant så kan de jo fjernes.

Kjører du i sidehelling på et jorde så prøv å slå av firehjulstrekket. Hvis det øvre hjulet da spinner momentant så har du svært liten tyngde på det, i allefall. Du bør ikke ha på sperra i den situasjon du nevner med å gi gass og svinge, firehjulstrekket vil uansett dra deg nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

lerke: har du tvillinghjul på traktoren og avpassar farten etter forholda( ned med farten i kupert terreng), so er det slik at i 99 % av tilfella so tør ikkje føraren køyre so bratt som traktoren \&quot\;klarar\&quot\; før den kvelvar.

 

og i den siste % av tilfella, so e føraren gal, og vil sannsynlegvis kvelve traktoren uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...